Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Krevit
#267910
Jeg planlægger at købe et 55" LG B7 OLED.
Hvordan med kalibrering ? Kan jeg selv gøre dette uden den store erfaring, eller skal jeg betale butikken for dette ?

Hvilken soundbar passer til dette TV, hvis selve tv'et også skal stå på tvbordet ?
Jeg har kigget lidt på Samsung HW-MS660 - Da jeg så har muligheden for at slippe for at have en subwoofer.
Og LG SJ8 - Denne kan vist bruges som tv fod, hvilket er et plus, da jeg foretrækker, at have tv'et på fod i stedet for væg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267912
Du kan ikke selv udføre hvad der er en RIGTIG kalibrering uden udstyr for mindst en tusse og en god portion erfaring.

Med mindre den butik du køber i tilbyder kalibrering, så er der ikke et sted du kan køre hen og få den indstillet. Du kan købe en kalibrering i hjemmet hos tvkalibrering.dk.

Rasmus testede B7 med SJ8 tilsluttet. Læs mere om det her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1506589835
Af Supergris
#267928
Du kan komme et godt sted, hen ad vejen, ved i stedet for en egentlig kalibrering, blot at indstille dig frem til en indstilling, som du synes er god, ved at du f.eks. tager udgangspunkt i de indstillinger, der som regel kan findes for de enkelte modeller, når du googler din model på nettet.

Herudover findes der en del skiver og tests på nettet, du kan bruge til at stille gråtone, lys, kontrast, farvemætning mm.

Jeg synes, det er specielt vigtigt, at ramme hudtoner ret præcist.

Husk, at ikke 2 paneler er ens, men blot ved at tage sig tid, og gå væk fra standard-profilen, kan billedet blive markant bedre.

Hvis du er typen, der gerne vil have de sidste procenter, og få et billede, der er så narurligt som muligt, er der ingen vej udenom en professionel kalibrering, foretaget af en person, der ved, hvad han har med at gøre, og som har det rigtige udstyr, til at måle med.

Mange føler et korrekt indstillet/kalibreret billede, er kedeligt at kigge på, så gør op med dig selv, hvilken type person, du er.
Det er jo synd, at ofre en masse penge, hvis man bagefter smider den tilbage på en af de præinstallerede profiler, da man foretrækker et billede med mere "knald" på, end hvad det korrekte billede indeholder...
Af CSP
#267971
Technicolor er alt den skal stå på undtagen ved Dolby Vision, men der skifter den selv.
Af Krevit
#268332
Tak for svar.
Jeg har netop modtaget LG B7 tv'et i dag, og er meget tilfreds.
Nu mangler jeg blot en passende soundbar til.
Hvad kan i anbefale til mit behov i prisniveauet 3.000-6.000 kr ?

Er SJ9 i øvrigt meget bedre end SJ8 til mit brug ?