Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GunMetal
#266517
Valgte endte med at blive 8102, da sortniveauet på 9005 slet ikke kunne hamle op med 8102. Farverne skal lige have en kalibrering på 8102 for at sidde. Jeg var nede i power her til aften for at aflevere 9005. Jeg går glad hjem og tænker, at jeg har valgt rigtigt. Da jeg lige kører en grøn-blå-rød-hvid-sort test over skærmen taber jeg kæben. Den nye skærm, der er købt uafhængigt af den anden skærm har fandeme også en pixelfejl. Denne skærm har en/måske flere døde pixel på samme breddegrad af skærmen. Disse er blot placeret i den øvre del. Jeg er simpelthen målløs. Enten er jeg bare utrolig uheldig, ellers forstår jeg godt nok ikke, hvad der sker... er der virkelig normalt, at man kan finde en død pixel på alle skærme, hvis man tjekker efter? Jeg er meget i tvivl, om jeg skal beholde den, for lige pt. Ses det ikke fra sofaen - men bliver det værre ligesom den gamle skærm, så vil jeg fandeme gå amok... jeg overvejer et prøve grundig oled, der er på tilbud i power nu. Jeg har forresten stadig ikk fået mine penge tilbage fra Philips, der har haft tv’et i over 14 dage og deres servicepartner har givet grønt lys for 10+ dage siden.. elendighed længe leve
Af dami4200
#266519
Jeg har kørt flere "dead pixel" test fra YouTube på mit 8102 idag - umiddelbart kan jeg ikke få øje på nogle døde pixels, så tror desværre at du har været uheldig.
Af GunMetal
#266521
Jeg har denne gang brugt en video på youtube via den indbyggede app. Den hedder: check your screen for dead/stuck pixel(up to 4K uhd) pixelfixel.

Den er uploadet af pixelfixel og varer 1:31.
Jeg står cirka 0.3m fra skærmen og tjekker alle individuelle igennem.

Det er meget venligt af dig. Jeg kan se en “død” pixel på alle farverne på nær sort :-)
Af arsenio3d
#266528
GunMetal skrev:Jeg har denne gang brugt en video på youtube via den indbyggede app. Den hedder: check your screen for dead/stuck pixel(up to 4K uhd) pixelfixel.

Den er uploadet af pixelfixel og varer 1:31.
Jeg står cirka 0.3m fra skærmen og tjekker alle individuelle igennem.

Det er meget venligt af dig. Jeg kan se en “død” pixel på alle farverne på nær sort :-)
Har kørt den igennem plus en anden jeg synes var bedrehttps://www.youtube.com/watch?v=jsLZSnKdWaY, ikke noget jeg lige kan se udover noget der ligner lidt støv inde i skærmen oppe i øverste venstre hjørne, jeg kan ikke se det når jeg kigger ligepå det men kun fra en bestemt vinkel og slet ikke hvis jeg sidder i sofaen.
#266643
Jeg valgte også en 65PUS8102. (selvom jeg var tæt på en Sony A1 65 jeg synes bare at de stadig er for dyre.)

1. Umiddelbart flot billed efter noget roden med farver og kontrast.
2. Men selvfølgelig har den 2 områder med døde pixels. (der tydeligt kan ses fra 4m afstand) Det er simpelthen utroligt at man ikke kan købe et tv uden det skal byttes mindste et par gange. Ikke eksisterende kvalitetskontrol. Det er så belastende men man kan lige så godt få det gjort ellers vil det altid irritere en alligevel.
3. Jeg kan godt forstå at folk er forvirrede over Philips kontrast. Der er
Kontrast
Video kontrast
Avanceret kontrast
Dynamisk kontrast
Ville det ikke være lettere hvis de bare kaldte alle funktioner for kontrast. gab
Af DaFosia
#266650
Så er der bestilt et stk 65PUS8102 fra Wupti.com til 10.669kr (3% rabat).

Så tv'et i aktion hos Saturn i Tyskland i går (pris: 2.115€). Billedet ser rigtig godt ud :-)

Nu bliver det spændende at se om der er døde pixels.......
Af Steen Bay
#266651
Henrik Melchior skrev: 2. Men selvfølgelig har den 2 områder med døde pixels. (der tydeligt kan ses fra 4m afstand)
Det lyder voldsomt. Hvor mange døde pixels er der tale om?

P.S. - Har du rent faktisk set de døde pixels, på kort afstand, evt. med lup? Som du beskriver det, så synes jeg næsten det lyder mere som 'almindelige' variationer i panel/baggrundsbelysning.
#266670
Steen Bay skrev:Det lyder voldsomt. Hvor mange døde pixels er der tale om?

