Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.
Brugeravatar
Af Flatpanels
#241909 Anmeldelsen af Sony PlayStation VR er online. Det er Sonys første virtual reality headset med fokus på spil.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1480657071

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Brugeravatar
Af Dalla
#241940 Hvordan opplever dere grafikk/nettingingen foran øynene (pga lite pixels) sammenlignet med oculus/vive?

Har hørt flere som sier at playstation vr har mindre netting enn de andre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#241943 Tænker du på screendoor-effekten?
Screendoor-effekten, altså nettet af streger imellem pixels, var ikke et problem på PS VR og det kræver næsten, at man forsøger at ændre fokus for at se effekten, hvilket er komplet umuligt at opretholde, når først der er bevægelse på skærmen.


Selvom opløsningen er lidt dårligere på PSVR, så er det marginalt ift. Vive og Oculus. Det er dog stadig FOR lavt til at billedet står så skarpt, at synet snydes til at opfatte det som virkelighed.
Brugeravatar
Af Dalla
#241944 Screendoor effekten jeg tenker på.

Har hørt fra flere at screendoor effekten er mindre på oculus enn htc vive.

Har kun forsøkt HTC vive 4-5 ganger og er ikke imponert. Synes grafikken minner meg om nuke dukem fra tidlig 90 tallet:P
Af Denner
#242046 Du skriver at VR bliver stort inden for spil industrien og skriver i samme sætning, modsat 3D til hjemme brug som floppede fælt, hvad baserer du dette på ?
Jeg er personligt dybt uenig, for en af grundende til at 3D floppede var jo netop at folk ikke gad at sidde i totalt mørke hjemme i stuen med briller på så jeg tror næppe at folk gider stå op i stuen med en fjollet udseende og ubehageligt stor "hjelm" på hovedet, med en lysende "dildo" i hver hånd og fægte løs, for dette må jo alt andet lige være en del mere "besværligt" og asocialt end at tage et par 3D brille på :)
Måske vi om nogle år, når teknologien er modnet, kan tage snakken igen, men der tror jeg det kommer til at dreje sig om et niche produkt som er mindet på pc brugere, for i min bog tror jeg aldrig det kommer til at hitte hos casual gameren i dagligstuen :)
Du må endelig ikke tage dette som en kritik af din artikel, som er yderst informativ og velskrevet, men bare en anden mening om potentialet af VR i dagligstuen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#242057 3D-oplevelsen på TV er katastrofal ift. dét du får med en VR-brille. Jeg har endnu ikke oplevet nogen, der har ytret et "WOW" når de har prøvet 3D på et TV, men samtlige personer jeg har talt med angående VR har været imponerede, så allerede på den tekniske del er VR klart foran fra start.

At spille et computerspil er - i de fleste tilfælde - en solooplevelse. Der findes spil, hvor du kan spille flere på én skærm, og der er da nok også nogle der gør det til en social event, men oftest så kommer det sociale element ind via online-multiplayer og ikke via personerne i stuen. På flere af VR-enhederne kan man dele indholdet fra brillen på en ekstern skærm, så andre også kan følge med, så du er ikke helt isoleret. Den måde man typisk deler spiloplevelsen på konsolspillene er jo nok, at der sidder en ven med på sidelinjen, som så skiftes til at spille spillet sammen med dig. Det fungerer jo næsten på samme måde med VR hvis TV'et sam-sender spillet. Husk også på, at det bestemt ikke er alle spilkonsoller, som står i stuen - der er mange af dem rundt om på teenageværelserne.

Men jeg kan da sagtens tage fejl i spådommen. Det ændrer ikke noget ved karakteren af PS VR, da det ikke er en del af grundlaget hvorvidt teknologien hitter eller flopper.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242066 Min oplevelse er, at VR er noget der skal prøves. De nuværende briller er naturligvis rimelig nørdede, men de fleste bliver overbevist, når de først ser effekten. Så kan brillens størrelse forhåbentlig reduceres med tiden.

Jeg synes, at der er en verden til forskel på effekten fra 3D-tv til VR.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#242068 Jeg tror, at dét der kommer til at gøre en forskel ift. hvor "nemt" VR er, er hvis man får brillen gjort trådløs. Lige nu er man bundet til et kabel fordi der simpelthen ikke er båndbredde nok til at sende data trådløst og stabilt til brillerne. Problemet er, at du konstant flytter hovedet og derved også den modtager, som skal fange signalerne og det er en udfordring. Der er lavet nogle testsetups, hvor man eksperimenterer med flere sendere, men du kommer hurtigt ud i et setup, hvor sendere, kameaer mv. kommer til at fylde alt for meget i et stuemiljø ift. hvad der er indretningsmæssigt muligt/ønskværdigt. De to "kameraer" til Vive er allerede et no-go for mit vedkommende - dem vil jeg ganske enkelt ikke have hængende (og så glemmer vi lige PC'en til 10.000 kr.).

Det er helt klart kabelrodet (og til dels opløsningen), som er grunden til at JEG ikke hopper på VR nu. PS VR er noget rodet at have koblet til en Playstation fordi der skal kabler frem og tilbage. Var den trådløs, så havde jeg et sæt nu.

