Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#267401
Jeg er med på, at OLED er bedre end LCD/LED til sort. Men jeg har gentagende gange konstateret både i forretninger og på internettet, at det virker som om, at OLED ikke er så god til at gengive de dele af et billede som er mørke men ikke helt sorte og dele af et billede der viser skygge bliver for mørke. (både ansigter, naturbilleder m.m.)

Jeg er klar over, at kalibrering af et tv har meget at skulle have sagt og jeg ikke ved hvordan de sammenligninger jeg har set, har været kalibreret - Hvorfor jeg spørg her.

Den anden dag var jeg i Hifiklubben og sammenlignede 3 65" LG B7 - Sony A1 - Sony 65XE9005. Jeg så bl.a. Passenger hvor man ser det meget mørke rumfartøj på en sort baggrund (rummet). Og her var det meget svært at se detaljerne på rumfartøjet på begge OLED mens at man på LCD kunne se mange detaljer meget tydeligt, fordi de simpelthen var lysere, mens baggrunden (rummet) stadigvæk var sort.

Og ligende situationer, syntes jeg at have observeret flere gange.
Se f.eks Min 3:46 i denne video (A1 vs Z9D) Her kan man se mange flere detaljer på Z9D (til højre)
https://www.youtube.com/watch?v=yE2Jj9pgWWk

Eller denne video (ikke idealt, at det er et 55" vs 65" tv)
https://www.youtube.com/watch?v=ps-JIttlB8c
Min 8:49
Hvis man ser på Daniel Craigs jakke, så har Z9D langt flere detaljer, hvor et meget større områder på OLED bare er mørkt. Ligesom der også fremgår flere detaljer i håret på fyren ved siden af, billederne bagved og omkring øjnene på Daniel Craigs.

Hvad er jeres erfaring???
Senest rettet af JørnNilsson 15. feb 2018, 20:06, rettet i alt 1 gang.
#267404
bbplayer skrev:Hvordan går man hen og ser man OLED tv skærme på internet? Er det ikke en revolution der vil noget? :) Du sammenligner det med at kikke i butikken, det ved du godt?
Jeg kan godt forstå hvad du mener.
Men for det første, så har jeg også konstateret det i butikker, hvor de forskellige tv, har stået ved siden af hinanden og for det andet, så mener jeg godt, man kan sammenligne 2 billeder, når det angår detaljer i skygge/mørke områder, selv om det er på internettet. Det gør jeg tros alt ofte, når vi (amatør fotografer) sammenligner og diskutere fotos.
#267405
I butikker har du vel ikke leget med indstillingerne, når du forklarer det sådan?

Hvordan er indstillingerne på din pc , når du sammenligner billeder af en skærm på nettet med noget som helst?

Hvordan kan du vide at noget af det du ser er bare lidt ændret i forhold til det lokale det står i, og hvordan har du fået bekræftet at problemet eksisterer, andet end billeder og dårligt indstillet skærme i butikker, som du ikke har magt over.

Og nej, en youtube video er heller ikke et godt kilde materiale :) Så kan de vise nok så mange detaljer.
#267406
Grunden til at jeg spørg i et forum som flatpanels.dk er jo, for at få af vide, hvad andre oplever.

Hvorfor det er et spørgsmål jeg stiller - Og ikke er en konstatering.

Alle som læser med, her på flatpanels.dk, ved jo godt at tv i butikkerne langt fra altid er indstillet optimalt (men for at sælge bedst muligt) Men når jeg i flere uafhængig af hinanden butikker, konstatere det samme, giver det mig anledning til at spørger.

Og ja - Jeg mener godt man kan sammenligne 2 billeder ved siden af hinanden på parameter som detaljegrad i de mørke områder, netop fordi de er ved siden af hinanden og ikke tager hver for sig. Da de netop er vist ved siden af hinanden, afhænger resultatet ikke af min skærm, men af hvad de viser (hvis min skærm ikke kunne vise detaljerne, vil jeg ikke kunne se forskel på de 2 tv, så det er ikke en faktor)

Så tilbage til spørgsmålet. Hvad er jeres opfattelse af mørke områder på et OLED vs LCD ???
#267407
Husk komprimering af billeder, og de små nuancer som komprimering gør ved billeder, og som hurtigt kan ødelægge farver, så lad nu være med at tro billeder på internet afspejler virkeligheden også selvom de billeder lægger op af hinanden.

