Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252608
Er det kun mig som ikke er tilfreds med det tab af skarphed der er i billedet når man bevæger sig rundt i spil på et LG OLED b7v.

Der er så irriterende, at jeg har valgt at returnere TV'et igen til Elgiganten efter kun en dags brug. Hvad nytter det at have 4K når man er nødt til og stå stille for at få et skarpt billede?

I gaming mode, der kan man ikke slå smooth motion til. Det kan man tilgengæld godt i andre modes, såsom i sport mode. Gør man det så får man en rigtig fin skarphed i billedet ved bevægelse når man gamer. Problemet er bare, at så får man en meget mærkbar forværring i inputlag.

Skal siges, at mit nuværende TV er et Panasonic Plasma VT20.

Forskellen på VT20 og OLED55b7v er som at gå fra et sort/hvid til et farve tv. Jeg er meget imponeret over billedet på b7v, men tabet af skarphed ved bevægelse er eneste punkt hvor mit Plasma er lidt bedre.

Vil det nye Sony A1 være bedre til at give et skarpere billede ved bevægelse....eller er et LCD/LED såsom det fra Samsung, der vist hedder KS8000, en bedre løsning til gaming.

Eller skal man vente endnu et år se hvad OLED kan forbedre i 2018? :s
#252611
Jeg spiller på PS4 Pro...og har testet det i Battlefield 1 (på de små multiplayer baner der kører flydende) og Infinity warfare..

Billedet på b7v er smooth nok, dvs er jo 60 billeder i sekundet på disse to spil, men problemet er at skarpheden reduceres ved bevægelse.
#252613
Tror ikke det er motionblur i spillet, fordi hvis jeg slå smooth motion til på TV'et så bliver billedet meget skarpere i bevægelse. Problemet er så bare, at så introduceres meget mere inputlag.

Jeg afprøvede også GTA5 og Horizon Zero Down med flere. Kendetegnende ved disse spil er, at de kører i 30 biller i sekundet. Slår man smooth motion til så kører disse spil rigtigt lækkert flydende (når man tager højde for at kun er 30 fps) med god skarphed når der er bevægelse. I disse type spil er inputlag ikke helt så afgørende så her klarer TVet sig fint.
#252621
Jackinvestor skrev:Jeg har nu indstillet game mode efter Digital Foundrys anvisninger.....det har hjulpet en del synes jeg... eller også er mine øjne bare ved og vende sig til billedet....

https://m.youtube.com/watch?v=nXx9DSuY3hs
Hvis du har lavet indstillingerne efter ovenstående, må du have haft alt muligt bliver 'billed-enhancements' slået til, for de parametre de justerer på, har ingen betydning for 'slør'.
#252625
Kan godt være du har ret Kaktus....med alle de ændringer jeg har lavet til indstillinger så har jeg vist mistet overblikket.

Nu har jeg reset'et tilbage til factory indstillingerne og som sagt indstillet efter DF's anvisninger.

Der skal testes/spilles lidt mere og så må vi se om jeg beholder b7v alligevel.

Jeg spillede et par timer på VT20 i går og det er svært og gå tilbage til plasmaskærmen, pga den generelle billedkvalitet, lysstyrken og farverne er så meget bedre på b7v. Og 4K i spil giver rigtig meget også.

At jeg ser tab af detaljer ved bevægelse i spil (smooth mode slået fra), kan sikkert også bare være fordi det ses mere tydeligt på et 4K tv end på et 1080p.....
#252627
Altså, jeg har lige spillet Last of Us med HDR, og jeg kan intet slør bemærke ved hurtige panoreringer. Jeg kommer selv lige fra en G20 plasma.

Det eneste jeg ikke helt forstår er, hvorfor der ikke er en HDR Game profil. Det er der nemlig på B6.

På min B7 har jeg kun mulighed for HDR 'Let', 'Mellem' og 'Kraftig'.

Jeg mener der er 4-5 HDR modes på B6.
#252628
Det kan jeg ikke genkende. Jeg har lige siddet og spillet Horizon Zero Dawn på LG E6 og PS4 Pro. OLED-paneler bør af natur ikke have slør pga. den lave responstid.

Er det muligt at fange på video? Husk på at selv ved 40-60fps er der en naturligvis slør-effekt i spil. Det er stadig for lav frame rate til at opretholde 100% opløsning ved bevægelse. Der skal vi formentlig op i 100fps eller højere.
Af MickDK
#252635
Problemet skyldes temmelig sikkert de 60hz. Jeg så forleden (youtube klip) at man har testet (blindtest) om folk kan fornemme/se forskel på 144hz og 240hz - og det kan ca 1/3 af testpersonerne kunne konsekvent udpege 240hz skærmen.

Spørgsmålet er så hvor meget det reelt betyder når man gamer. Men der er nok ingen tvivl om at 60hz er "for lidt" til seriøs gaming i 1st person shooters.

Hvis du har en 144hz (eller bedre) monitor så prøv at game lidt og skift så til 60hz for at se om du oplever at detaljegraden falder når du panorerer hurtigt.

Selv venter jeg utålmodigt på de nye skærme som ASUS og ACER har annonceret - 35", 3440x1440, større farverum med HDR (rimeligt mange zoner) og 200hz. Skal bare lige se hvad jeg kan få for en nyre :)
#252639
Både VT20 og b7v er jo 60hz....men jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor jeg har set lidt mere tab af detaljer ved panorering på b7v. Jeg ændrer aldrig på mine TV indstillinger, men da jeg fornyeligt kiggede på nyt TV, der har jeg lidt for sjov leget med indstillingerne på VT20. Jeg har åbenbart kommet til og tilslutte intelligent frame creation på VT20 på indgangen jeg bruger til AppleTv. Når jeg gør det så ændre VT20 åbenbart også så der er IFC i gamer mode som jeg bruger når jeg spiller på VT20....nu kan jeg godt se der også er lidt mere tab af detaljer på VT20 og inputlag har da også været forværret på VT20, hvilket forklarer hvorfor jeg har klaret mig dårligere i multiplayer i battlefield 1 den sidste uges tid......

Årsagen til jeg lettere bemærker tab af detaljer ved panorering på b7v er som sagt nok fordi 4K billedet gør at detaljer (eller mangel herpå) lettere ses.

Nu beholder jeg sku Tv'et....14.000 kr for et 2017 OLED er jo ikke så tosset endda og alternative led/LCD tv koster nogenlunde det samme, kan jeg se.