Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Krallex
#268002
Jeg er ved at kigge efter et nyt TV. Har et ældre LG Plasma nu som er 5 år gammelt ca. Vil gerne have et tyndt TV som har LAN og også gerne Wifi og til en pris mellem 3000-6000kr. Er der nogle som i kan anbefale i det prisleje?
Af PeterD
#268008
Tyndt hvor design er vigtigst eller normalt hvor der er kræset for billedkvaliteten..?

(som så koster 5600 til 7000 kr)
Af Grandahl
#268012
Sony 9005 er et rigtig godt tv til 7000kr hvilket er lidt over dit budget, den er dog ikke særlig tynd, da den er bagbelyst.

Samsung MU7055 til 6666kr er tynd, godt billede.. Kan ikke huske om det er den model med den utrolig smækre fjernbetjening, det ved Torben..

Sony 8505 til godt 5500kr må også være i spil sammen med Samsungs 6`er modeller der er billige.. Jeg har valgt ikke at anbefale LG skærme samt Sony 8000 da de er med IPS panel, som giver dårlige sortniveau/kontrast ift. VA paneler.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268014
Du bliver nødt til at fortælle lidt mere om dit brugsmønster og ikke mindst behov' - skal du & en mulig familie se på Tvet fra flere vinkler, sofa, spisebord, lænestol etc..

Sæt lidt ord på hvad du bruger dit tv til og hvor i rummet det skal stå da dette gør det nemmere for folk at kunne relatere og anbefale for ellers riskere du svar i højre og ventre, upåagtet om det er brugbart for dit personlige behov, og kan i sidste ende risikere at være ligeså brugbart som at række tungen ud af vinduet.

Samme med TV interface, hvis du ikke har planer om at koble tredjeparts OS-boks på, og vitterlig har behov for TVets smartsfunktioner/interface. (flatpanels har en hel del artikler som omhandler nutidens TV-OS, som Android, WebOS, Tizen samt diverse alternativer ned af den boldgade.

- LAN socket & Wifi AC er efterhånden normen, så næppe dette som bliver afgørende.
Af Krallex
#268031
Det skal bruges til sport, film og serier. og jeg sidder i sofaen og ser fjernsyn. jeg har idag været i power, elgiganten og bilka og se på en masse fjernsyn og må sige jeg blev meget klogere idag. Jeg fik af vide af TV fra producenten ikke er kalibreret det skal man betale 1500kr for efter man har købt sit TV, det synes jeg er meget træls men sådan er det jo.. Men jeg så på et grundig tv hos power som de havde på tilbud og som var kalibreret og det kunne jeg få til 5300. Men de havde kun 1 tilbage til den pris åbenbart. Det er det her tv.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-261161/
Af BrianH
#268032
Du skal sgu da ikke have kalibreret tv'et.
Det er er noget de har opfundet, fordi de skal konkurrere på laveste salgspris og ingenting tjener på salget.
Af Krallex
#268033
Det sagde de ellers i power og jeg kunne sagtens se forskel på et tv som var kalibreret jeg kunne se meget forskel på det som var kalibreret og som ikke var. de stod lige ved siden af hinanden?
Af Grandahl
#268035
Du behøver ikke få det kalibreret, og hvis det var ville jeg få en mand ud og gøre det.. Du kan med fordel benytte tallene her på siden til indstilling hvis det er anmeldt her.. Du kan finde de anmeldte tv under fanen test.
Hvis du køber et tv der ikke er anmeldt her, er der muligheder for indstillinger hos hjemmesiderne rtings.com eller Avforum..

Jeg kender ikke rigtig til Grundigs tv må jeg indrømme, det er sjældent jeg kommer om ved dem, kan dog se at den du har fiundet er med IPS panel, jeg ville som nævnt vælge et tv med VA panel når det nu er et egoist tv du skal have.. De tv jeg nævnte længere oppe i tråden er med VA panel.
Af Krallex
#268036
Jeg har nu et LG 50PA450T kan jeg kalibrere det selv? hvis jeg kan det var det da et forsøg værd at prøve og se om billedet bliver bedre.. og hvad mener du med et egoist tv jeg skal have?
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268038
Egoist TV er bare møntet på at der er ikke er syvogtyve røvere hjemme i dit hjem som skal se med på dit TV samtidigt fra et hav af forskellige vinkler.

VA paneler er oplagt hvis du sidder samme sted og ser på Tvet, da farverne tilter når man kommer ud af sweetspot, især blandt de helt billige VA modeller.

jeg ved ikke hvor låst du er på dit budget, men hvis en af mine venner kom og spurgte mig pt, og jeg skulle vejlede i skrivende kva mit noobview og max 55", så ville jeg enten anbefale XE9005 VA og med begrænset zonestyrying til 6999 eller LG OLED55B7V til 9999 da jeg føler at dette er de bedste tilbud pt. (har selv B7V)

blandt det hellt billige segment, er jeg blank, når det kommer til oplagt alternativer.
og hvis man har et behov for IPS fjernsyn (hvad ikke lader til at være tilfældet for dig) , - så mener jeg at LGs LCD flagskib 55SJ950 har været aktuel i disse uger til 6999, og en model som vist var endnu højere prisat tilbage i sommeren 2017 end Sony 55XE9005 og lige under 20k men om den er 6999 værd' skal jeg lade være undsagt, ikke meget feedback' da den som bekendt ofte har været i et helt andet prisleje og næppe været synderlig populær da der var andre modeller som var klart bedre køb kva 2017 release priser-
Af Grandahl
#268039
Du skal have udstyr for at kalibrere.. Det jeg taler om er at tage tallene fra nogle allerede kalibrede tv som er samme model som dit tv..

Det er ikke perfekt, men rigtig godt ift. De standardindstillinger som den kommer med ud af kassen.. Det er det de fleste gør.