Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mfede
#254103
Det er noget vrøvl. Hvis du har pengene vil jeg klart anbefale dig at bytte!
Af ThomasFrost_DK
#254114
Rasmus Larsen skrev:Det kommer lidt an på hvad du søger. Er der primært fokus på billedkvalitet eller tæller apps og adgang til tjenester også med?

Alle LGs LCD-tv er baseret på det der kaldes IPS LCD-paneler. De har svag kontrast, men til gengæld brede betragtningsvinkler. UH850 er 2016-model. SJ850 er 2017-model med ny teknologi, men umiddelbart tror jeg ikke, at der er afgørende forskelle.

Vi anbefaler sjældent LGs LCD-tv netop pga. IPS LCD-paneler. Du kan se, hvilke skærme vi anbefaler på listen her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Hvis du er oppe og give 9999 kroner, så synes jeg, at du meget seriøst skulle overveje at smide yderligere 2000 kroner i puljen og købe 55" LG B6 (http://www.pricerunner.dk/pl/2-3157964/ ... ign-Priser). Det er et OLED-tv med tæt på markedets bedste billedkvalitet, hvor de skærme du kigger på lige ligger midt i feltet.

Rasmus > men LG har jo også dolby vision til forskel fra Samsung ?
Så er et IPS panel vel bedre end VA- hvis det har DB format ?
- Eller kan man kun bruge Db og generelt HDR når input har det ?
Jeg mener, om man fx på en alm. spillefilm på tv2 vil kunne aktivere DB for bedre billede kvalitet, eller virker det ikke sådan ? :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#254116
Hvis DB er DV (Dolby Vision), så kan du ikke selv aktivere det. Det ligger i mediet og det signal som tv modtager.
Af ThomasFrost_DK
#254118
bbplayer skrev:Hvis DB er DV (Dolby Vision), så kan du ikke selv aktivere det. Det ligger i mediet og det signal som tv modtager.

Ja det var sku en trykfejl :)

Okay, så ligesom man fx kan vælge en film mode eller dynamisk, så kan man ikke vælge en dolby vision mode, men det aktiveres automatisk hvis kilden, fx en netflix film har det ? :)
Af dennis.voetmann
#254127
Hvad er jeres begrundelse for at vælge OLED55B6V fremfor 55SJ850V?? Savner argumenter der kan overbevise mig helt.
Brugeravatar
Af bbplayer
#254128
Hvis du ikke kan se forskel på farver, og til daglig går i dansk tøj uden at fornye dig alt for ofte, tilværelsen er kedelig og grå, din dagligdag er ikke præget af farver og glans, og du er egentlig ret ligeglad med om nyhederne serveres i gode farver, når sort er sort, og hvid bliver hvid.
Så skal du nok ikke gå så meget op i andre's folks præferencer, og selv vælge hvad du selv synes og ikke hvad andre synes er godt. Hvordan skal du udnytte det andre ser, hvis du er omgivet af farveløse hverdage :)

Måske var det for farverigt, måske ikke.

Personligt synes jeg tv't er en kæmpe forskel fra mine mange andre skærme igennem de sidste mange år, har dog aldrig oplevet Kuro i stuen :) Dette må dog ligge opad den oplevelsen folk havde for 10 år siden.
Af PeterD
#254129
dennis.voetmann skrev:Hvad er jeres begrundelse for at vælge OLED55B6V fremfor 55SJ850V?? Savner argumenter der kan overbevise mig helt.
1. Evnen til at vise farven sort
2. Bedre kontrast
3. Hurtigere Respose tid og lavt imputlag til gaming
4. Bedre betragningsvinkel (op til 84 grader. LCD: op til 54 grader)
5. Bum Bum. Mindre strømforbrug..?
6. Lettere og tyndere?

Fordel LCD:

1. Burn in.
2. Farvespektrum?
3. Peak lysstyrke (quantum dots)
Af dennis.voetmann
#254130
Kan man sige noget om hvilket af de to der er bedst til at vise sport?

Jeg hørte en fyr i elgiganten tale om evt problemer med brun in på Oled skærme?
Brugeravatar
Af bbplayer
#254131
Tror ikke der er tale om samme gamle plasma burn in symptomer , som for 10 år siden. Og der er en rense funktion som skulle afhjælpe eventuelle farve forskelle eller hvad man måske kalder burn in på denne type skærm. Har dog intet bemærket , og der er vist eller kørt en del kanaler i flere timer med logo i hjørnerne :)
Af Beckham
#254133
B6 klarer sport ganske fint hvad jeg har set. Men vil du have det ypperste til sport\hurtige bevægelser, så skal du over i noget Sony.
Af PeterD
#254134
Beckham skrev:Men vil du have det ypperste til sport\hurtige bevægelser, så skal du over i noget Sony.
+1.

Og et skarpt billed med naturlige farver (ikke overmættede).

Ved ikke om det er deres Motionflow XR og X- Reality Pro samt TRILUMINOS teknologi, men noget gør de små japanere rigtigt ved deres XE modeller (og nogle XD modeller)
Af Mfede
#254135
dennis.voetmann skrev:Kan man sige noget om hvilket af de to der er bedst til at vise sport?

Jeg hørte en fyr i elgiganten tale om evt problemer med brun in på Oled skærme?
Mig bekendt bruger begge skærme samme tekniske måde at håndtere bevægelser på (sample and hold), og har samme trumotion-system at gøre godt med.
Som teknologi har OLED en yderligere fordel ift responstid. Det kan du læse mere om her: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-typ ... led-vs-led