Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kaktus-burger
#261852
Man skal selvfølgelig også lige huske på, at der er tale om stress-tests. 20 timers daglig drift med den samme kontinuerlige loop, er ikke just noget som repræsenterer den almene forbruger. ?
Af kofoed
#262722
Jeg har nu haft mit Sony 1A 55" i en måneds tid, og er helt sikkert rigtig glad for det. Jeg har dog set et par gange efter jeg f.eks. har set en fodbold kamp, og jeg så ser noget med total sort skærm, så kan nogle pixel kan blinke rundt grønt ganske kort, det er væk helt set med det samme, og det skal være helt sort før man ser det.

Jeg så det f.eks. også ved title screen til Stranger Things hvor det er sort i bund, og top, hvor jeg så et par afsnit i træk.

Er det normalt, er det image retention, eller er det noget helt andet?
Af janus.sierakowski-larsen
#263723
Har haft to b6, begge ombytte på garanti pga. Burn in af kanal 5 logo. Egentlig er det jo ikke burn in som sådan men lysstyrken på de respektive dioder har ændret sig (slidt) det var ca efter et halvt år og 2-3 timer af kanal 5 hver anden dag. De der wipe programmer som kører i baggrunden prøver at måle lysstyrke i hver dioder (modstand) og prøver at kompensere ved at skrue op for de berørte eller ned for de andre, altså ingen hokus pokus her. På et tidspunkt rammer man barierern hvor man så ikke kan kompensere for der mere.... deraf burn in
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#263731
Burn-in er jo netop en inhomogen ældning af panelet fordi dioderne belastes mere i et givent område. Det var samme problem på plasma.
Af Jeskpet
#279196
Efter at jeg har oplevet Burn-in på min Samsung Galaxy 6 Edge telefon (med AMOLED display), så er jeg nu blevet ekstra opmærksom på dette fænomen. Jeg er nemmelig samtidigt den lykkelige ejer af et LG Oled 55E6V, som er ca 2 år gammelt nu. Et TV som jeg har været og er ekstremt glad for, og som viser ganske fremragende billeder. Men træerne vokser åbenbart ikke helt ind i himlen, for efter at have studeret billedet nøje, så viser det sig, at der ved visning af røde og gule farver er "brændt" noget af bjælkerne fra tekst-tv ind i billedet :-( Det er ikke noget man ser umiddelbart, men ved helt røde billeder, så kan man svagt se et reklamebanner for "Billige og spændende rejsemål" brændt ind i billedet nederst på siden. Jeg har talt med en norsktalende kundeservice medarbejder hos LG i dag, som anbefalede at køre "Clear Panel Noise" programmet fra smart menyen på TVét, og dette har jeg gjort 3 gange i dag (tager én time at fuldføre). Dette skulle gerne resette alle pixels i panelet. Der er så bare det lille problem, at det ikke fungerer.. ikke på mit tv i hvert fald. Tvét er jo så smart, at det selv går over på en slags pausebillede der bevæger sig, når billedet har stået et stykke tid på samme sted, men dette sker desværre IKKE når du kører Tekst-tv... Og da tekst-TV side 100 + 110 er startsiderne, er disse 2 sider nok de "farligste" for Tvét.. Min udlægning er umiddelbart, at TVét så ikke kan tåle at brugeren f.eks. falder i søvn på sofaen med tekst-TV kørende. Det er i hvert fald bannerne fra tekst-TV side 110 jeg kan se (når jeg kigger kritisk) på mit TV billede... og DET skulle jeg nok aldrig ha gjort :-(
Brugeravatar
Af bbplayer
#279200
Kan ikke se grunden til at skrive det samme 3 gange, og så påpege tekst tv som synderen, som måske mange slet ikke bruger mere, det er næsten som at råbe ulven kommer, og så er den 30 år gammel og ved at uddø, det kunne du nok have skrevet i en tråd, og lade dem være der istedet.

Men tak for at påpege det.
Af Jeskpet
#279202
Vist ingen tvivl om at TekstTV ER synderen, og jeg kender nu ganske mange som stadig bruger det flittigt.. Og dette kan TVét åbenbart ikke tåle. Jeg skrev mit indlæg for at hjælpe andre, så de kan tage deres forholdsregler - ikke for at genere nogen. Beklager meget hvis du har følt dig dybt irriteret bbplayer!
Af Turbo
#279203
viewtopic.php?f=2&t=36525&view=unread#unreads
viewtopic.php?f=2&t=41466&view=unread#unreads
+ denne her tråd.
Alle 3 tråde samme indlæg, det er det bb mener er unødvendigt - i en tråd havde været rigeligt (jeg mener det samme).

Ser du f.eks. TV2news hele tiden som en anden her i tråden, så vil du opleve burn-in på et tidspunkt. Men ser du TV normalt (forskellige kanaler) kommer du aldrig til at opleve burn-in.
Brugeravatar
Af Pede8000
#279206
Det er ikke helt nemt at stille alle tilfredse,

Philips kører et program, hvor man efter 2 minutter på samme teks-tv side, bliver bedt om at trykke "ok" på fjernbetjeningen, hvis man vil holde TV´et tændt. Dette skyldes helt sikker at man vil undgå burn in.

Det er for så vidt skide godt, med mindre man benytter tekst tv som undertekster. I det scenarie bliver det en plage.

Ville være fint med muligheden for at slå det fra...

Ved ikke om det er noget der er indbygget i LG?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#279210
Jeskpet skrev:Tvét er jo så smart, at det selv går over på en slags pausebillede der bevæger sig, når billedet har stået et stykke tid på samme sted, men dette sker desværre IKKE når du kører Tekst-tv... Og da tekst-TV side 100 + 110 er startsiderne, er disse 2 sider nok de "farligste" for Tvét.. (
Det lyder ikke optimalt, at netop tekst-tv kan omgå de indbyggede mekanismer. Men sagen om Sonys dimming-funktion in mente, så gad jeg godt vide, hvem der designer og implementerer disse dimming-funktioner i skærmene, og hvorfor de ikke kører på systemniveau fremfor som billedanalyse/andet.

Men derudover. Husk på, at burn-in også kan ske på f.eks. LCD. På en iPad 2 fik vi burn-in efter den natten over havde ligget åben i Safari (søgefelt havde sat sig fast). Vi havde slået auto-sluk af skærmen fra, da vi have en opskrift fremme. Jeg har også burn-in på min Dell LCD PC-monitor.
Af Snemonster
#279521
Hvordan tjekker man hvornår en Pixel Refresher sidst er gjort på sin TV ?
Den gør det jo automatisk, men hvordan kan jeg rent faktisk tjekke om den gør det ?
Brugeravatar
Af karuso
#279522
det tror jeg ikke du kan, kan ikke se det på mit, men er du i tvivl kan du jo starte det manuelt,
i øvrigt har jeg aldrig set det mindste antydning af retention eller burn inn, tror at det er meget
hysteri der er om det …..