Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jenssohl
#256207
Jeg har købt et LG OLED 55b6 i september 2016 hos Power til 18.000kr.

Jeg har her i foråret konstateret at tv’et har fået nogle punkter for neden på skærmen (ind brænding) som ses på diverse udsendelser.
Det er mest når farven som vises er rød, rødbrun, gul og grøn at det ses. Punkterne ses tydeligt ved en fodboldkamp.

Jeg har fundet ud af at det nok stammer fra tekst tv. Det er de 4 funktions felter i rød, grøn, gul og blå. Jeg bruget tekst tv, til at læse nyheder om morgenen samt tv oversigt (nok 10 min).

Jeg har prøvet med programmet fjern panelstøj 10 gange men det har ikke hjulpet. Når jeg kører programmet kan jeg ikke se noget på skærmen. Man kunne da tvivle på om det overhovedet virker.

Jeg har haft 2 Panasonic plasma skærme de sidste 7 år, som har været brugt på samme måde og der har ingen problemer været.

Jeg kontakter Power og de siger at jeg skal ringe til LG support. Jeg ringede til LG support og sendte bagefter nogle billeder af skærmen til dem.

De satte Service gruppen på opgaven og der blev fastlagt udskiftning af panel foretaget hos mig 21/6 2017. Men der kom aldrig nogen.

27/6 2017 fik jeg at vide at tv’et ikke ville blive lavet, de ville indstille til at jeg skulle have mine penge tilbage eller et nyt tv.

Så hørte jeg ikke mere fra dem.

22/8 2017 ringer jeg til lg kundesupport angående sagen. Senere ringer de tilbage og siger at de skal have hentet mit tv og så kan jeg få pengene tilbage eller få et nyt tv. Jeg skal bare henvende mig hos power hvor jeg har købt det.

24/8 2017 afhenter de tvet.

Jeg afventer stadig at modtage et nyt tv fra Power. De startede med at tilbyde et LG 55uj630 til erstatning, men efter at jeg gjorde dem opmærksom på at jeg ikke kunne godtage et tv til 5.344kr til erstatning af et til 18.000kr undskylde de.

Vh. Jens Sohl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256208
Det er en uheldig situation, men nok desværre den risiko man må tage med når teknologien hedder OLED. Er der noget du søger svar på i indlægget eller er det blot ment som generel information til ejere af samme type TV?
Brugeravatar
Af bbplayer
#256209
Jenssohl skrev:27/6 2017 fik jeg at vide at tv’et ikke ville blive lavet, de ville indstille til at jeg skulle have mine penge tilbage eller et nyt tv.
22/8 2017 ringer jeg til lg kundesupport angående sagen. Senere ringer de tilbage og siger at de skal have hentet mit tv og så kan jeg få pengene tilbage eller få et nyt tv. Jeg skal bare henvende mig hos power hvor jeg har købt det.
Hvorfor refunderer de ikke bare til prisen? Det er jo hvad LG har sagt? Mærkeligt forløb hos power, og ikke godt for dem at ændre på dette.

Mangler du hjælp , så kan forbrugerklagenævnet skubbe til power, så vil de sikkert hellere end gerne refundere. Oftest skal du bare nævne dem, og aldrig gøre mere :)
Af Jenssohl
#256210
Det er ment som generel information. Jeg har fået en god behandling fra LG og Service centeret og nu venter jeg kun på et nyt tv fra Power.

Da jeg ikke har hørt om andre som har haft problemet, går jeg ud fra at mit har haft en defekt.

Jeg vedhæfter nogle billeder af skærmen så kan i selv se det.

Det er mest det gule felt som jo består af rød og grøn som går igennem.
vh. Jens Sohl.
Vedhæftede filer
DSC_0021a.jpg
DSC_0021a.jpg (602.24 KiB) Vist 2653 gange
DSC_0020a.jpg
DSC_0020a.jpg (589.76 KiB) Vist 2653 gange
DSC_0018a.jpg
DSC_0018a.jpg (336.7 KiB) Vist 2653 gange
DSC_0017a.jpg
DSC_0017a.jpg (257.18 KiB) Vist 2653 gange
dsc_16
dsc_16
DSC_0016a.jpg (386.04 KiB) Vist 2653 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256211
Burn-in er desværre en risiko ved denne type panel, som du nok ikke skal forvente vil forsvinde med en ombyttet version. Nu ved jeg ikke hvor meget TVet ellers bliver brugt, men hvis en relativ stor andel af den tid TV'et er tændt foregår på Text-TV, så vil problemet komme igen. Text-TV består af 100% mættede farver i skarpt afgrænsede områder, hvilket er det værste du kan byde denne type display.
Af Jenssohl
#257279
PeterD skrev:
Jenssohl skrev:Power har her til aften tilbudt et 55c7 til erstatning som jeg har sagt ja til. vh. Jens Sohl
Lidt fra forum

http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... ngs-3.html

Se 68 og 120 samt 273,344 og 346 af 363..hvor der diskuteres indstillinger
Tak for henvisningen, det vil jeg lige studere lidt i selvom det ser ud til at være en større afhandling, men du har da heldigvis henvist til nogle sider. Vh. Jens Sohl.
Af Jenssohl
#257280
Jeg har nu efter 3 uger og 1 dag fået en 55c7 til erstatning. Power havde c7 på tilbud til 16.888kr og jeg havde givet 17.999kr for min b6. Jeg bad om at få differencen refunderet og det har jeg fået. Jeg har endda fået en faktura på det ny tv uden at spørge om det, så jeg har noget til garantien. Vh. Jens Sohl.
Af Jenssohl
#257282
LG OLED har et kredsløb som holder styr på at hver led bliver brugt ens. Derfor må man ikke slukke for tv’et på væg kontakten, men man skal bruge fjernbetjeningen. Når man har slukket for tv’et med fjernbetjeningen starter tv noget regenerering af skærmen. Det har jeg fået at vide ved LG service. Man kan også selv starte det med fjern panelstøj. Skærmen vil kunne give nogle blink når dette program kører. Mit b6 lavede aldrig dette blik så jeg går ud fra at det ikke har virket og at det er det var årsagen til til burn.

Mit forbrug af tekst tv var nok 10-15min og normal tv 0,5-3 timer pr. dag.
Vh. Jens Sohl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#257284
Jeg tvivler på, at det er årsagen. Hvis halvdelen af din TV-tid på en dag kunne gå hen og være tekst-tv, så ville jeg mere, at det er ret realistisk, at der kommer burn-in.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257329
Jeg har en enkelt gang bemærket, at mit LG kom op med en skærmbesked á la "Screen cleaning has finished" netop da jeg tændte det. Det var intet at se i slukket tilstand, så jeg tror bare, at jeg ramte tidspunktet spot-on.

Der er mig bekendt ikke noget at se i slukket tilstand. Det kører bare i baggrunden.
Af Daniel22
#271237
Jeg har et LG 55B6 Oled også, og har købte det i elgiganten i dec 2016, og har fået et burn ind i øverste venster hjørne, der ligner kanal 5 logo:-\
jeg kontaktet LG og de fik oprettet en sag i deres service afdeling, og de er lige blevet færdig med at lave det, men de sagde det var selv forskyldt burn ind og næste gang vil de ikke dække det....

har ikke fået det tilbage i nu men af hvad de siger så måtte de skifte hele panelet... så af hvad jeg fik afvide af dem og har set på nettet så er Oled meget sårbare over for burn ind... selv ved normal brug...