P.S. - Har du rent faktisk set de døde pixels, på kort afstand, evt. med lup? Som du beskriver det, så synes jeg næsten det lyder mere som 'almindelige' variationer i panel/baggrundsbelysning.
ret sikker på at det er døde pixels. Tænker bare at der må være mere end en i hver gruppe når de tydeligt kan ses på over 4 meter afstand. på min forrige Philips havde jeg selvfølgelig også døde pixels men de kunne kun ses helt tæt på skærmen, som små prikker. Det her ligner mere myg der er klasket på skærmen. ;;)

billede: https://ibb.co/iFgHQc
Af GunMetal
#266680
Henrik - hvor er jeg ked af at se, at du også står i denne her situationen...
Jeg håber, at du har mulighed for at returnere tv'et?
Ellers vil mit bedste råd være, at du har ufattelig meget tålmodighed og ikke lader dig gå på, når philips trækker sagen ud.
Jeg har stadig ikke fået mine penge tilbage endnu og har heller intet hørt.
Jeg har også på fornemmelsen, at deres kontrol er ikke eksisterende..
Jeg håber inderligt, at du enten kan få pengene tilbage eller at din sag går glat igennem!
#266723
@GunMetal. Har talt med Wupti og de har tilbudt pengene retur eller ny skærm. Det er jo fair nok. Ville egentligt helst have en ny skærm (synes 8102 er glimrende). men jeg ved at man med størst sandsynlighed får en der allerede er sendt retur fra en anden kunde pga et eller andet (clouding eller banding eller pixelfejl) og så starter problemerne for alvor.

Jeg har ligesom dig tidligere haft en sag hos Philips med en 65PUS7101 (elendigt tv) som var 4 gange til reperation og hver gang jeg fik den retur var det hele meget værre. Efter 4. reperation fik jeg et panel med så meget clouding og backlight bleeding at jeg næsten ikke kunne se en film hvis scenerne var mørke. Jeg satte mig ned og læste købeloven og ringde så til Philips og krævede pengene retur og det fik jeg også. Tog ialt 4 måneder (InfoCare tager 3-4 uger om hver reperation for philips selvom købeloven også her siger at en reperation ikke bør tage over 14 dage medmindre særlige forhold gør sig gældende.) Så jeg kender udemærket til Philips. Deres kundeservice er flinke nok men der sker bare ingenting.

Anyway jeg skal nok ende med en ordentlig skærm men jeg kan godt blive noget træt af at tænke på at jeg måske skal endnu en tur igennem den mølle. Det er jeg ikke sikker på at jeg har energi til. Så jeg hælder lidt til pengene retur. Men hvad så. Så har jeg ikke nogen skærm. darn. Så kan jeg købe en OLED i stedet for, men der kan jo ligeså godt være fejl på dem. Jeg synes godt nok det er svært at købe tv.

anyway jeg ved ikke om det hjælper dig men ifl købeloven skal du have modtaget pengene 2 uger efter de modtager tvet retur. Det må de simpelthen ikke bryde. Så når 2 uger nærmer sig kan du godt ringe til dem og sige at det skal være nu.
Af GunMetal
#266739
@Henrik. Jeg ville klart anbefale at få pengene tilbage og finde et andet.
Det har jeg gjort.
Jeg var nede i fredags og fik lukket sagen.
Nu afventer jeg et 75" 9005.
Jeg ville råde dig til at springe på samme vogn, den eneste thing, hvor 8102 var markant bedre var på sort niveau, men det kostede til gengæld en del detaljer.
Jeg var 50% / 50% på 8102 og 9005.
Nu er jeg ikke i tvivl om, at jeg grundet mine oplevelser har taget det rigtige valg.

Mit tv blev hentet 16 januar, men har ikke set skyggen af mine penge.
Jeg bliver bare kastet rundt.
Jeg tror desværre ikke, at jeg kan gøre andet end at vente på, at philips tager sig sammen.
Jeg havde lagt en bestilling på en B7, men så kom 75" til 17.000kr og så kunne jeg simpelthen ikke lade være med at snuppe de ekstra 10" :D
#266753
@GunMetal. Jeg giver lige PUS8102 en chance. Synes det sort niveau + ambilight betyder ret meget for mig.

Jeg vil ikke male fanden på vægen men vær opmærksom på at Sony XE85 series er kantbelyst mens Sony XE90 series er baggrundsbelyst. Der er altså en verden til forskel når det drejer sig om uniformitet af belysning (clouding, banding, edge bleed). Det er på de kant belyste at alle de problemer typisk er, eller hvor problemerne er mest udbredte. Jeg ville ikke turde røre et kant belyst LCD panel. Men selvfølgelig kan du være heldig med panelet. Det håber jeg bestemt for dig. Ellers ja 10 ekstra tommer ville ikke se så dårligt ud :) Worst case så ved du efterhånden hvordan du levere tv tilbage :)

Ang Philips så ville jeg bestemt ringe til dem og sige direkte at de bryder købeloven ved ikke at betale dig senest 14 dage efter modtagelsen af skærm. Det burde de tage meget seriøst.