Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af max.lund
#255121
Hej.

Jeg har købt Philips 9002 OLED tv og skal teste dette de næste 14 dage.
Jeg havde inden købet bemærket, at fjernsynet kun understøtter HDR HLG og HDR10.
Den understøtter altså ikke HDR10+ eller HDR Dolby Vision.

Har det betydning for hvad jeg kan se af HDR indhold nu og i fremtiden?

Hvis fjernsynet skal understøtte dette, er det så et spørgsmål om en opdatering af software i fjernsynet fra Philips side af, uden jeg så skal gøre noget andet for at fjernsynet understøtter de 2 formater?

Mange tak på forhånd.
Af Beckham
#255122
Det er jo svært at spå hvad der sker fremover, men lige nu er det jo således at alle Blu Ray HDR film SKAL understøtte standard HDR, og så kan producenterne vælge at ligge Dolby Vision osv. oven på. Så er der jo så streaming tjenesterne....lige nu tror jeg de alle samme fortsat understøtter standard HDR, også selv om der er Dolby Vision oven på. Så lige nu ser jeg ikke det store problem i det. Men hvad der sker fremover er jo svært at spå....tvivler dog på at alle lige pludselig indenfor det næste år eller to udelukkende vil tilbyde Dolby Vision HDR.

HDR kan være både en hardware og software mæssig ting. Sony løser det f.eks. med en software update på deres top modeller.
#255124
Som Beckham er inde på, så vil du kunne se alt indhold. Både DV og HDR10+ betragtes af branchen som en slags overbygninger på HDR, som bruges som baseformat. Det skal sikre kompatibilitet.

Om Philips vil støtte op om Dolby Vision og HDR10+ får vi tidligst svar på om 3 uger, når IFA-messen starter.