Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af almighty_85
#266385
Hej.

Står og skal have nyt tv. 65 tommer. Drømmen er en oled skærm, Sony A1/LG C7.
Er dog virkelig kommet i tvivl efter at have set rtings.com stress-test, hvor der hurtigt opstod brun-in (https://www.rtings.com/tv/learn/permane ... n-lcd-oled
Vil høre hvad alle jer med Oled skærme oplever mht til dette? Når jeg læser på andre sites, snakker folk om panellotteri etc, er det også indtrykket her i Dk? Synes 18-22.000 kr er meget, især når man ikke er sikker på at producenten vil dække problemet.

O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#266387
Søg lidt på burn-in her i forum. Den test på rtings er jo en stresstest, hvor skærmen aldrig får en chance for at vaske billedet rent fordi logoerne er det eneste de afspiller. Hvis du ser tekst-tv som det eneste hver dag, så vil deres resultat matche det du kan forvente dig. Ellers ikke.
Af kofoed
#266389
Nu har jeg haft en Sony A1 55" i 2½ måned, og har ikke rigtig tænkt over hvordan jeg bruger min skærm, har bare gjort hvad jeg ville, om det så var at spille xbox i 5 timers tid, eller set en masse netflix eller andet, jeg har ikke haft nogen problemer med burn-in. Så efter min mening er det ikke noget problem, laver du dog ikke andet end at spille fifa, eller se CNN, så ville jeg nok ikke købe en OLED.

Om det "panellotteri" de snakker om på AVforums, der mener jeg folk går helt amok, da hvis de bare kan finde lidt banding ved at køre alle mulig test billeder, så bytter de den til en ny. Hvis jeg finder en test video på youtube, for at se efter banding, så kan jeg også godt se det er der, men det er ikke noget man ser bare det mindste til i hverdagen, så har svært ved at se problemet.

Jeg kom selv fra en Panasonc tx-p42g10 som var ved at være 8 års tid gammel, og selvom jeg stadig synes den havde et godt billede (i forhold til de mellem klasse tv de fleste jeg kender køber), så er den her OLED noget helt andet, og kan kun sige at jeg har været meget glad for mit køb.
Af almighty_85
#266392
Torben Rasmussen skrev:Søg lidt på burn-in her i forum. Den test på rtings er jo en stresstest, hvor skærmen aldrig får en chance for at vaske billedet rent fordi logoerne er det eneste de afspiller. Hvis du ser tekst-tv som det eneste hver dag, så vil deres resultat matche det du kan forvente dig. Ellers ikke.
Ja har godt set der er lidt info, men tænkte der kunne være sket lidt siden, og er i tvivl om det er værd at vente på at de nye tv kommer skal slå til nu, hvor der er gode priser :)
kofoed skrev:Nu har jeg haft en Sony A1 55" i 2½ måned, og har ikke rigtig tænkt over hvordan jeg bruger min skærm, har bare gjort hvad jeg ville, om det så var at spille xbox i 5 timers tid, eller set en masse netflix eller andet, jeg har ikke haft nogen problemer med burn-in. Så efter min mening er det ikke noget problem, laver du dog ikke andet end at spille fifa, eller se CNN, så ville jeg nok ikke købe en OLED.
Dejligt at høre der ikke har været nogle problemer! - Jeg ser mest Netflix, TV2 Play, film på iTunes (tænker at købe ATV 4k til) og spiller lidt PlayStation engang imellem. Men aldrig tekst tv eller de vilde nyhedskanaler.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266395
Har også et OLED (købt Oktober B7V 55") produktiondato November 2017.
- nej jeg har ikke oplevet nogen grad af retention, hverken af permanent eller af midlertidig art.
Burn-in er blæst ud af proportioner imo, og det samme med banding & vignetting som vil være der i en rum størrelse, og ser ud til at være mere tilbøjelig på de større skærme, men at sidde og skamridde TV'et med alverdens test-slides for at geare mulige OLED-tech semidefekter, er jo heller ikke holdbart og før eller siden skal man jo nok finde et eller andet forhold' som efterfølgende vile ridde en som en mare selvom det på intet plan er synligt ved reelt brug,

-og jo tragikomisk at læse visse brugere på avsforum som bander & svovler, fordi nr x-version' de har returneret var bedre end det nye panel de har modtaget. O_O
Tjekkede kortvarigt mit eget OLED-panel da jeg modtog det' - dog ikke efter alle kunstens regler, det var primært for at sanse defekte dioder eller abnormal slem banding eller vignetting, og syntes det var hæderligt ved første øjekast selvom det nok havde været mere sigende hvis jeg havde mørklagt rummet totalt og gearet visse indstillinger. https://imgur.com/a/0Vo04

Må dog også være ærlig og erkende' at i starten nursede jeg det en anelse når jeg var på kanal5 og hvis Tvet skulle stå der i flere timer, kva deres dybrøde kanel5-emblem, da jeg fornemmede at det var den røde farve/dioder som på visse gearede test, så ud til at ældes & skabe uniformity i panelet.
Så valgte at sætte en zklud over og på den måde fjerne kanel5-emblemet' i de situationer hvor fjernsynet skulle stå fast på kanalen igennem længere tid..
Senest rettet af DaneLaw 30. jan 2018, 20:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#266396
almighty_85 skrev:Ja har godt set der er lidt info, men tænkte der kunne være sket lidt siden, og er i tvivl om det er værd at vente på at de nye tv kommer skal slå til nu, hvor der er gode priser :)
En ting er altid sikkert, som mange andre , så kan du altid vente, og du kan vente for evigt og der sker hele tiden nyt. Så er spørgsmålet gider du vente , lige pludselig er det for sent, og du vil vente på noget andet.
Af coffee
#266414
Hvad er en zklud?
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268210
DaneLaw skrev:https://imgur.com/a/0Vo04
Må dog også være ærlig og erkende' at i starten nursede jeg det en anelse når jeg var på kanal5 og hvis Tvet skulle stå der i flere timer, kva deres dybrøde kanel5-emblem, da jeg fornemmede at det var den røde farve/dioder som på visse gearede test, så ud til at ældes & skabe uniformity i panelet.
Så valgte at sætte en zklud over og på den måde fjerne kanel5-emblemet' i de situationer hvor fjernsynet skulle stå fast på kanalen igennem længere tid..
coffee skrev:Hvad er en zklud?
Sorry for den lange respons-tid, [zklud] :o dette var alene bare med henblik på en zoomklud og som et muligt redskab
til at et stationært TV emblem som i særdeleshed kanal5 og at dette stationæreemblem får noget motion. og man kan justere disse fokuspunkter til at fjerne/udvaske et stationært emblem ved enten at ændre formfactor eller zoomniveau. (i mangel af bedre og selvfølgelig ikke hensigten med zoom/fokusfunktionen)

Billede

Billede

Billede

Selvfølgelig næppe nødvendigt og var mere med henblik på kanal5's hidsige røde kanel5 emblem da rød virker til at være sårbar, og hvis TVet stod på kanal5 igennem mange timer under vinter OL.

Skal dog understreges at jeg har haft mit OLED i +4 måneder nu [B7V] og har på intet tidspuntk notere mig nogen grad af retention og selvfølgelig heller ikke burn in, men jeg opsøger det nu heller ikke eller står på hovedet for at finde det..