Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#265694
Beckham skrev:Må indrømme jeg så er en af dem som ikke helt køber den her "du har fået et bedre tv som afslører den dårlige kilde" teori. Signalet er jo ikke blevet værre, så det kan jo ikke passe at det så bliver dårligere når man køber et nyt tv? Det er i så fald ikke godt nok efter min mening. Jeg har haft antennesignal fra Stofa i temmelig mange år efterhånden og hver gang jeg har købt nyt tv er billedet da heldigvis blevet endnu bedre.
Flatpanels har vist i en artikel eller andet kommenteret og beskrevet problematikken med nyere skærme og især OLED som har 0ms responstid, det giver vist en del problemer med materiale som ikke er flydende og her skal motionflow teknikken så kompensere for dette.

Så jo, jeg tror på , som vist debatteret flere gange, at nogle ældre skærme viser ikke de frames som opstår mellem A-B , da gløden fra ældre skærme består, især plasma skulle vist gøre det godt her for dårlige film :)

Måske har jeg misforstået eller også kan flatpanels eksperterne forklare eller afkræfte hvornår det ikke er korrekt.
Brugeravatar
Af bbplayer
#265703
MRP9000 skrev:Nogle som kan give forklaring på hvorfor jævn motion virker meget bedre end fx tydelig? :)
Der får du nok bedre forklaring i manual omkring indstillinger og hvordan det opleves.
#265705
MRP9000 skrev:Nogle som kan give forklaring på hvorfor jævn motion virker meget bedre end fx tydelig? :)
Fordi den har en mere aggressiv motion interpolation. Men det giver også artefakter i billedet.
Af BrunoB
#265708
cnet.com skrev:One of the biggest drawbacks to LED LCDs, at least for those who are bothered by it, is motion blur. This is when an object on the screen (or the whole screen if the camera pans) blurs when it's in motion. This detail-softness-detail-softness pulsing, almost like the camera is going out of focus, is noticeable by many, and annoying to some.

Plasma televisions don't have the same issues with motion blur. Higher refresh rates like 120Hz and 240Hz were primarily developed to help minimize motion blur; however, in so doing, they often cause the loved/despised Soap Opera Effect, which for many is not a valid trade-off.
https://www.cnet.com/news/can-led-lcd-l ... as-plasma/
#265721
Steen Bay skrev:Har aldrig oplevet problemer med signalet fra youSee (bortset fra sort skærm..). "one size fits all", det gælder vel også for alle TV. Mener ikke der er nogen TV der kan vise f.eks. 24 billeder/sekund (har 24 Hz refresh rate).

P.S. - Der var jeg vist lige hurtig nok, fik udstillet min manglende viden om emnet. Lader til at TV faktisk har variabel refresh rate så de kan tilpasse frekvensen til kildematerialet. Går ud fra det betyder at et 100 Hz panel vil bruge 96 Hz hvis det fodres med 24 billeder/sekund. Det havde jeg åbenbart aldrig helt fattet!
Typisk ved 120 Hz (24*5 = 120).

De paneler, som vi kalder 100 Hz kan også køre 120 Hz (og 50/60Hz) fordi de bruges i både PAL og NTSC-regioner.

Men konvertering af indhold på tv-kanaler er skam et virkeligt problem. Det er en meget gammeldags måde at tænke distribution af indhold i (at alt skal enkodes og konverteres on-the-fly til ét og samme format). Heldigvis er distributionsbranchen jo ved at kaste en del af baggagen af i disse år.

Nogle tv-skærme kan gå ind og analysere signalet og finde selve kadencen i videoen for derved at prøve at korrigere, men som udgangspunkt er det meget svært for skærme at gengive en film sendt på en tv-kanal, da den jo er konverteret fra 24 til 50Hz før den udsendes. De to tal går ikke op i hinanden så det vil give hak uanset, hvordan man vender og drejer den. Det er så at sige en "hård" konvertering, som ikke kan vendes. 24 til 60Hz er nemmere at arbejde med, hvorfor amerikanerne ikke oplever lige så store problemer.
Af Steen Bay
#265738
Rasmus Larsen skrev: Nogle tv-skærme kan gå ind og analysere signalet og finde selve kadencen i videoen for derved at prøve at korrigere, men som udgangspunkt er det meget svært for skærme at gengive en film sendt på en tv-kanal, da den jo er konverteret fra 24 til 50Hz før den udsendes. De to tal går ikke op i hinanden så det vil give hak uanset, hvordan man vender og drejer den. Det er så at sige en "hård" konvertering, som ikke kan vendes. 24 til 60Hz er nemmere at arbejde med, hvorfor amerikanerne ikke oplever lige så store problemer.
Mener jeg læste i en test eller artikel her på Flatpanels (kan ikke lige finde det igen) at en 24 fps film der sendes på en TV kanal via et 50 Hz signal bliver vist godt 4% for hurtigt. Der foretages altså ingen egentlig konvertering, man viser bare de enkelte frames 2 gange med det resultat at det hele altså speedes lidt op. Er det korrekt?

