Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sturdy123
#261582
Hej flatpanels.dk. Jeg forsøger lige at finde råd herinde :) Jeg skal have fingrene i et 55" 4K tv til Black Friday. Hvis jeg har et budget på ca. maks 4.000, hvad er det så for modeller, jeg skal holde øje med for at sikre mig bedste tv til den bedste pris? :)
#261593
Følger lige med her. Skal også ud og købe nyt 55" Bilka har 2 stk. til 4444,- Power har et til 3499,- Kunne være fedt hvis nogle kloge mennesker herfra ville rangordne alle BF tilbud under 5000,- på 55" efter "value for money", men det er nok svært. Der er 3 ting jeg vil kigge efter ud over billedkvalitet.
1. brede betragtningsvinkler op/ned/side
2. god fjernbetjening, da det er mit interface. 8-)
3 Ok optagefunktion
#261608
Ville hjælpe lidt med noget info omkring prioteter, og hvad man vægter ved ens TVforbrug eller er det primært allround.
for hvis det er primært film om aftenen, så kan et VA panel være oplagt i mørke omgivelser, og hvis det er en blanding af all-round use og ikke mindst gamimg og i oplyste miljøer. så begynder et IPS panel at shine og forhold som input-lag bliver mere relevant..

-og hvis man ikke planligger at bruge tredjeparts OS-bokse til TV'et som fx Android box, eller AppleTV, men sætter sin lid til TV'ets eget OS, så bør man nok også havde in mente hvad OS-system (user-interface) som er gældende, - for en del varianter på de forskellige OS-systemer som WebOS, Android, FirefoxOS, Tizen eller fx bare mogle af de mere skrabet relativ ukendte OS-flader som er gældende på de mere budget-orienteret og mindre velkendte brands.
WebOS er LG, Tizen er Samsungs, Android især Sony, og Phillips, FireFoxOS Panasonic etc etc.

hvert OS-interfacesystem har sine forcer, men syntes feedback omkring WebOS3.5 fra LG er ganske positiv, da de bruger en såkaldt magic remote, som gør at du kan pege på din TV skærm med controlleren og har en lille markør, som en slags mus i luften, ligesom Logitech MX Air mouse tilbage i 00erne (hvis man kan huske den) som jeg personligt var ret glad for, da det gjorde det ganske bekvemt at kontrollere realtidskurser på ens børskurstreamingmontors ved bare at bruge musen i luften og ikke skulle bruge en flade, men om det er ideelt ved et TV, tjahh feedback lader til at være ganske positivt med det WebOS'system LG bruger via deres magic remote interface..
Ligeledes med optagerfunktion, ville twintuner være rart, men næppe syndelrig udbredt i denne sub5k 4K priskklasse, og samme med high bandwidth IOsockets som USB3, hvis man ønsker at smække en harddisk på, men USB2 som lader til at være normen i dette leje, bør kunne magte det meste, selvom de ofte topper ved omkring 20mb/s i reel interface hastighed..

men lidt info omkring TVforbrug ville ihvertfald hjælpe for vejledningen hvis du kunne komme ind på hvad du vægter ved dit TV, da billedet nok ikke variere det store i den prisklasse med relativ samme overordnet-semispecs.
Af Sturdy123
#261615
Hej Hviid Gruppen. Tak for dit uddybende svar - jeg havde slet ikke tænkt over, der var forskelligt OS.

Fjernsynet skal slet ikke (umiddelbart ikke) bruges til gaming eller lign., men kun til film, serier (OG VM TIL SOMMER!!). Det ville være fint, hvis der var god integreret lyd, da jeg så kan spare højtaler/soundbar væk. Mit budget kan mååske hæves fra 4.000 til 5.000, hvis det gør en væsentlig forskel :-) Min kæreste snakker om, at der meget gerne må være "metal-kant", da hun synes, det er flot, men alt har interesse.