Selv flatpanels her , når de laver tests må skabe scenarier for at få fremhævet det de mener læseren skal se men så er problemet ikke længere normalt men kunstigt frembragt.

Jeg har selv OLED og jeg mener ikke der er nogle gråtone problemer, og slet ikke sammenlignet med en LCD skærm som ikke kan sammenlignes med OLED.
#267411
Hej bbplayer - Tak for dine input :-) Du må ikke tro jeg er ude i et angreb på OLED. Jeg ender højt sandsynligvis med selv at købe OLED næste gang og kan også se fordele ved det.

Men lige som, der vist generelt er enighed om, at OLED bliver nød til at klippe nogle højlys scener, så syntes jeg at have oplevet, at OLED nogle gange gør mørkere områder for mørke, så man mister nogle detaljer.

Nu har du så været så venlig og give dig din mening og personlige erfaring videre, hvilket jeg er taknemlig for. Men jeg hører også gerne fra andre. For vil gerne undgå at tage en beslutning om et dyrt køb af tv, på forkert baggrund.
#267414
JørnNilsson skrev:Nu har du så været så venlig og give dig din mening og personlige erfaring videre, hvilket jeg er taknemlig for. Men jeg hører også gerne fra andre. For vil gerne undgå at tage en beslutning om et dyrt køb af tv, på forkert baggrund.
Du er på denne side, der er allerede flere anmeldelser, og dem har du vel ikke mistanke om at være uærlige og give gode karakter for en dårlig gengivelse som ringe gråtoner eller skygger?

Jeg mener du skal læse anmeldelser her på siden, og så måske endda kikke på Sony OLED hvis du er sports fan og har lidt hurtige bevægelse der skal se bedre ud.
Tror ikke du finder nogen som mener disse skærme er dårlige og ude på internettet er der andre forums som anmelder OLED skærme, de har næsten alle sammen disse skærmen som best of best :)

Men nok om det, tror bare ikke du får bekræftet dette på OLED, kun hvis du vender billedet og taler LCD teknologi.
#267415
Skyggedetaljerne hele vejen gennem systemet fra capturing til hvad du ser på tv'et vil kunne forbedres i mange år endnu. Systemet er først nu gået fra 8 bit til 10 bit. Kameraer til professionelle fotografer forbedres stadig, systemet her er nu 14 bit og kan selfølgelig også tage springet til 16 bit.

Indtil fornyligt havde OLED tv store problemer med at indstilles nede i skyggeområderne, springene var ikke jævne. Det er dog meget bedre med de nyeste modeller (2016 og 2017). LCD'erne lyste det hele op til en mælkehvid tåge, det er jo sket ikke til at fortrække.

Med en Oppo afspiller og DV blue ray disk kommer man godt nok langt. Så kilden betyder også en del.
#267447
Du får ikke en retvisende repræsentation af hvordan billedet ser ud ved at kigge på Youtube-videoer eller fotos. Hvis de to skærme du ser på ikke har samme peak-lysstyrke, så vil kameraet eksponere efter den kraftigtste lyskilde.

