Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BjarneNielsen
#261445
Hej

Går lidt med tanken om at skifte mit plasma tv (50") ud til noget større. Fx 65" eller 75" LCD.

Jeg tvivler dog lidt på om LCD virkelig er acceptabelt for mit vedkommende.

Jeg fandt denne fine video af online.

https://youtu.be/r0qcBinzN5w

Hvor jeg skræmmende kan se at black bars er mere grå end sorte (9005 til højre). Kan nogen med en nyere LCD skærm bekræfte at det ser således ud i virkeligheden når man har et mørklagt rum?

Jeg tror jeg vil blive tosset af at se den ujævne sorte farve. :(( Eller skyldes det alene at det er HDR der vises i film sekvensen?

Hvis ja, så må man nok bare bide i det sure æble og kaste penge efter oled, eller finde en brugt 65" plasma et sted.

Mvh

Bjarne
Af Makaus
#261448
BjarneNielsen skrev:Hej

Går lidt med tanken om at skifte mit plasma tv (50") ud til noget større. Fx 65" eller 75" LCD.

Jeg tvivler dog lidt på om LCD virkelig er acceptabelt for mit vedkommende.

Jeg fandt denne fine video af online.

https://youtu.be/r0qcBinzN5w

Hvor jeg skræmmende kan se at black bars er mere grå end sorte (9005 til højre). Kan nogen med en nyere LCD skærm bekræfte at det ser således ud i virkeligheden når man har et mørklagt rum?

Jeg tror jeg vil blive tosset af at se den ujævne sorte farve. :(( Eller skyldes det alene at det er HDR der vises i film sekvensen?

Hvis ja, så må man nok bare bide i det sure æble og kaste penge efter oled, eller finde en brugt 65" plasma et sted.

Mvh

Bjarne
9005 er til venstre. Bare lige så du ikke tænker at 9005 er helt skidt pga den video.
Jeg tror ikke det er HDR han viser, hvad mener du helt præcist med ujævne sorte farve? Som om der er lyse steder på skærmen, når den egentlig skulle være 100% sort?(som clouding)
Af BjarneNielsen
#261450
Tak for rettelsen på hvilken skærm der er hvad, (venstre/højre blind) :)

Det jeg tænke på er, at de "sorte" bjælker der er i top og bund på begge skærme. Det jeg kan se på min skærm er tydeligt at de sorte bjælker i nogle områder er grå, når der var meget lyse elementer på skærmen. Det er ikke noget jeg har oplevet som en udfordring på min nuværende skærm.

Screen shot af det jeg tænker på: https://imgur.com/nLptaIh

Hvis det er generelt for skærmene, så ville jeg nok ikke købe LCD. Men nu smed jeg sku alligevel penge efter powers tilbud på en 75" skærm, hvis det er helt galt så kan jeg jo altid levere den tilbage, og evt. købe en OLED her på fredag som sammenligningsgrundlag, hvis de kommer ned i en fornuftig pris.

De skærme jeg har set i forretningerne viser jo langt fra hvordan skærmen i daglig brug, så ville egentligt høre om det var udpræget generelt at det så sådan ud, selv på Youtube reviews så kører der næsten altid kun 4K HDR salgs matriale på skærmene. :)


Dog var alting da lettere i 2009, her havde flatpanels kun en anbefaling inden for value for money, så det var ligetil.
Af Beckham
#261458
OLED laver bedre sort end alt andet...sådan er det bare. Når det er sagt, så tror jeg ikke du skal bekymre dig så meget omkring sortniveauet på de bedre LCD tv. Jeg solgte mit plasma for 3-4 år siden og købte en mellem model fra Sony af. Jeg havde også bekymringer omkring sort niveauet, men det viste sig faktisk at min Sony lavede mindst lige så dyb sort, måske endda bedre, end min gamle plasma. Før sommeren i år skiftede jeg så til Sony XE9305 og her er der i hvert fald ingen tvivl what so ever om at den laver en klart bedre\dybere sort end mit plasma tv gjorde.
Af Ghidora
#261471
De steder på skærmen hvor den slukker helt for lyset der er sort jo lige så sort som OLED... men det er klart at OLED kan lave bedre sort rundt om objekter som er oplyst....

Men jeg tror heller ikke på det er problem på XE9005
Af BjarneNielsen
#261488
Tak for svarene.

Jeg er hoppet på XE9005 vognen. Så må vi se hvordan hvordan det udvikler sig.

Skriver nok opfølgende oplæg om mine erfaringer senere, så andre forhåbentligt kan gøre brug af det.

Min største udfordring har nok være at det er svært at finde nyt materiale omkring overgangen fra plasma til LCD i disse år. Alt fokus og hype er på OLED, og der er meget få der sammenligner en LCD skærm i dag med en plasma fra i "forgårs". Hvorimod man kan læse meget om hvordan skærmen klarer sig i forhold andre skærme i markedet i dag.

Mit beslutningsgrundlag dannes ikke alene på hvad der er value for money i dag, men også på hvorvidt jeg køber noget jeg føler der er en forbedring af min tv synsmæssige oplevelse (udover skærmstørrelsen).
Af Ghidora
#261489
Jeg havde det præcis lige så da jeg skiftede min G20 Plasma ud med mit nye LCD...

Jeg var også bange for LCD's svagheder og på langt de fleste punkter oplever jeg kun forbedringer...

Billedet er langt mere dynamisk og ikke så "kedeligt" som Plasma'en... uden at det bliver unaturligt...