Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lehnemann
#267358
Philips 55" OLED
Jeg tænker på at købe et Philips OLED TV. Og vil gerne have et TV med den nyeste teknik.

Philips 55'' OLED 4K UHD Smart TV 55POS9002 Kan pt købes for 12.999,- kr.
Philips varsler en ny model 873 og i 55".
Den er tilsyneladende næsten som 55POS9002. Prisen er mig bekendt ikke nævnt endnu. Men den vil givetvis væsentlig dyrere.
(65" er i den forbindelse nævnt til at koste 29.999 kr.)

Model 873 kan håndtere HDR10+. Det er et nyt HDR-format. Det kan 55POS9002 tilsyneladende ikke.

Vil denne HDR10+funktion have betydning for almindelig TV kiggeri?
Og kan I se andre forbedringer på den nye model 873?
Jeg sidder almindeligvis 2,5 meter fra skærmen. Er det ikke ok med 55"?
Af Grandahl
#267362
Jo jeg vil mene at 55” er nok på den afstand du har..

Jeg ville selv gå efter en OLED med de nyeste formater.. Og klart det indbefatter 10+ og Dolby Vision
Af Steen Bay
#267363
lehnemann skrev: Vil denne HDR10+funktion have betydning for almindelig TV kiggeri?
HDR10+ har kun betydning hvis man ser HDR materiale i det format, og det er der ikke meget af lige nu. Man kan håbe at HDR10+ vinder frem da det er et åbent format med nogle af de samme fordele som Dolby Vision, men for tidligt at sige om det vil ske. Lige nu har Dolby Vision et forspring mht. tilgængeligt materiale.
Af lehnemann
#267364
Tak for de foreløbige svar.

Lige et tillægsspørgsmål:
Kan det tænkes, at 55POS9002 på et tidspunkt vil kunne opdateres til HDR10+ funktionen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267367
Philips har lidt henkastet sagt, at POS9002 og flere TV senere får HDR10+. Med disse senere opdateringer er der dog altid fare for, at der mangler et eller andet. F.eks. at HDR10+ kun virker via apps, men ikke HDMI 2.0.

Jeg spurgte Philips ind til det for nylig, da vi mødte dem i Amsterdam, men de ville ikke lægge hovedet på blokken mht. HDR10+ opdatering.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267428
Selvfølgelig meget lækkert at havde de nyeste formater og ikke mindst dynamisk metadata understøttelse, som HDR10+ eller Dolby Vision, men det er ikke altafgørende imo, og indtil videre er det ikke dolby vision formatet som gør at jeg siger wauue på mit LG OLED, men langt mere HDR i sig selv på disse OLED skærme som vitterlig siger spar2.

Kan selvfølgelig ændres med tiden, og stadig stærkt begrænset udvalget af DV og danne sig et sigende billed af hvor potent DV er, men alene med HDR10 har POS9002 en HDR effekt som sparker rumpet foruden broadcast HDR < HLG.
men selvom Phillips skulle undlade HDR10+ på 2017 OLED lineup hvad jeg ikke tror da der ikke rigtig er nogen årsag til at de ikke skulle vælge at understøtte POS9002 med HDR10+ da 2017 og 2018 er meget ens) men mener ikke det er en dealbreaker da selve HDR er noget så effektfuld på nutidens OLED.