Derudover, så har LCD og OLED ikke samme dynamikområde, hvor LCD ikke kan gå under godt 0.05 nits, dvs. at den mørkeste sorte farve vil lyse 0.05 nits, hvor OLED er 0. Det i sig selv hæver lyset i skyggedetaljerne og gør dem nemmere at fange på kamera. ZD9 har en peaklysstyrke på >1500 nits, hvilket er dobbelt så meget som det bedste OLED, så det du ser er ikke mangel på detaljer i skyggerne på A1 - det er sindsygt meget mere lysoutput i almindelighed fra ZD9. De to modeller er næppe indstillet til at vise samme peak-lysstyrke og dermed heller ikke samme lysstyrke i skyggerne. Det nævner kommentatoren jo også i videoen.
#267830
JørnNilsson skrev:Jeg er med på, at OLED er bedre end LCD/LED til sort. Men jeg har gentagende gange konstateret både i forretninger og på internettet, at det virker som om, at OLED ikke er så god til at gengive de dele af et billede som er mørke men ikke helt sorte og dele af et billede der viser skygge bliver for mørke. (både ansigter, naturbilleder m.m.)
Den anden dag var jeg i Hifiklubben og sammenlignede 3 65" LG B7 - Sony A1 - Sony 65XE9005. Jeg så bl.a. Passenger hvor man ser det meget mørke rumfartøj på en sort baggrund (rummet). Og her var det meget svært at se detaljerne på rumfartøjet på begge OLED mens at man på LCD kunne se mange detaljer meget tydeligt, fordi de simpelthen var lysere, mens baggrunden (rummet) stadigvæk var sort.
Så lidt det samme beskrevet i en anden tråd i dag, i en (ganske fin) brugeranmeldelse af C7 og XE9005 : "The Dark knight på netflix HD kørte på begge skærme.. en mørk scene hvor der er biljagt i en tunnel. Igen her klarede Sonyen sig rigtig godt med flere detaljer i mørke scener, dog leverer det ikke helt samme dybde og igen så bemærkede jeg at X9005 leverede et lidt mere guligt billede, især i hudfarven. Jeg sad virkelig og fluekneppede mange individuelle scener og billeder for at finde ud af om jeg kunne se flere detaljer på Sony’en og igen her sad jeg og tweakede lidt på LG’s skærm for at se om jeg kunne opnå de samme lysere detaljer. Så indtil videre så var jeg ret imponeret over billed delens kunnen."

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 83#p267683

Er der noget om snakken? Er der en tendens til at de mørkeste detaljer drukner i OLED's imponerende sortniveau? Selvsagt ikke så heldigt hvis 'dybden' i billedet er opnået på bekostning af mistede detaljer.
#267831
Steen@ hvad TV har du egentlig selv, mere for at fornemme hvilken norm du egentlig er vant til og hvad billedniveau man selv forholder sig til dagligt.

For som en anden bruger også var inde på, så virker det som du ikke selv har stiftet bekendtskab med enten OLED eller bare en potent HDR-effekt..
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ead#unread

OLED har ikke mange svagheder, dermed ikke sagt det er perfekt men hvis sammenlignings-grundlaget er LCD LED som alt andet lige er alternativet pt, så er der ikke meget at komme efter.

Jo ikke sådan et alverdens anmeldere, er købte eller ikke aner hvordan man bedømmer detaljegrad eller bare billedkvalitet.
De er på hjemmebane, - det er vi ikke og der er jo en grund til at der ikke bliver lagt fingre imellem og det langt hen af vejen er samme konklusion over nærmest hele anmelder-scenen, da forskellene er ganske nævneværdige.

-men det kunne være rart at høre hvad TV du selv er vant til, og heraf en mulig HDR effekt og ville måske også gøre det nemmere at forklare og sætte mulige pro & cons i relief når man ved hvor du kommer fra.. :)

Hvis du ønsker info omkring detaljegraden i OLED, så har HDTVtest en del videoer, hvor han i sine gennemgange, omhandler dette aspekt, og ikke mindst også clipping i det højhvide spektrum.
#267832
DaneLaw skrev:-men det kunne være rart at høre hvad TV du selv er vant til, og heraf en mulig HDR effekt og ville måske også gøre det nemmere at forklare og sætte mulige pro & cons i relief når man ved hvor du kommer fra.. :)
Ingen HDR effekt her (med mindre jeg kigger ud af vinduet). Mit TV er et halvgammelt 37" Panasonic X20 plasma TV med 768x1024 opløsning (ikke noget problem da øjnene alligevel ikke kan opløse mere på de 3 meters afstand hvor jeg sidder). Valgte X20 da det kunne fås i 37", hvor FullHD plasma var mindst 42", og det syntes jeg var for stort, især med de ret brede rammer TV havde dengang. Forventer at opgradere til OLED, men ikke større end 43-45", så det bliver nok ikke lige med det første ;)