P.S. - fandt citatet med de 4%. Var i testen af Apple TV 4K : "Har du over de seneste årtier set bare én eneste film på en tv-kanal så har du kigget på en film, som har været konverteret og speedet op med 4% (i Europa)."
Af Steen Bay
#265783
Rasmus Larsen skrev:
Steen Bay skrev: P.S. - Der var jeg vist lige hurtig nok, fik udstillet min manglende viden om emnet. Lader til at TV faktisk har variabel refresh rate så de kan tilpasse frekvensen til kildematerialet. Går ud fra det betyder at et 100 Hz panel vil bruge 96 Hz hvis det fodres med 24 billeder/sekund. Det havde jeg åbenbart aldrig helt fattet!
Typisk ved 120 Hz (24*5 = 120).
De paneler, som vi kalder 100 Hz kan også køre 120 Hz (og 50/60Hz) fordi de bruges i både PAL og NTSC-regioner.
OK, på 100/120 Hz paneler går frekvenserne så fint op i hinanden, men hvad så hvis man fodrer et 50/60 Hz TV med en 24 Hz film fra Blu-ray eller Netflix? Vil TVet så være i stand til at opdatere med 48 Hz (24*2 = 48) så filmen vises med korrekt og jævn hastighed, uden at der er foretaget nogen konvertering/manipulation?
#265802
Nej, du vil typisk få judder på et 50 Hz panel fodret med 24 Hz film. Så kan du redde lidt med motion-systemerne, da de kan virke med materiale under 50 Hz, men det er en nødløsning.
Af Steen Bay
#265883
Torben Rasmussen skrev:Nej, du vil typisk få judder på et 50 Hz panel fodret med 24 Hz film. Så kan du redde lidt med motion-systemerne, da de kan virke med materiale under 50 Hz, men det er en nødløsning.
Sorry, men forstår stadig ikke helt hvad det er der sker. Hvis et 50/60 Hz TV får et 24 Hz signal, vil det så skifte til 60 Hz opdatering og foretage en såkaldt "3:2 pulldown" konvertering, eller hvad? Og hvad hvis det er et 30 Hz signal fra f.eks. Netflix (mener at amerikanske serier er 30 Hz), vil TVet så (også?) skifte til 60 Hz og gengive uden problemer ved blot at vise hvert billede 2 gange, eller fortages der en konvertering til 50 Hz?
#265904
Ja, der vil være pulldown ved 24 Hz materiale, hvilket desværre har den sideeffekt, at du får judder. Skærmen kan godt vise 60 Hz, så det skulle ikke give problemer med 30 Hz indhold.
Af Steen Bay
#266053
Torben Rasmussen skrev:Ja, der vil være pulldown ved 24 Hz materiale, hvilket desværre har den sideeffekt, at du får judder. Skærmen kan godt vise 60 Hz, så det skulle ikke give problemer med 30 Hz indhold.
Tak for svaret. For lige at opsummere, så er der altså ingen problemer med at gengive 24, 25, 30, 50 og 60 Hz materiale på et 100/120 Hz TV. Et 50/60 Hz TV klarer også de fleste af frekvenserne fint, men ved 24 Hz materiale kan der være hak/judder da der må foretages en såkaldt 3:2 pulldown konvertering.

Så langt, så godt, men så er der også spørgsmålet om hvordan de forskellige frekvenser konverteres til et almindeligt TV signal på 50 Hz fra f.eks. youSee. Med 25 og 50 Hz materiale går det selvfølgelig fint, og med 24 Hz materiale lader det til at de løser problemet ved simpelthen at speede det lidt op og afspille det ved 25 Hz (og gentage hvert billede 2 gange). Det giver ingen problemer med judder, men betyder jo så at hastigheden er forkert. En 24 Hz film bliver vist ca. 4% for hurtigt.

Men hvad så med 30 og 60 Hz materiale? Mener at amerikanske serier er optaget med 30 Hz, og sport måske ved 60 Hz (?) Hvordan konverteres det til et 50Hz sendesignal? Virker ikke umiddelbart til at være helt så ligetil.