Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#265154
3,5 meter, så havde jeg valgt 65 tommeren.

Den helt store forskel mellem OLED og LCD (VA) ser man først i meget mørke scener. Til sport og hurtige scener generelt tror jeg XE90'eren vinder over OLED... Der gør Sony det ekstremt godt
Af lennon
#265155
Lape_ det kan du godt drømme om . Men læs gerne igen hvad brugeren “Mig Selv” skriver om sammenligningen længere oppe i tråden . Og hans oplevelser bunder altså i erfaringer med et Sony LCD, som ligger niveauer over 9005 . . !
Af Kaktus-burger
#265157
lennon skrev:Lape_ det kan du godt drømme om . Men læs gerne igen hvad brugeren “Mig Selv” skriver om sammenligningen længere oppe i tråden . Og hans oplevelser bunder altså i erfaringer med et Sony LCD, som ligger niveauer over 9005 . . !
Jeg, forstår det heller ikke.

Generelt synes jeg der florerer en hel del 'novicer' herinde, som udtaler sig om produkter, de ingen kendskab har til.

Jeg mindes endda at have set en bruger herinde, som postulerer at hans Sony 8-serie er bedre end OLED fra LG og Philips.
Af Steen Bay
#265161
lennon skrev:Lape_ det kan du godt drømme om . Men læs gerne igen hvad brugeren “Mig Selv” skriver om sammenligningen længere oppe i tråden . Og hans oplevelser bunder altså i erfaringer med et Sony LCD, som ligger niveauer over 9005 . . !
Længere oppe i tråden er der også citater fra Torben Rasmussens test af A1. Lader til han mener at LCD stadig har et forspring mht. gengivelsen af bevægelse.
Af Lape
#265162
Steen Bay skrev:
lennon skrev:Lape_ det kan du godt drømme om . Men læs gerne igen hvad brugeren “Mig Selv” skriver om sammenligningen længere oppe i tråden . Og hans oplevelser bunder altså i erfaringer med et Sony LCD, som ligger niveauer over 9005 . . !
Længere oppe i tråden er der også citater fra Torben Rasmussens test af A1. Lader til han mener at LCD stadig har et forspring mht. gengivelsen af bevægelse.
Motion på OLED er ikke noget der har imponeret mig i hvert fald.

Har prøvet B6, E6, B7 samt en Lenovo X1 bærbar og Dell skærm..
Af lennon
#265176
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så handler motion problematikken om kilden, og ikke teknologien . LCD teknologiens begrænsninger maskerer et motion/frekvens problem,som til gengæld afsløres på OLED . Hvis man spotter det,og generes af det - skal man selvfølgeligt tage det med i sine betragtninger når man vælger TV . Når det er sagt,så er der altså rigtigt mange sportsnørder med OLED Tv, som IKKE generes af det, - og som ingenlunde kigger sig tilbage efter LCD . Og der er absolut ikke kun tale om brugere, som ikke har hørt om problemet . Vi snakker bla om Rasmus Larsen her fra Flatpanels, og Hummelmose fra Recorder teamet . .
Af Steen Bay
#265182
lennon skrev:Hvis jeg har forstået det rigtigt, så handler motion problematikken om kilden, og ikke teknologien .
Det handler også om teknologien. Vores øjne har åbenbart godt af en "sort pause" når vi skal opfatte bevægelse på et TV. Denne sorte pause var der naturligt efter hvert billede på både CRT og Plasma når lyset fra fosforen døde ud. På LCD og OLED bruges der 'sample and hold', hvilket betyder at der ikke er nogen sort pause mellem billederne. På LCD bruger man derfor scanning backlight (tænder og slukker baggrundsbelysningen) med så høj frekvens at der er sorte pauser uden at vi ser noget flimmer. På OLED er der ingen baggrundsbelysning der kan tændes og slukkes. Der kan man så i stedet benytte Black Frame Insertion (BFI), men problemet her er så at panelet kun opdateres med 100/120 Hz, og det kan give synligt flimmer hvis hver andet billede er sort (BFI vil også reducere lysstyrken, hvilket ikke er så heldigt ved HDR).

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af Ludo
#265189
Som nævnt i den anden tråd om CES, er det bekræftet, at LG anvender BFI i dette års modeller. Det skulle efter sigende forbedre bevægelsesproblematikken.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#265227
Black frame insertion [BFI] er en blandet landhandel.. fordelene er bedre bevægelseshåndtering ved at proppe sorte frames ind og ulemperne er lavere lysstyrke og mulige gener som hovedpine og irritation af øjnene, og lidt hen af de gener som nogen kender fra fx pulse width modulation med for law hz [PWM],

A1 i 2017 OLED line har som bekendt black frame insertion og LG indfører det eftersigende på deres 2018 OLED lineup.

-men er der nogen der ved om om black-frame-insertion er hardware funderet eller alene software, for kan det i praksis tilføjes på fx LGs 2017 OLED lineup, - kommer næppe til at ske da det ville undergrave 2018 produkternes feature men kunne være interessant at høre om hvad BFI kræver, og om der skal være noget specifikt hardware for understøttelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265249
BFI kan godt køre på 2017-panelet. Det er der flere producenter der benytter. Det virker bare ikke særlig godt.

Vi har set flere demoer med forskellene på 30, 60 og 120 fps hernede på CES og det er helt klart, at så snart man rykker op til 60 fps, så er bevægelsesproblemet på OLED stort set væk. Med 120 fps kan du så bevæge tingene endnu hurtigere, men for de fleste vil 60 fps være tilstrækkeligt. Jeg mener ikke, at de 120 fps er specielt relevant for det år vi er i gang med. Kildematerialet findes ganske enkelt ikke og der er ingen udsigt til at det kommer i nær fremtid.
Af Commerou88
#268542
For lige at give en update, så blev det 55C7V til 10.500 kr. hos Power. Det var hvad de kunne strække sig til, nu hvor de ikke havde flere B7V hjemme før om et par uger.
Jeg glæder mig til at modtage mit C7V midt i næste uge.

Det var lettest at blive enige herhjemme om at det næste tv skulle være et 55", så derfor blev det 55" C7 :D

Tak for de forskellige inputs.