Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
#257331
Hvordan kan det egentlig være, at HDR som den eneste billedsforbedringsteknologi er blevet noget man stræber efter og som borger for kvalitet, når alt andet er noget der skal slåes fra, hvis man ikke er en amatør der ikke har forstand på det korrekte billede?
Af BrianH
#257337
Jeg har ikke læst artiklen endnu, men det er bare det indtryk jeg har fået... Software (og hardware) der forbedrer billedet (i forhold til skærme der ikke har det) må vel være billedeforbedring. Og så undrede jeg mig over, hvorfor man vil have det i forhold til de andre ting, der skal slås fra.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257345
Der findes opskalering til HDR, ligesom der findes systemer, der tilføjer skarphed eller bevægelse. Det er dog ikke det, som menes med HDR.

HDR er grundlæggende et format. Indhold skal skabes til det fra bunden op. De gamle formater indeholder kun en begrænset andel af de farver, som det menneskelige øje kan se. Og en begrænset lysdynamik. Nu har man lavet en beholder, som kan indeholder en større portion af lys og farver. Tv-skærme skal så stræbe mod at kunne gengive disse parametre til fulde.

Den gamle beholder kunne kun indeholde den lille "kasse" af lys/farver i diagrammet. I denne kan man f.eks. ikke gengive græsgrøn eller coca cola-rød. Den nye beholder er meget større, så man kan gengive indhold mere naturtro og med mere korrekte farver.

Rec.2020 = HDR-beholderen
Rec.709 = gammel beholder før HDR
2D-diagram i bunden - det flade - repræsenterer alle de farver, som det menneskelige øje kan se.

Billede