Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Brugeravatar
Af Simon Barslund
#256275 Hej eksperter 8-)

Jeg står og skal til at have et nyt fjernsyn. Jeg var så ude ved Elgiganten i Randers, for at se hvad de havde. Her blev jeg mødt af en yderst kompetent herrer, som vidste hvad jeg snakkede om, men også vidste en hel del om fjernsyn - skønt man kan det i Elgiganten :D

Efter en masse snak frem og tilbage, råder han mig til at vælge enten LG750V(65") eller Samsung MU8005(55"), hvor han siger, at de begge er "ca." lige gode. Jeg havde selv set på OLED B6V, og syntes det var et lækkert fjernsyn, og ud fra de oplæg jeg har læst herinde, skulle det også være et godt fjernsyn. Men han råder mig ikke til at købe det, da det ikke er så godt til spil og dens lysefarver var ikke så høje. Det ender med, at jeg vælger LG750V, da jeg får en rigtig god pris på det og får det så i 65". Ved godt det er 2016 skærme, men 2017 skærmene er over mit budget(Skal siges, at handlen ikke er færdig, da det er en garanti sag, og venter på, at de får pengene fra det gamle LG - Så har ikke fået det med hjem endnu)

Men efter jeg kommer hjem, og søger endnu mere på nettet omkring UH750V og OLED B6V, bliver jeg i tvivl om, om jeg har gjort det rigtige valg, i forhold bedst kvalitet i fjernsynet. Skal siges, at jeg ikke spiller så meget, men en FIFA turnering, når gutterne kommer på besøg, bliver der spillet. Ellers bliver der set mange kvalitetsfilm og ellers normalt fjernsyn.

Hvad vil I råde mig til at købe? UH750V(65"), OLED B6V(55") eller MU8005(55")? Eller er der et helt andet fjernsyn, som I tænker der kunne være en mulighed? Skriv endelig, jeg er helt på bar bund.

Mvh. Simon :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#256282 UH750 er et IPS LCD-panel. Det er forholdsvis kontrastsvagt - ikke noget vi normalt anbefaler. Det gør også HDR til en tynd suppe.

Spørger du mig, så er der adskillige niveauer til forskel. Med LG B6 snakker vi reelt markedets bedste billedkvalitet. UH750 ligger under middel. Jeg synes, at du skal skynde dig at få byttet til B6 så hurtigt som du løbe.

Når du får B6 hjem, kan du hente seneste firmware og så har du meget lav input lag, så spilkonsollen kan nydes i fulde drag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256283 Enig. Sælgeren må have haft forkerte oplysninger. OLED er overlegen på alle punkter ift. de to du ellers havde kig på - også ift. lysstyrken.
Brugeravatar
Af Simon Barslund
#256284 Så selvom jeg går 10" ned, vil I stadig anbefale B6V? Mht. lysstyrken begrænser B6V'et sig vist til mellem 5-600 nit hvor andre har op til 1000 nit. Ved ikke lige hvor mange nit UH750V har, men ved ikke om det har det store på sig? :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256289 Jeg havde ikke spottet det med størrelsen, sorry. LG's LCD ville jeg ikke tage uanset størrelsen. Samsungs MU8 kunne godt være en kandidat, men det bliver nok en afvejning af hvad du helst vil have - billedkvalitet eller billedkvantitet. Da jeg købte i sin tid var 65" et krav og så var OLED ude pga. prisen. Hvis ikke størrelsen er et krav, så ville jeg helt klart overveje OLED meget kraftigt.
Af PeterD
#256292 Power har vidst ikke 55" B6V hjemme mere..

I Jydeland er der en del 55" på lager ifg. Elgiganten.dk

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... ty-trigger

PS. Pricerunner.dk er helt fra snøvsen..

Snakker vi Samsung så skulle sidste års KS modeller være bedre til HDR end dette års MU8005..Det er vel lige meget for OLED er bedre end begge..

