Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266831
Hej alle :)

Jeg går i overvejelserne angående om jeg skal gøre brug af tilbuddet hos elgiganten på LG C7 Oled til 18888kr, og jeg har lige brug for jeres input, da jeg er en kritisk bruger og ikke gider overraskes af et evt problem med skærmen, når først returretten på de 14 dage er udløbet :(
Tvet skal for det meste kun bruges til mine rippede Bluray film med en Dune HD Base 3D 1080p afspiller " indtil videre - da jeg skal ha fundet en løsning til film i UHD HDR også ", en enkelt fodboldkamp i ny og næ og en lille smule tv kanal kigning fra Yousee.

Så mine spørgsmål lyder som følgende :


1. Hvor finder jeg test mønstre på tvet til at teste for yellow tint/blue tint, vignetting, greyscale og banding - nævn gerne flere hvis i har nogle oplevelser.
De ting er de ting som jeg har haft kunnet undersøge mig frem til var nogle af de issues til hvorfor folk returnerede skærmene.

2. Jeg ser næsten kun film og de er med sorte bjælker i top og bund, vil det blive et problem med burn in af de sorte bjælker ?

3. Hvilken indstilling er mest optimal til en stue, nogenlunde oplyst med lamper og når jeg mest ser film om aftenen hvor det er mørkt udenfor. Altså indtil det skal kalibreres.

4. Hvis skærmen bliver kalibreret hvad siger så fabriks garantien, dækker den fuldt ud ?

Det var vidst alt.

De bedste hilner herfra :)
#266833
dennisf skrev: 1. Hvor finder jeg test mønstre på tvet til at teste for yellow tint/blue tint, vignetting, greyscale og banding - nævn gerne flere hvis i har nogle oplevelser.
De ting er de ting som jeg har haft kunnet undersøge mig frem til var nogle af de issues til hvorfor folk returnerede skærmene.
Hvis man begynder at lede efter fejl på et OLED panel, så er det vist nærmest garanteret at man vil finde dem. Måske bedre bare at nyde sit nye TV hvis det ser fint ud ved normal brug.
#266837
Hej og tak for din mening :)
Ved godt det ikke er alle som hilser min holdning/fremgangsmåde velkommen, men jeg holder stadig fast i, at jeg vil være sikker på der ikke er noget med den skærm som jeg opdager senere vil genere mig. Desuden mener jeg at ha haft læst et sted, at der var nogle tint issues med et panel, som kun fremkom ved specielt indhold - og det indhold vil jeg godt fange med det samme hvis jeg kan, og ik senere hen ved en film eller udsendelse der viser noget specielt.
Hav en god nat
#266846
Den nemme måde at teste for inhomogenitet, tint, banding mv. er faktisk blot nogle ensfarvede grå baggrunde. Disse er allerede indbygget i TV'et og kan findes i:
Billede/Billedindstillinger/Ekspert indstillinger -> Mønster: Indre
Så kan du cykle mellem niveauer af gråtoner, hvor de helt mørke er gode til at afsløre banding og de lyse er bedre til af afsløre tint-fejl.
Af KBW
#266850
Som Torben siger, gør det om aftenen i et totalt mørkt rum. Du vil kunne se nogle ikke uniformt, spørgsmålet er hvor meget. Noget banding og ujævnheder i skyggerne ved IRA 5 er acceptabelt, color tint er meget svært at leve med. Tag eventuelt billeder og læg op her. Hvis du ser color tint er testen om du lægger mærke til dette ved alm tv-kiggeri, sne, is, grå studiebaggrunde, himlen etc
#266859
Torben Rasmussen skrev:Disse er allerede indbygget i TV'et og kan findes i:
Billede/Billedindstillinger/Ekspert indstillinger -> Mønster: Indre
Flippet O-O som ejer af et LG B7V var jeg ikke engang bekendt med at sådanne slides lå native i menuen.
Gik ud fra at det var tredjepart-slides som blev brugt via yt eller tilsvarende når folk tjekkede forskellige greyslides'procentparameter.

