Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Clemens
#264644
Hey alle eksperter :)

Jeg har nu læst en masse forskellige anmeldelser og tests. Og er kommet frem til 3 kandidater.

Jeg skal nemlig have mig et OLED tv da min gode ven har anskaffet sig et, og efter at have set det - kan jeg ikke gå tilbage til min led.

kan simpelthen ikke vælge. Så tænkte at høre jer herinde om gode råd. Jeg bruger skærmen primært til gaming og movie-watching.

Det er de tre her jeg har kigget på:

Sony A1
LG B7
LG B6 (det er den min ven har)

Håber i kan hjælpe mig med en afklaring :)

Godt nytår!
Brugeravatar
Af DaneLaw
#264645
Hvad str.? og skal det op på væggen eller skal det bare stå som et ordinært TV på fx et TVbord klods op af væggen, og hvor bagsiden ikke bliver en nævneværdig-faktor for beundring.

Hvis man har en stor stue i bedste design & bo-bedre stil, og Tvet står midt i det hele som et møbel i sig selv, ville jeg helt klart vælge A1, da A1's design er et af de flotteste på markedet i budget prisklassen for OLEDs og især hvis det står midt i det hele i et rum.
Selve billedkvaliteten på B7 vs A1 er meget ens, da hele flåden af OLED TV-på vores breddegrader bruger LG OLED display, da de levere panelhappengut til de andre mærkers OLEDmodeller..

A1's bedre motion handling er ej længere et oplagt kapitel efter LG seneste software-opdateringer som har gjort motion-handling markant bedre på LG 2017 OLEDs. (HDTVtest har en del videoer om forbedringerne)
LG B7 er overlegen på input lag og på lysstyrke selvom det ikke er alverden og især lysstyrke var noget som jeg vægtede højt, og er personligt imponeret af B7Vs HDR effekt, der er godt nok knald på ved det rette matriale, næsten for meget af det gode.. 8-)
Sony A1 har ifølge flere anmeldelser bedre lyd, selvom andre consumer reporter som det amerikanske CR konkludere B7 højere på det felt..
Har ikke selv hørt A1 og kun B7 som gør det særdeles hæderligt imo med realiteternes begrænsninger in mente (bagkasse).

B6 ville jeg gå uden om, medmindre du lander et tilbud som gør købet oplagt af en 2016 model for B6 & 2016OLEDS er bestemt også fantastiske TV som sparker rumpet til det hele, hvis man lige ser bort fra 2017s line-up.
btw (forum) er der markant forskel i brightness effekt på sidste års B6V i 55 versus 65.. iflg displayspec. så listes 55 B6V-modellen med 750cd/m2 og 65-B6V med kun 540cd/m2 i brightness.
Af Clemens
#264652
Tak for dit meget flotte svar!

Det skal op på væggen, og være 65” :)

Dog så jeg at B7eren ligger på en 19k nu på tilbud, og A1eren koster 5k mere. Er det de 5k værd?
Af kofoed
#264653
Det er nok noget du skal gøre op med dig selv. Du får bedre lyd med Sonyen, men dog ikke noget der kan erstatte et sæt højtaler efter min mening, men det er nu rart nok at have en fin lyd hvis du bare skal se nyhederen eller andet.

Derudover mener jeg også den har et bedre design, jeg kan ikke udtale mig om bedre motion handling, har da læst som flere som mener at LG'en måske ikke klare alt så godt, om det er var før eller efter firmware opdateringeren skal jeg ikke kunne sige.

WebOS vs Android er også noget andet du skal tænke over, Android er ikke super hurtig, men det holdes nok lidt bedre up-to-date end LG vil gøre på WebOS, da Sony tv fra 2015 får Android 7.0, Sony er dog ikke alt for hurtige til at komme ud med disse update, men de kommer trods alt, hvor LG ikke laver en update fra 3.5 på deres B7. Derudover har Sony'en built in chromecast.

Det meste er dog småting der til forskel på disse to tv, så jeg synes hvis du mener at Sony'en er et flottere TV end LG'en, og du mener det er det værd, så skal du tage den.

Jeg valgt selv Sony'en da jeg bedre kunne lide det design, og gerne vil være sikker på at den kunne klare fodbold på flot vis, og jeg synes det var rart at ikke skulle have sat en chromecast til. Men jeg havde også kun en pris forskel på 2000 (for 55").
Af Lape
#264655
Er ret sikker på du vil synes Sony'et har bedre bevægelse, især i sport og andre hurtige scener.

