Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#265756
Overvejer om det kan betale sig at skifte ud og nu fået et tilbud:

.....og så lige en gang til for Prins Knud :)

Hvad giver det bedste billed på 3 meters afstand med kabel tv:

32" LCD IPS panel 1366 x 768 opløsning IPS Panel

Eller

42" Plasmapanel 1024 x 768 opløsning

Sortniveau og farver er naturligvis bedre på plasma, men er billedet bare skarpere på et 32" IPS panel...?

Det skal hovedsageligt bruges til streaming over Chromecast, hvis jeg da finde ud af det..? ::l
#265766
Ved ikke hvilket plasma TV du kigger på, men har selv et 37" Panasonic X20 med samme opløsning (1024x768), og jeg sidder også på ca. 3 meters afstand. Synes det har et rigtig fint billede, men det måtte godt lige være lidt større så jeg kunne få fuldt udbytte af det 720p/1080i signal som youSee leverer. Dog bange for jeg ville føle det som et tilbageskridt hvis jeg købte et 43" 4K LCD TV, så venter nok og håber der snart kommer OLED i mindre størrelser. Også muligt jeg som en midlertidig løsning vil finde et nyere 42" Panasonic FullHD plasma TV.
Senest rettet af Steen Bay 19. jan 2018, 23:47, rettet i alt 1 gang.
#265770
bbplayer skrev:Uhhh, jeg troede lige det var en tråd fra 2007 :)
Jo, det kunne man godt tro her i disse 4K (og snart 8K) tider, men på 3 meters afstand, så skal man have et 75" TV for blot at få fuld udbytte af FullHD (1080p), og med 4K/8K kræves der 150" og 300" for at kunne se alle de ekstra detaljer. Fint nok med de høje opløsninger, især da det lader til at man får dem uden at betale ekstra, men nok tvivlsomt om der er ret mange der har glæde af det i praksis.
#265772
Den sammenligning, du prøver at lave, kan ikke rigtigt bruges til noget, da forskellen i i størrelsen, er ret så markant.

Hvad hjælper det, hvis billedet er superskarpt, men så lille, at du ikke kan se, hvad der foregår?

På 3 meters afstand er 32" simpelthen for lille, specielt, hvis du er typen, der gerne vil have underteksterne med.

Efter jeg skiftede til projektor, troede jeg, det var godt nok med et 32" på sidevæggen, men det måtte hurtigt opgraderes til et 50", da det simpelthen blev for lille, bare man kom en anelse for langt fra skærmen (forkerte ende af sofaen), så hvis du påtænker, at dit TV, skal bruges til andet end TV-Avisen, så lad være med at overveje en 32", der jo efterhånden ikke er beregnet til andet, end at fungere som computer-monitor... :)
#265774
Enig med supergris .
Jeg gik fra 42 til 65
Den første uge tænkte man at det var større. Men specielt med undertekster er det fantastisk.og det næste bliver 75 tommer Jeg sidder godt 4 meter Fra. Nu er jeg fyldt 42 og ved ikke om det er alderen der spiller ind

Mvh Michael
#265776
Basto skrev:Nu er jeg fyldt 42 og ved ikke om det er alderen der spiller ind
Tro mig,
det er alderen først, og så en masse andet bagefter.

Der er noget om 40,fed og færdig i flere tilfælde selvom vi er blevet bedre til at holde os aktive. Selv Wozniacki kan mærke det under hendes kampe :)
#265804
Basto skrev:Enig med supergris .
Jeg gik fra 42 til 65
Den første uge tænkte man at det var større. Men specielt med undertekster er det fantastisk.og det næste bliver 75 tommer Jeg sidder godt 4 meter Fra. Nu er jeg fyldt 42 og ved ikke om det er alderen der spiller ind

Mvh Michael
:D

Klasse svar.

Tak for alle de gode svar jeg har fået. I, alle, er simpelthen bare så fantastiske !!

1000 Tak. :)
#265857
"På 3 meters afstand er 32" simpelthen for lille, specielt, hvis du er typen, der gerne vil have underteksterne med."
Det er simpelthen ikke rigtigt - for 30-40 år siden var et 26" CRT et stort TV og der var ingen der havde problemer med at læse teksten på 3-4 meters afstand. I dag er man blevet forvendt med skærme der er langt større og derfor kommer sådan en ukorrekt udtalelse.

PeterD, af de 2 og afstanden taget med, ville jeg også vælge 42" 1024x768 som der er blevet sagt.
#265878
Turbo skrev: Det er simpelthen ikke rigtigt - for 30-40 år siden var et 26" CRT et stort TV og der var ingen der havde problemer med at læse teksten på 3-4 meters afstand.
Mener kun det er 7 år siden jeg skiftede fra 29" Sony CRT til 37" Panasonic plasma. Håber jeg kan opgradere til 44" OLED om et par år :-)