Er det en given billedprofil' som de ligger under, for syntes ikke umiddelbart jeg kan finde frem til dem via nogle af profilerne eller på hovedmenuen for [billed] < ekspert betjeninger eller billedindstillinger og slet ikke et menupunkt der hedder mønster:indre.

//
KBW skrev:Gå Alle Indstillinger - Indstillinger for billedtilstand - Ekspertbetjeninger - Hvidbalance - Mønster- Indre - IRE - 5
KBW@ roger that, og jepper så dukkede hvidbalancen op under technic samt ifs-profilerne.
tjekker IRE procenterne når det er blevet lidt mørkere.
Tak..
Senest rettet af DaneLaw 7. feb 2018, 15:37, rettet i alt 1 gang.
#266860
KBW skrev:Som Torben siger, gør det om aftenen i et totalt mørkt rum. Du vil kunne se nogle ikke uniformt, spørgsmålet er hvor meget. Noget banding og ujævnheder i skyggerne ved IRA 5 er acceptabelt, color tint er meget svært at leve med. Tag eventuelt billeder og læg op her. Hvis du ser color tint er testen om du lægger mærke til dette ved alm tv-kiggeri, sne, is, grå studiebaggrunde, himlen etc
Lyder fornuftigt, men må være lidt af en balancegang. Forstår udmærket at man vil sikre sig at ens nye/dyre OLED TV ikke har flere fejl end hvad der er normalt, men jo svært at vide hvad der er normalt når man ikke har noget at sammenligne med. Hvis man opdager fejl ved at se på testbilleder, så er der vel en risiko for at man begynder at fokusere på nogle småting som man aldrig ville have bemærket ved normalt brug.
Af KBW
#266863
Steen Bay skrev:
KBW skrev:Som Torben siger, gør det om aftenen i et totalt mørkt rum. Du vil kunne se nogle ikke uniformt, spørgsmålet er hvor meget. Noget banding og ujævnheder i skyggerne ved IRA 5 er acceptabelt, color tint er meget svært at leve med. Tag eventuelt billeder og læg op her. Hvis du ser color tint er testen om du lægger mærke til dette ved alm tv-kiggeri, sne, is, grå studiebaggrunde, himlen etc
Lyder fornuftigt, men må være lidt af en balancegang. Forstår udmærket at man vil sikre sig at ens nye/dyre OLED TV ikke har flere fejl end hvad der er normalt, men jo svært at vide hvad der er normalt når man ikke har noget at sammenligne med. Hvis man opdager fejl ved at se på testbilleder, så er der vel en risiko for at man begynder at fokusere på nogle småting som man aldrig ville have bemærket ved normalt brug.
Gør hvad du lyster, jeg giver dig bare muligheden. Og nej, jeg taler ikke flueknepperi.
Senest rettet af KBW 7. feb 2018, 15:37, rettet i alt 1 gang.
#266864
KBW skrev: Gør hvad du har lyster, jeg giver dig bare muligheden. Og nej, jeg taler ikke flueknepperi.
Det antydede jeg vel heller ikke, skrev jo netop at det lød fornuftigt. Risikoen for at det kan udarte til 'flueknepperi' er dog klart til stede. Man kan jo se rundt omkring på diverse fora hvordan der er nogle der returnerer igen og igen i jagten på det perfekte eksemplar.
#266872
dennisf skrev:jeg har lige brug for jeres input, da jeg er en kritisk bruger
Jeg vil hellere kalde dit indlæg pylret, du skaber et problem som ikke er der, og ser du det, har du din reklamations ret til at hjælpe.

Problemet er ikke anderledes end sidst du købte skærm, mener du det er, så har du fået følelser for din penge pung, eller glemt hvordan garanti/reklamationer hjælper folk med problemer.

Måske har du bare for meget tid til overs, hvis du vil angribe et nyt tv med en masse test, som derefter afvises negative, og finder du noget risikerer du at du ikke kan aflevere og så sidder du i flere år og irriteres over du skabte et problem som du ikke kan få løst eller opdager for sent fordi du skulle teste alt muligt og skulle sove lidt også :)