Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#254309
Hej

Jeg vil gerne have mit LG TV op at hænge på væggen - jeg har altid blot haft det stående på TV-bordet.

Jeg vil i den forbindelse stille et måske lidt dumt spørgsmål vedr. hvor tyndt eller "slim" et beslag jeg kan gå efter.

Når jeg ser på beslag på fx AV Cables eller AV Connection oplyses der ofte, hvor tæt på væggen, de kan få TV'et. Fx helt ned til 8 mm.

Mit TV har en "bule" nederst, som måler ca 7 mm, og mit antennekabels stik måler tilsvarende ca 20-21 mm bagud. ift den del af bagpladen, hvorpå VESA hullerne sidder.
Se vedhæftede billede. Alternativt se også dette billede eller dette bagfra.


Vil I så foreslå mig at vælge et beslag, som er angivet med en afstand til væg på 20-21 mm?
Jeg tænker, at det så også vil betyde, at jeg har 20 - 7 mm = 13 mm plads til at føre kablerne henover "bulen", så de kan føres ned i midten.

Jeg ville jo gerne have det så tæt på væggen som muligt, men det vil jo også være dumt at bestille et beslag og så kun kunne hænge TV'et op uden nogen kabler tilsluttet :-)

Mvh. Martin
Vedhæftede filer
Billede af TV'et med antennestik, optisk stik osv.
Billede af TV'et med antennestik, optisk stik osv.
LG_bagside_resized.JPG (155.48 KiB) Vist 2357 gange
#254322
Kan du undgå at knække dit optiske kabel på 20 mm? Jeg købte selv en vinkeladapter til mit optiske kabel, som fyldte godt 1 cm i dybden.

Kan antennestikket ikke proppes længere ind i TVet? Det ser ud til at der er ret meget spild i dybden?

Hvis tingene stadig fylder 20 mm, så er der ikke noget i vejen for at købe et beslag, der lige passer i dybden. Typisk følger der også et par afstandsklodser med, så man lige kan tilføje et par mm, hvis det bliver for trangt.
#254334
Ja, det optiske kabel kan godt bøjes, så det ikke rager længere bagud end antennestikket. Men jeg forventer at købe en lille billig vinkeladapter til det i stedet.

Ift. antennestikket, så er der desværre en kant på det (ligesom den der ses her), så jeg kan ikke skubbe det længere ind.
Jeg købte det ellers for 2 måneder siden herfra, men billedet her snyder, for der er nok 3-4 mm kant, hvor billeder giver indtryk af en ca 1 mm kant. Måske jeg kan reducere med yderligere 3 mm ved at købe et endnu smartere stik eller en adapter.


Men tak for input om, at der ikke skulle være noget i vejen for at købe et beslag, som kun lige nøjagtigt passer i dybden. Kunne godt være, at nogle ville dele erfaringer om ikke at købe for snævert.
Uanset hvad tænker jeg, at det må være optimalt at have lidt plads til at føre ledningen ned i midten af TV'et.
#254354
Jeg købte mit, så der var et par mm i overskud ift hvad jeg havde målt der var plads til. Jeg har samme problem med SPDIF, som peger bagud og det var vinkeladapteren, som satte begrænsningen. Dertil har jeg også bulen fra højttaleren nederst, så jeg måtte godt 2 cm ud fra væggen. Jeg endte med et fra Vogels, men jeg husker ikke modelnummeret og de har den ikke på deres hjemmeside mere kan jeg se.
#254358
Jeg overvejer denne fra Vogels:
https://www.av-cables.dk/vogels-base-va ... 32-55.html
Den rager dog 2.7 cm ud.
Jeg har ikke lige fundet et, der rager 2.0 cm ud. Det er enten 1-1.5 cm eller 2.5-2.7 cm.
Men jeg må lige søge lidt videre, før jeg beslutter mig.

Det skal sidde på en væg, hvor man ofte vil se det fra siden, så et tyndt beslag vil pynte.
Så er det bare irriterende, at både antenne og SPDIF skal pege bagud. Men som sagt vil jeg også gerne have mindst 8 mm plads til kabler mellem højttaleren og væggen.
#254363
Tak til Mfede og Torben for input.

Et andet spørgsmål:
Nogle af disse beslag er kompatible med fx VESA 600.
Jeg tænker, at det betyder, at de lodrette stænger (der monteres på TV'et) er for "høje" til at sidde på bagsiden af TV'et uden at komme i konflikt med højttaler-bulen.
Er det normale blot at save dem af med en nedstryger, hvis de er for lange, eller kommer man så til at mangle et støttepunkt, så beslaget vipper ind mod væggen?
#254365
Torben Rasmussen skrev:På de fleste beslag er det jo meningen, at du skal lade beslaget gå ned forbi højttaleren og sætte afstandstykker på mellem TV og beslag. Så burde det kunne være der i højden. Det er også sådan mit sidder.
Hvis jeg lader beslaget sidde, så det går ned bag højttaleren, så skal jeg jo bruge 7 mm afstandsstykker (svarende til 7 mm højttaler), således at TV'et faktisk kommer 1.9+0.7 cm væk fra væggen.
I så fald vil jeg da hellere gå efter et 1.3 cm dybt beslag, så jeg med 7 mm afstandsstykker kommer op på de 2.0 cm.

Jeg havde forestillet mig at montere det uden afstandsstykker, men så det ikke kom i konflikt med højttaleren.

Men jeg har ikke før monteret et vægbeslag, så jeg er også bekymret for at dumme mig og vælge et forkert eller at ødelægge et beslag.
#254367
Ulempen ved din metode er vel primært, at du nok skal skære i beslaget og at kontakten med væggen ikke kommer til at ske nederst på skærmen (med mindre du sætter noget på højttaleren, som så hviler på væggen. Jeg tror ikke du finder et beslag, som kan være bag på TV'et og som samtidigt er gearet til den størrelse TV, hvis du ikke vil skære i beslaget.

Ellers køber du vel bare et helt slim beslag, som har afstandsstykker med, så den frigang du får forbi højttaleren svarer til beslagets tykkelse. Som sagt, så har de fleste beslag klodser med, men jeg ved så ikke hvordan de lige passer med, at du skal bruge godt 2 cm.
#254369
Nej, det kan jeg godt se.
Medmindre der følger sæt af skruer og afstandsstykker i forskellige længder og størrelser med (dvs fx 3*4 skruer), så kan jeg ikke lige se, hvordan skruerne ikke enten er for lange eller korte til at blive kombineret med afstandsstykkerne.

Det er også lidt ærgerligt så lidt information der er online om hvilke afstandsstykker osv. der følger med.
#254371
Hos Vogels så følger der typisk 2 sæt med, så man kan indstille enten helt fladt (dvs. uden klodser), lidt afstand eller mere afstand. Alternativt, så må man jo skære af et afstandsstykke og give skruen en tur med en nedstryger også. Skruerne må bare ikke gå helt i bund i gevindet - og selvsagt ikke sidde for yderligt.
#254377
jeg kan ikke tro jeg skriver dette, men hvis det er et stort problem med at du ikke kan få antennestikket til at sidde uden at det kommer for langt ud fra væg kan du....prøve et af de gamle stik med plastik hætte på (selvom der er ekstrem fare for indstråling og pixlering og signal tab) og så fjerne plastik hætten.....kan næste ikke tro jeg skrev det...ellers hvad med fordybning i muren?