Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GunMetal
#265736
Hej.

Der har været mange interesserede i både XE9005 og PUS8102.
Jeg fandt en xe9005 i min indkøbskurv hos power og har nu bestilt den hjem.
Grundet jeg allerede har en PUS8102 i stuen vil jeg have 2 skærmen henover weekenden.
Hvis I har nogle punkter, i gerne vil have tjekket op mod hinanden, så sig skriv endelig.
Jeg prøver med nogle farverige klip samt boldspil for at se, hvilket der klarer sig bedst.

Det skal påpeges, at der er en pixelfejl på 8102 + en smule clouding efter jeg fik det tilbage fra rep, men det tager jeg med.
Derudover får jeg et nyt PUS8102 leveret på mandag.

Da jeg ikke skal have begge skærme, vil den ene blive returneret.
Skulle det have interesse for jer at købe den fravalgte skærm, så giv lyd.
Jeg bor i Herlev og begge skærmene vil være blevet tjekket af mig inden.

Skærmene er købt således:

Xe9005 - Power herlev ( 14 dages returret)
PUS8102 - Bilka.dk (30 dages returret, med mindre der står noget andet på kassen, når den bliver leveret, men deres hjemmeside siger "i væsentlig samme stand" så jeg antager at kassen må åbnes :-)
Af GunMetal
#265768
Ghidora - enig! Nu har vi jo efterhånden snakket en del om PUS8102, så det bliver spændende at bruge lidt tid på en sammenligning hjemme i siden.
Har du eventuelt nogle klip, du synes er spændene i forhold til bevægelse,sort/hvid eller andet?

Ethtrader - det kan vi godt finde ud af. Jeg henter skærmen imorgen formiddag og bruger nogle dage med den. Jeg kan smide dig en besked efterfølgende samtidig med, at jeg laver mine erfaringer head to head herinde :-)
Af GunMetal
#265819
Begge skærmen er nu placeret side om side, så nu starter kampen.

Jeg har set film/klip på Netflix og viaplay via app på tv samt set håndboldkamp via yousee appen på Iphone 7 over chromecast og set programmer med TV2 Play appen på telefonen.

Plusser på Philips so far(indstillet efter forgængeren fra sidste år, da jeg ikke kan finde en test med indstillinger på 8102):

Ambilight
Fjernbetjeningen
10% mere gas på skærmen. Den virker som om den har mere power end sonyen.
Bedre lysstyring ved mørke scener. Dog har den problemer, når man f.eks ser den første stjernehimmel i filmen “passengers” via viaplay appen i begge tv. (Tror det skyldes, at skærmen er defekt)

Plusser på sonyen(indstillet efter Avforums anbefalinger)
Mere lækkert design
5% mere akkurate farver(hvad jeg selv fornemmer. Jeg bruger udelukkende min øjne som værktøj)
2-5% bedre på håndtering af bevægelser

Minusser på sonyen:
Power supply er en irriterende stor klods

Skærmene reagerer cirka lige hurtigt på tryk på remote.

Som sagt har jeg min “defekte” skærm som reference på philips, men når den nye skærm kommer på mandag, så får de en ny kamp.

Mit valg vil lige nu være Philips. Det er primært grundet ambilight, som for mig udgør en kæmpe forskel.

Jeg havde 2 kammerater på besøg samt min kæreste, der alle har valg den defekte Philips på grund af farverne og ambilight.

Da philips’en ikke er indstillet efter en identisk model, så tror jeg, at den har noget at hente i forhold til præcise farver.

Lige nu står og falder den på følgende = kommer der samme clouding på den nye skærm, som på den defekte,så bliver det sonyen, ellers bliver det Philips.

Har i nogle ting, i gerne vil have tjekket, så skriv endelig.

Alle der har enten 8102 eller 9005 kan være tilfredse. Det er SÅ små ting, der skiller disse skærme ad. Jeg tror ikke, at man kommer til at fortryde købet, uanset om man har valgt 8102 eller 9005.
Der er smæk for skillingen på de to skærme, der over 10 testklip, vil vinde 5 hver.
Af lennon
#265822
Mht flerfarvet Ambilight, så skal man gøre sig klart at det ikke er foreneligt med jagten på perfekt billedoplevelse . Mange elsker det, og Philips har solgt rigtigt mange TV på den konto - bare ikke til billedentusiaster. Men hvis nævnte Philips Ambilight kan indstilles til statisk hvidt lys med korrekt farvetemp (6500 kelvin ) ? - så er det til gengæld et kæmpe plus .
Brugeravatar
Af DaneLaw
#265825
Hvad er brightness egentlig på Phillips'en (65PUS8102) for visse steder som fx Dspec listes 1100cd/m2 men i PDF-matriale som lader til at være officielt listes kun 700cd/m2
https://media.flixcar.com/f360cdn/Phili ... 2_pss_.pdf

btw kan det virkelig passe at der ikke er high bandwidth USB interface på en så relativ dyr model som denne Phillips. (ville være nedern især i Android OS, hvis en sløv USB2.0 er stien fremfor en USB3.0 motorvej som jo kan geares x-fold, men antager der er fejl i specs, for svært at forestille sig at der kun skulle være fitted USB2 (x2) sockets i det her prisleje,
Af dami4200
#265876
Bilka har Philips PUS8102 på "tilbud" til 10.999 kr i øjeblikket. Er det et godt køb?
Eller bør man kigge efter andre skærme i stedet for? (Prisgrænse under 15.000kr)
#265920
Philips har tidligere vejledt andre herinde i ikke at købe for fladt et beslag hvis man gerne vil have diffust lys ud af Ambilight. Hvis du hænger den helt fladt på væggen, så vil du muligvis opleve, at lyskanten fra Ambilight bliver for hård.

Så vidt jeg husker, så anbefales det, at tilføje nogle centimeter til afstanden fra bagsiden til væg.
Af Kaktus-burger
#265921
lennon skrev:Mht flerfarvet Ambilight, så skal man gøre sig klart at det ikke er foreneligt med jagten på perfekt billedoplevelse . Mange elsker det, og Philips har solgt rigtigt mange TV på den konto - bare ikke til billedentusiaster. Men hvis nævnte Philips Ambilight kan indstilles til statisk hvidt lys med korrekt farvetemp (6500 kelvin ) ? - så er det til gengæld et kæmpe plus .
Så er det jo heldigt, at Ambilight opfylder de krav. Det har det nu gjort i nogle år. ;)

Ambilight giver dig mulighed for statisk hvidt, rødt, blåt eller grønt lys. Der er mange indstillingsmuligheder.
Senest rettet af Kaktus-burger 22. jan 2018, 10:34, rettet i alt 1 gang.
Af dami4200
#265925
Torben Rasmussen skrev:Philips har tidligere vejledt andre herinde i ikke at købe for fladt et beslag hvis man gerne vil have diffust lys ud af Ambilight. Hvis du hænger den helt fladt på væggen, så vil du muligvis opleve, at lyskanten fra Ambilight bliver for hård.

Så vidt jeg husker, så anbefales det, at tilføje nogle centimeter til afstanden fra bagsiden til væg.
Hmm, er der nogle bestemte beslag som du kan anbefalde?

Jeg har et "Slimline Wire" ophæng fra mit gamle TV liggende. Men ved ikke om det er specielt velegnet til et 65'' skærm med Ambilight.

Wire ophæng
https://www.av-connection.dk/?PNo=GB-63490