Kunne godt forestille mig at MU modellerne falder hurtigt i pris..

Andre mærker kunne være Panasonic DX men det mærke, Panasonic, er heller ikke tilgængeligt på Pricerunner.dk

Nu må den søgemaskine da komme ind i kampen??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256295 MU og KS er ikke samme modelserie. Hvis du vil sammenligne med sidste år, så er MU lig med KU, hvor KS svarer til Q i år. Så det er naturligt, at MU ikke kan matche KS.
Af PeterD
Beckham skrev:@PeterD: Hvordan mener du at Panasonic ikke er tilstede på Pricerunner? Jeg kan da finde masser af Pana modeller derinde.

Så må de have opdateret..Det var der ikke i sidste uge..Jo modellerne var der men der stod "ikke på lager ved de fleste"..

Men deres bedste model i år DX900 er lidt pebret nu når der er OLED.
Af musikkman
#256305 Du SKAL PASSE på med at stole på sælgeren i Elgiganten!!

Han har HELT SIKKERT frarådet dig b6 oled'en pga. dårlig avance/måske tab for elgiganten.. =dårligt får hans salg... -.sælgerne i Elgiganten bliver målt og vejet på om de sælger mange produkter med tab eller god avance!!"
Jeg har selv arbejdet i elgiganten...

derfor... -Stol ALDRIG på en sælger i elgiganten... -jo vidst, de må selvfølgelig ikke lyve.... men de kan gradbøje sandheden på mange måder... ;)
derfor anbefaler jeg at du indsamler info andet steds... feks herinde er glimrende!!

Lars
Brugeravatar
Af bbplayer
#256310 @Simon Barslund
jeg tilslutter mig gerne de andre som mener OLED er vejen frem, og bedre billede kan du ikke få i 2017 , når alt billede kvalitet skal være på plads. At LG så lider under motion problemer, så vælger du nogle andre hvis du er sports fanatiker, til alt andet virker LG OLED helt fint.

Fantastisk nok, burde Elgiganten være glade for at sælge LG og dyrere nu bedre provision, så at du får en historie om at OLED er ringe, det må enten være misforstået eller sælgeren burde ikke arbejde i den afdeling han har job, det er virkelig synd for elgiganten at deres sælgere ikke er særligt erfarne og bilder folk noget ind som direkte er løgn.
Når jeg har set på SUHD skærme fra samsung og OLED ved siden af, så kan jeg godt se billede er bedst på LG, har endnu at opleve Sony,Philips,Toshiba og andre men det er så kun software som spiller anderledes, og WebOS er rimelig cool fra 3.x op frem.
Af PeterD
bbplayer skrev:@Simon Barslund
jeg tilslutter mig gerne de andre som mener OLED er vejen frem, og bedre billede kan du ikke få i 2017 , når alt billede kvalitet skal være på plads. At LG så lider under motion problemer, så vælger du nogle andre hvis du er sports fanatiker, til alt andet virker LG OLED helt fint.

Fantastisk nok, burde Elgiganten være glade for at sælge LG og dyrere nu bedre provision, så at du får en historie om at OLED er ringe, det må enten være misforstået eller sælgeren burde ikke arbejde i den afdeling han har job, det er virkelig synd for elgiganten at deres sælgere ikke er særligt erfarne og bilder folk noget ind som direkte er løgn.
Når jeg har set på SUHD skærme fra samsung og OLED ved siden af, så kan jeg godt se billede er bedst på LG, har endnu at opleve Sony,Philips,Toshiba og andre men det er så kun software som spiller anderledes, og WebOS er rimelig cool fra 3.x op frem.

Alt andet: LG OLED
sport: Sony pga. gengivelse af bevægelse, OLED er dog faktisk ligeså godt.

Samsung ER virkelig glade for marketing. Tror de bruger en stor del af deres tjente kr. i marketing for deres skærme er hverken bedre eller dårligere end Panasonic og Sony..og nu har de vel fået styr på deres "Microstutter" problemer i billedet.

