Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261722
Hej alle.

Ja jeg endte sku med at bestille et C7 imorges :D :D

Nu har jeg en masse spørgsmål da min forstærker er af ældre dato samt min jeg bruger en Logitech Harmony 1100

1: Er der et sted hvor man kan finde nogle grund indstillinger man kan bruge? Kan se flatpanels anbefaler ikke at bruge deres men man kan vel godt gå den vej? jeg ønsker også at slå alt muligt plidder pladder fra :)

2: Jeg har en Denon AVR1912 en ældre sag men den har tjent sig godt. Her sidder min PS4 (ikke pro) Chromecast samt medie center til. Jeg tænker at lade chromecast sidde men det vel bedst at smide både mediecenter samt PS4 direkte til tvet for at udnytte HDR osv.

3: Jeg tænkte at køre lyden ned i min forstærker via SPDIF. Så går jeg godt nok glip af DTS-HD men sådan må det være for nu. Eller kan LG transportere lyden via HDMI ARC?

4: Kan man installere Plex direkte på tvet?

Jeg har tænkt mig at købe knækket HDMI kabler og SPDIF ;)

Mange mange tak for hjælpen!

/Daniel
#261725
Du kan installere Plex direkte ja, men xplay er i mine øjne langt bedre. Det er ihvertfald meget hurtigere.

Du kan stadig godt trække et dts 5.1 spor ud af tilsluttede enheder.
Men ja det er ikke dts hd.
Det er en kæmpe fordel ved lg oled at de understøtter dts og dd via optisk, ved enheder tilsluttet med hdmi direkte i tv.
#261737
1) Hvor skriver vi, at du ikke kan bruge vores indstillinger? Du kan bare ikke bruge hvidbalancen.
2) Ja, sæt PS4 direkte i så du får HDR og 4K
3) Ja, der er ARC i.

Køb et vinklet kabel. De knækkede virker ikke ;)
#261743
Hej Torben.

Mange tak for dit svar :)

1: Ahh det kan jeg godt se :) Så prøver jeg med jeres indstillinger indtil der er råd til kalibering (så er det nok også kørt ind)
3: Okay så hvis jeg bruger ARC porten mod min forstærker så kunne jeg faktisk slippe for et SPIF kabel?

haha der har du så ret ;)

Mvh Daniel
#261821
Jeg har købt LG OLED 55C7V og nu melder spørgsmål sig ligeledes.
Det skal bruges til at se alm. TV, Netflix, HBO samt film fra udbydere samt youtube og måske til lidt spil.
I gamle dage kunne man jo bare slutte til, indstille kanaler og trykke på kanal 1 og så kørte det, men sådan er det jo ikke længere og jeg er ret grøn her så håber i kan hjælpe.

1) Skal jeg bruge den kalibrering i angiver i LG OLED 55B anmeldelsen? Jeg undrer mig for i skriver vist noget om at det er SDR, men får jeg så ikke bedst udnyttelse af HDR?

2) Jeg læste Apple TV artiklen og jeg undrer mig om jeg får mest ud af at købe et Apple TV eller kan jeg få lige så meget ud af det uden med fx film fra Blockbuster og andre og opgradere til Netflix HDR?

3) Skal jeg opgradere Netflix til 4K HDR hvis jeg har Apple TV?

4) Man kan køre med standardindstillingen i Apple TV så vidt jeg forstår eller skal jeg indstille? Og så var der noget med at det ikke kørte godt fordi det kørte i 24 hz output. Så skal jeg skifte konstant? Og hvad skal den stå i når jeg vil se Netflix og HDR film eller bare HD film vs hvis jeg ser normal standard tv programmer som DR og TV2?

5) Jeg har en Macbook Air, den er vel lige så god som Iphone og Ipad som nævnes til brug for Apple TV?

6) Skal man stille den i noget specielt hvis man vil se sport, især badminton er relevant fra TV2 Sport.

Håber i vil hjælpe for jeg er helt tabt her....
Senest rettet af Antaeus 24. nov 2017, 22:35, rettet i alt 1 gang.
#261826
Jeg købte selv et LG 7C til erstatning af det gamle plasma-fjernsyn.

Inden da havde jeg implementeret et Apple 4K TV da jeg ønsker at det er den centrale boks der styrer alt andet (Flow og On-demand TV, NAS og Cloud samt Airplay/AirParrot).

Det eneste jeg gjorde da jeg fik LG fjernsynet var at sætte HDMI stikket fra det gamle fjernsyn op i LG og så kørte det efter jeg havde svaret på land/sprog etc. på LG TV'et. Såvel ATV samt fjernsyn konfigurerede sig selv så jeg forstår slet ikke hele den polimik for mig har det bare været "plug and play".
#261845
Kaktus-burger skrev:En OLED skal ikke køres ind på samme med som fx plasma.
En OLED skærm skal have kørt mindst 100 timer inden der laves kalibrering på den, blandt andet derfor jeg er så stor modstander af Powers kalibrering som de foretager når skærmen er helt ny. Den er fuldstændig ubrugelig efter bare 6 måneder hvis ikke mindre.
#261847
Blackspot4200 skrev:
Kaktus-burger skrev:En OLED skal ikke køres ind på samme med som fx plasma.
En OLED skærm skal have kørt mindst 100 timer inden der laves kalibrering på den, blandt andet derfor jeg er så stor modstander af Powers kalibrering som de foretager når skærmen er helt ny. Den er fuldstændig ubrugelig efter bare 6 måneder hvis ikke mindre.
Jeg burde have præciseret mit indlæg. Jeg mente såmænd bare, at en OLED ikke skal køres ind på samme antal timer som plasma.
Jeg kan huske, at jeg for år tilbage fik at vide, at mit plasma-panel skulle have kørt i mindst 400-500 timer, før det kunne have gavn af en professionel kalibrering.
#261862
Blackspot4200 skrev:
Kaktus-burger skrev:En OLED skal ikke køres ind på samme med som fx plasma.
En OLED skærm skal have kørt mindst 100 timer inden der laves kalibrering på den, blandt andet derfor jeg er så stor modstander af Powers kalibrering som de foretager når skærmen er helt ny. Den er fuldstændig ubrugelig efter bare 6 måneder hvis ikke mindre.
Spørgsmålet er så, er denne kalibrering som laves på dag 0, god nok, eller er det bedste at vente for et bedre resultat? Selvom det så ikke holder i 6 måneder som du siger, så er den ok på dag 0
#261868
Jeg har lige købt LG OLED 55C7 og har et par spørgsmål (se indlæg 7).

Et svar gives i indlæg 8 af Henrik R.
Er det virkelig rigtig, at jeg bare kan købe Apple Tv, sætte det til og så kører alt som det skal uden at skulle indstille noget?
#261908
[/quote]
Spørgsmålet er så, er denne kalibrering som laves på dag 0, god nok, eller er det bedste at vente for et bedre resultat? Selvom det så ikke holder i 6 måneder som du siger, så er den ok på dag 0[/quote]

Jamen den er god nok på dag 0, men intet værd op dag 100, så min anbefaling vil til hver en tid være at lade skærmen køre mindst de 100 timer og så derefter få den kalibrering udført.

Jeg har målt på en skærm efter ca. 10 timers brug og igen efter ca 150 timer og der var stor forskel, et rødligt farvestik var blevet erstattet af et mere markant grønligt farvestik (LG OLED B6)