Dén pointe havde jeg ikke fået med i anmeldelsen kan jeg se, så der er lige tilføjet en notits om det.
Af Denner
#242110 Jeg høre hvad i begge siger og respekterer selvfølgeligt jeres holdninger....
Jeg har prøvet PS VR og fandt det langt fra at være et færdigt produkt, spil var alt for primitive, grafisk var det mildest talt skuffende og kabel rod og specielt det med deres controller sticks virkede bare slet ikke på mig, desværre.
Jeg stod tilbage med en flad smag i munden og ret skuffet over Sony's forsøg på VR.....
Personligt så glæder jeg mig til der kommer et ordentligt bud på VR, som er både kabel og controller løst om det så ender med at være Sony der løser denne opgave det må tiden jo vise :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#242111 De nuværende løsninger er helt klart generation 1 og det glemmer man ikke helt imens man spiller, men set i dét lys, så har jeg ret store forventinger til fremtiden.

Move-controlleren er klart Sonys største problem, da de er totalt uddaterede ift konkurrenterne - især nu hvor Occulus har lanceret deres nye controller. Den bedste løsning er ikke fundet endnu, og man skal nok låne fra hver af de tre primære konkurrenter for at stykke noget sammen, som vinder på alle punkter på én gang.

Det her er i øvrigt ikke et forsøg på at overbevise dig om noget. Der skal helt klart være plads til uenighed om potentialet i VR. Dit bud er jo lige så godt som vores (med mindre en af os sidder på insiderviden ;-) ).
Af Huleboer
#242215 Jeg ved godt selvfølgelig ikke er bekræftet, men flere Sony folk har snakket om at tillade PSVR at kunne sluttes til en PC også. Det kunne måske være et smart move, da det nok vil kunne flytte en del flere headset over disken takket være prisen ift. Vive og Oculus. Og jo flere headset de for solgt, des større er chancen for at større studier gider lave VR spil til playstation (og PC for den sags skyld).

Omkring 3D i stuen er jeg lidt mixed. Jeg bruger det aldrig på mit Panasonic 50" GT50, men i hjemmebioen med Sony HW30es og 106" er 3D konge. Her går jeg målrettet efter den gode 3D oplevelse. Star Wars Ep7 og Mad Max har endnu ikke skuffet nogle af de gæster jeg har haft til sådan en oplevelse. Her har alle indtilvidere været ret imponeret af hvad man faktisk _kan_ opnå med 3D.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#242222 Det er indiskutabelt, at 3D-TV i stuen er floppet set som teknologi og salgbar feature. Alle producenter har droppet promoveringen af 3D og langt de fleste sender slet ikke briller med til deres TV længere. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke sidder nogen derude, som er glade for effekten, men der er bare ikke nogen producenter, der helhjertet bakker op om det.
Af Huleboer
#242415 Så er der kommet en uofficiel driver til PC for PSVR.
http://www.gamerevolution.com/news/you- ... g-pc-38575

Og ja, 3D på TV i stuen _er_ et flop. Jeg håber bare at producenterne bliver ved med at tilbyde det, for det jeg får ud af det i hjemmebioen er ret fedt, og jeg ville være ked af det hvis 3D filmene forsvandt.
Af PeterD
#242670 Flotte reklamefotos fra Sony, men som altid er disse reklamefotos ikke min kop te..

Tænkte jeg lige ville sidde en kort video ind så man kan se hvordan det bruges i ægte billeder/video, så man kan se, hvordan det skulle virke i hverdagen.

https://m.youtube.com/watch?v=0IN_koeoyFE

Der skal åbenbart være ledning til brillen selvom vi snart er i 2017...? Troede den var helt trådløs..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#242691 Jeg har selv skudt en række billeder, men efterfølgende fandt jeg dem ikke mere anvendelige end dem Sony har med i deres pressemateriale, så jeg prioriterede nogle skarpe billeder frem for, at det var mig der havde brillen på. Det er ligeledes hvad vi har gjort til de andre VR-anmeldelser.

Som nævnt i anmeldelsen, så er ledningen ikke et tilvalg, men et nødvendigt "onde". Der findes rygsække med VR-gearede PC'ere, som man kan bruge til eks. Oculus eller Vive, men ikke til PS VR. Men så har du jo en klods siddende på ryggen og så mener jeg vi er lidt ude over "casual gaming" :p
Af JonezR
#242694 Super anmeldelse.
Jeg har selv Oculus Rift og har for en uge siden fået Oculus Touch. Jeg er helt enig i at potentialet er stort inden for VR. Sonys udspil er måske den vigtigste af dem alle da den, som du siger, er meget mere tilgængelig for masserne. Det vil forhåbentlig resultere i flere spil fra producenterne, der forhåbentligt kan laves, som nu, til begge platforme (PC og consol).
Det jeg nyder mest er egentlig at vise det til familie og venner. De er helt blæst bagover af oplevelsen. Nogen har endda tåre i øjnene når headsettet kommer af.
Jeg glæder mig til at se hvad de næste generationer kommer til at byde på og ja det gælder især trådløs funktionalitet og ikke mindst højere opløsning og en billigere pris.