Jeg synes bestemt ikke Android TV er langsomt på de nyere Sony TV jeg har prøvet. Er også ret sikker på at mange webudviklere brugere mere tid på at finpudse Android udgaven over en eventuelt WebOS udgave.

Lidt ligesom Tizen og andre mindre udbredte platforme også får lavere prioritet.

Desværre så hænger flere af OLED skærmene ikke særligt "flot" på væggen.
Af Grandahl
#264656
På rå billedkvalitet er der ingen forskel, jeg mener web os kører bedre end Android. Så merprisen ville for mig udelukkende være hvis du designmæssigt hælder til Sonyen..

B6 ville jeg gå udenom.
Af kofoed
#264657
Dusty1983 skrev:Inden du beslutter dig for at A1, så overvej lige om du bliver træt af den afstand "bagkassen" skaber til væggen når du hænger den op..

Der er en anden tråd med billedeksempler her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=40826
B7 har desværre også en del stik som vender bagud, så det er lidt svært at få det perfekte OLED tv til at være på væggen, da selv W7 kun sælges med en ret stor soundbar.
Af Kaktus-burger
#265298
Lape skrev:Er ret sikker på du vil synes Sony'et har bedre bevægelse, især i sport og andre hurtige scener.
Hvilke "andre hurtige scener", tænker du specifikt på? Jeg spørger bare lidt undrende, idet jeg ikke har bemærket nævneværdige forskelle mellem min B7 og A1.

Venter spændt på dit svar. :)
Af Steen Bay
#265301
Kaktus-burger skrev: Hvilke "andre hurtige scener", tænker du specifikt på? Jeg spørger bare lidt undrende, idet jeg ikke har bemærket nævneværdige forskelle mellem min B7 og A1.
Er MotionFlow aktiveret på A1? Ifølge testen af A1 her på FP, så er det det der giver A1 et forspring.
Af Kaktus-burger
#265304
Steen Bay skrev:
Kaktus-burger skrev: Hvilke "andre hurtige scener", tænker du specifikt på? Jeg spørger bare lidt undrende, idet jeg ikke har bemærket nævneværdige forskelle mellem min B7 og A1.
Er MotionFlow aktiveret på A1? Ifølge testen af A1 her på FP, så er det det der giver A1 et forspring.
Nej, jeg har slået motionflow fra på begge skærme, idet jeg ikke oplever nogen former for problemer med bevægelse. Det samme er gældende for tru-motion.

Jeg vil bare gerne vide, hvad han baserer det på.

Som jeg har skrevet flere gange herinde: der er en del, som hænger ud på nettet i timevis for at læse diverse anmeldelser af skærme, og som ingen førstehåndskendskab har til selve produktet, de læser om. I de anmeldelser støder de så på en lille passage, hvori forfatteren skriver, at på _NOGLE_ kilder, kan der være tendens til nogle få bevægelses-issues. Straks udleder disse læsere/forumbrugere så, at skærmen ikke kan håndtere bevægelser.

Det er jo dybt godnat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265308
I min anmeldelse af A1 fandt jeg også at gradienter så bedre ud på A1 ift E7. Der var mindre posterization i scener med glidende overgange. Noget jeg i øvrigt har fået bekræftet visuelt under flere demoer herovre på CES.

Jeg regner med at få fat på nogle testmønstre som er gearet mod at afsløre netop dette, så det bliver nemmere at spotte fremover i vore tests.
Brugeravatar
Af MigSelv
#265312
Torben Rasmussen skrev:I min anmeldelse af A1 fandt jeg også at gradienter så bedre ud på A1 ift E7. Der var mindre posterization i scener med glidende overgange. Noget jeg i øvrigt har fået bekræftet visuelt under flere demoer herovre på CES.

Jeg regner med at få fat på nogle testmønstre som er gearet mod at afsløre netop dette, så det bliver nemmere at spotte fremover i vore tests.
Jeg oplevede det samme, da jeg var på rundfart, da beslutning om ny tv model skulle træffes. Sony A1 havde overall et bedre billede, så derfor faldt valget let på A1.
Senest rettet af MigSelv 14. jan 2018, 20:02, rettet i alt 1 gang.