Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261538
Hej Folkens,
Jeg har et problem med mit setup. Jeg kan kun få mit ATV 4K til at outputte 720 SDR til mit Samsung TV. Vælger jeg et andet video format på ATV, så går skærmen i sort og blinker lidt en gang i mellem. ATV er koblet til HDMI 1 porten på One Connect modulet.

Initiativer indtil videre:
  • Opdateret firmware på TV
    På TV er der valgt HDR True Color på alle HDMI interfaces.
    HDMI kabel er udskiftet til HDMI 2.0.
Nogle idéer til hvad der kan være galt? ;;) Jeg er totalt på bar bund.

Mvh
Lars Kragh-Hvidberg
#261566
Blinker og blinker er måske så meget sagt. Fjernsynet mister signalet og går i sort. Hvis man så trykker på ATV fjernbetjeningen, så kommer billedet tilbage på 720p efter et stykke tid. Jeg har forsøgt de flest muligheder for output. Selv på 1080p/SDR går tv’et i sort.
#261589
Torben Rasmussen skrev:Det er navneforvirring. "HDR1000" er ikke et format. Det er Samsung måde at skrive, at den burde kunne smide 1000 nits ud i HDR.
Ok. Betyder det at TVet ikke understøtter HDR10? Men kan alligevel vise HDR?
#261592
Nej, det understøtter HDR10 (der er ikke noget "ringere" end HDR10), men Samsung vil bare gerne indikere, at lysstyrken trods alt kan komme højere op end mange af de semi-HDR-kompatible skærme, som roder rundt på få hundrede nits.
#261594
Torben Rasmussen skrev:Nej, det understøtter HDR10 (der er ikke noget "ringere" end HDR10), men Samsung vil bare gerne indikere, at lysstyrken trods alt kan komme højere op end mange af de semi-HDR-kompatible skærme, som roder rundt på få hundrede nits.
Jeg takker for forklaringen. :)

Er der en der kan fortælle om ATV 4K burde køre 4K HDR uden opsætning på et Samsung UE49KS7005?
#261596
ATV vil selv opdage hvilke indstillinger den umiddelbart kan sende til TV'et og vise disse i oversigten under billedopsætningen. I nedenstående dækker "HDR" over HDR10. Din HDMI-port skal dog have "HDMI UHD Color" aktiveret for at kunne tage imod 4K (og HDR).
Billede
#261602
Tak Torben, Jeg er ved at blive vanvittig!

Satte lige ATV 4K til mit andet UHD TV og straks promptede den mig for at teste HDR. Efter testen gik jeg ind under video indstillinger og kunne se at den kørte 4K HDR/60Hz.

På mit UE49KS7005 har jeg enabled HDR True Color på alle HDMI interfaces, men den kan stadig kun køre 720P/SDR!
#261606
kragster skrev:På mit UE49KS7005 har jeg enabled HDR True Color på alle HDMI interfaces, men den kan stadig kun køre 720P/SDR!
Du nævner intet om kabel længde? Det er ikke et tilfælde hvor der er 7mtr+ til TV eller at kablet på andet tv er et jem&fix kabel som ikke klarer highspeed forbindelse? Den gamle historie om hdmi kabler er ens, passer næsten stadig, så længe man ser forskellen på high og low speed kabler. Derudover er hdmi kabler ens, hvad enten du mener hdmi 1.0,1.1,1.4b,2.0 og sån, problemet er ældre kabler kan ikke trække et UHD 60hz billede og lyd, så vil kablet kun fungere til mindre data sendt, altså ikke UHD 60hz.