Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261079
Hey alle,

Jeg har efter snart 10 år med samme anlæg og TV besluttet mig for, at der skal ske en udskiftning i forbindelse med en flytning. Jeg har haft et Panasonic plasma TV fra dengang plasma var sejt (720p/1080i), og har været super glad for det. Billedet er som sådan stadig OK, men det er en tung krabat som jeg nødig vil hænge op igen på væggen i det nye hus.

Anlægget (5.1) var en samling af diverse - to ældre sæt stereo B&O højttalere blev brugt til for- og baghøjttalere, en Jamo center, et ordentligt bæst af en Cerwin Vega sub og en Denon receiver/forstærker.

Setuppet skal bruges til både film, serier og gaming (først gennem Steamlink, måske en konsol på sigt)

Jeg har læst lidt rundt, og kan forstå på det hele at OLED er det nye sort, måske endda bogstaveligt talt. De er dog lige pebrede nok for min smag, da jeg ikke går sindssygt meget op i billedkvaliteten, og egentlig synes at de paneler jeg går forbi i butikkerne til 5-10k også ser ret fine ud i billedet.

Prioritering for TV er derfor
* æstetisk pænt og beskedent udseende, gerne tyndt. Skal hænge på væg
* 49”-55”
* Maks 10.000, men hellere tættere på 5 medmindre der er gode argumenter for andet
* Selvfølgelig bedste value for money

Da jeg er blevet lidt ældre går jeg også nu mere op i æstetik end i voldsom lyd, så jeg har kigget lidt på nogle Dolby Atmos soundbar setups på opfordring af en kammerat. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøve effekten i virkeligheden endnu, men diverse videoer på YouTube (inklusive Linus Tech Tips) siger, at det faktisk virker ret godt. Det skal dog siges, at jeg i setuppet ikke har en væg på venstre side at “bounce” lyd af fra, og “væggen” til højre er en dobbelt glas dør. En løsning herpå kunne være at have en soundbar der klarede de tre forreste kanaler, og så have et par trådløse satelitter bag sofaen.

Ift streaming bruger jeg enten Chromecast eller Bluetooth. Jeg har en Chromecast Ultra til TV'et. Jeg har planer om på sigt at have højttalere rundt omkring med en Chromecast Audio sat til. Jeg er ikke fan af Sonos’ tilgang da man her skal igennem deres egen app for at styre sine streaming tjenester (eks. Spotify), og grundet deres brand lock in - jeg foretrækker et åbent miljø som Google og deres Chromecast.

Jeg ved det er en bred forespørgsel, men min erfaring siger mig at der ofte er en håndfuld modeller på markedet af gangen som de fleste anbefaler som værende de bedste i de forskellige prisklasser, så

TL;DR: Jeg søger hjælp til afgrænsning af området så jeg kan læse nærmere om et mindre udvalg i stedet for at skulle starte fra en ende af. Personlige erfaringer med Dolby Atmos soundbars er også kærkomne :-)
#261093
Jeg har selv kigget og spurgt til fjernsyn og har kigger selv på en 55" til en 5-10.000 kr.
Jeg har kommet frem til følgende muligheder:

Sony XE8505 pris: 6666,- Godt fjernsyn til pengene, Android TV har indbygget chromecast
Sony XE9005 pris: ca. 9800,- En sjat bedre end XE8505, bla. med bagbelysning istedet for kant belysning
Samsung 7005 pris: 7777,- Godt fjernsyn, godt smart TV, generelt får man en del for pengene
LG SJ850V pris: 9999,- EISA "best product 2017" pris, godt fjernsyn + 6 måneders netflix

Min plan er at holde øje med tilbudene black friday og så købe et af de 4 tv, alt efter prisen :)
Hvis man har 10.000 at brænde af, så kommer der måske også OLED til den pris på black friday.


Vedr. lyd, så jeg har også har 5.1 og 2.0 før, nu kigger jeg også soundbars.. dog ikke Atmos eller "7.0") da jeg som dig, heller ikke har væggene til det :)
Jeg har kigget på følgende:
Sonos Playbar + sub
Bose SoundTouch 300 + sub
#261097
Tak for svar, Aaroee :-)

Det er fornuftige bud! Jeg tror jeg hælder mest til Samsung MU7005 eller LG skærmene. Jeg skal lige se hvor slemt vinkel-viewing og stutter er på Samsung skærmen, men ellers er jeg stor fan af løsningen med boks til input separat fra TV'et.

Ift lyd tror jeg både Bose og Sonos begge leverer fin lyd, men jeg er personligt ikke selv fan af deres app-systemer.