Glem SUHD..Det er et LCD tilsat marketingglimmer, så der er deres nyeste ord: QLED, men hov hvad siger folk...

" Jeg har ingen erfaring med Samsungs nye Q-modeller. Du skal dog nok regne med at Samsung har afsat adskillige millioner til marketing, og de vil derfor give den fuld gas med alverdens marketings-halløj. QLED er ikke nogen revolution - på ingen måder."..

"Så vidt jeg kan forstå, så er de "QLED"-modeller Samsung sender på gaden ikke magen til dem de viste frem på CES, så fordelen med øgede betragtningsvinkler er gået fløjten. Initielle målinger på lysstyrken viser ikke nogen synderlig forbedring over "S'UHD" så nu må vi se hvor meget nyhed der reelt er.

Konkurrent til OLED? Nej, det kan jeg nok godt garantere dig for, at de ikke bliver i den nuværende form."
Brugeravatar
Af bbplayer
PeterD skrev:Konkurrent til OLED? Nej, det kan jeg nok godt garantere dig for, at de ikke bliver i den nuværende form."

Jo men den begrænses af de andre som køber panelerne fra LG. Så derfor bliver det softwaren som gør forskellen og hvordan de sætter chips i til at afspille og styre skærm osv.

Jeg ved ikke hvor meget en Intel I7 7. generation kunne gøre for vores OLED og motion flow :) Jeg håbede lidt af de producenter som køber paneler vill begynde at bruge lidt mere CPU på at give gode billeder og super responstid på funktioner som animeres og skal præsenteres i form af en menu.
Det var jo en gimmick på LG skærme nogle år tilbage, så var nogle modeller single core, og andre dual core, og de man synes jo dem med dualcore var betydelig bedre, og hvor er vi nu? I noget kina tablet cpu size'd cpu'r som det marked på aliexpress er købere til. Hvor de rigtige spiller ser ud til at kunne bruge meget bedre cpu kraft hvis man gad betale det ekstra.
Brugeravatar
Af Simon Barslund
Rasmus Larsen skrev:UH750 er et IPS LCD-panel. Det er forholdsvis kontrastsvagt - ikke noget vi normalt anbefaler. Det gør også HDR til en tynd suppe.

Spørger du mig, så er der adskillige niveauer til forskel. Med LG B6 snakker vi reelt markedets bedste billedkvalitet. UH750 ligger under middel. Jeg synes, at du skal skynde dig at få byttet til B6 så hurtigt som du løbe.

Når du får B6 hjem, kan du hente seneste firmware og så har du meget lav input lag, så spilkonsollen kan nydes i fulde drag.

Hvis jeg henter den nye firmware, som du skriver, vil det delvist slette input lag(som har været det største problem for mig mht. OLED), synes jeg ikke spørgsmålet er svært for mig. Så må det være OLED B6V jeg skal have i stedet for UH750V.

Mange tak for alle jeres svar! Jeg er overbevist om, at det er OLED der skal hjem og hænge i stuen :) :)

... og mht. til sælgeren i Elgiganten, var han nu ellers kompetent nok, men ingen ide om, hvorfor han hellere ville sælge mig noget andet frem for OLED. Men det bliver heller ikke billigere for mig, at bytte om til OLED B6V.
Af Beckham
PeterD skrev:
Beckham skrev:@PeterD: Hvordan mener du at Panasonic ikke er tilstede på Pricerunner? Jeg kan da finde masser af Pana modeller derinde.

Så må de have opdateret..Det var der ikke i sidste uge..Jo modellerne var der men der stod "ikke på lager ved de fleste"..

Men deres bedste model i år DX900 er lidt pebret nu når der er OLED.

Aaah...ok...på den måde. Ved så ikke om det nødvendigvis er Pricerunners fejl at de ikke er på lager..:-)