Jeg tror måske Samsung HW-K960 sættet med satellithøjttalere og sub kunne være en løsning for mig, har du kigget på dem? Eks ved komplett https://www.komplett.dk/product/893658/ ... roductinfo
#261102
Det er jo en smagssag når det kommer til lyd og økosystemer :)
Jeg har kigget lidt på HW-K960 og på Sony ST5000 - men syntes 12k er meget at lange over desken på én gang.. så derfor hælder jeg lidt til Bose/Sonos, så man kan købe det lidt i dele.

Alternativt har jeg kigget på Samsung HW-MS660 - den er billig og skulle give rigtig god lyd til prisen.
#261103
jesper.halborg skrev:Tak for svar, Aaroee :-)

Det er fornuftige bud!
Jeg tror jeg hælder mest til Samsung MU7005 eller LG skærmene
. Jeg skal lige se hvor slemt vinkel-viewing og stutter er på Samsung skærmen, men ellers er jeg stor fan af løsningen med boks til input separat fra TV'et.

Ift lyd tror jeg både Bose og Sonos begge leverer fin lyd, men jeg er personligt ikke selv fan af deres app-systemer.

Jeg tror måske Samsung HW-K960 sættet med satellithøjttalere og sub kunne være en løsning for mig, har du kigget på dem? Eks ved komplett https://www.komplett.dk/product/893658/ ... roductinfo
LG kører IPS, så med mindre du sidder i en skrå hjørnesofa er det en dårlig idé.

MU7005 koster 7777 kr og sony XE koster 6666 kr i Power.
#261108
Bare lige en info - Spotify, Pandora og tidal kan styres direkte fra appen. Det er ikke utænkeligt flere følger.
Dernæst kommer der AirPlay 2 på Sonos i 2018. Er selv efter 4-5 års tilløb sprunget på Sonos af æstetiske og daglig brug årsager:)
#261111
PeterD skrev: LG kører IPS, så med mindre du sidder i en skrå hjørnesofa er det en dårlig idé.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår havd du mener - er LG'en god til vide vinkler, eller dårlig?
aaroee skrev: men syntes 12k er meget at lange over desken på én gang
Enig, men lyd betyder mere for mig en billede, til dels fordi jeg også hører rigtig meget musik.
bromberg skrev:Bare lige en info - Spotify, Pandora og tidal kan styres direkte fra appen. Det er ikke utænkeligt flere følger.
Dernæst kommer der AirPlay 2 på Sonos i 2018.
Yes, det har jeg set, men jeg er ikke fan af at styre dem via Sonos appen, jeg vil styre dem direkte fra eks. Spotify. Jeg er enig i, at Sonos både spiller godt og har noget flot design, men jeg er ikke vild med idéen om hvordan man blive "låst inde" i Sonos systemet af det, meget lig Apple. Af samme årsag har jeg for længst skiftet mit AppleTV ud med en Chromecast. Igen er det hver sin smag :-) Jeg har flere venner der er super glade for deres Sonos sæt
#261115
jesper.halborg skrev:
PeterD skrev: LG kører IPS, så med mindre du sidder i en skrå hjørnesofa er det en dårlig idé.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår havd du mener - er LG'en god til vide vinkler, eller dårlig?

Ja, LG er bedst hvis du feks har en hjørnesofa for det har IPS som gør betragtningsvinken bred, men det går ud over sortniveau.
#261116
Jesper halborg - det er jo netop det jeg skriver:). Du kan spille på dit Sonos direkte i eks tidal appen, sådan som man længe har kunne kun med Spotify;).
Et kæmpe plus, da det tildels er en langt bedre app end (som du nævner) Sonos appen.
Jeg har syntes det var lidt træls at bruge Sonos appen herhjemme og når så jeg skulle høre musik ude, så skulle jeg bruge min tidal app. Det var fjollet med dobbel playlister hele tiden, men det er slut nu. Jeg kommer nok aldrig til at bruge Sonos appen herfra:)
#261135
bromberg skrev:Du kan spille på dit Sonos direkte i eks tidal appen, sådan som man længe har kunne kun med Spotify;).
Nåå, på den måde! Så giver det meget bedre mening. Jeg synes nemlig også, at Sonos appen er noget skrald :D Hvordan gør man det i Spotify? Der er Sonos på mit arbejde, og jeg er connected til deres WiFi på min telefon, men har ikke spottet noget ikon?

EDIT: Nevermind, søgte på google i stedet. Til andre interesserede: https://www.spotify.com/dk/sonos/