Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cwinn
#252485
Kære eksperter,

Jeg er netop flyttet i nyt hus, og skal selvsagt have en ny flot skærm til væggen :)

Væggen hvor det er tiltænkt at kunne sidde er 108 cm bred, hvilket giver plads til maksimalt et 49" (ca. 110 cm - det går lige at der rager lidt ud over).

Sofaen er ca. 2,5 meter væk fra skærmen hvilket jeg tænker er okay. Væggen er placeret midt i rummet, hvilket giver en 90* vinkel til sofaen, jeg skal derfor bruge et ophæng som kan drejes ud så skærmen kan vinkles - forslag til beslag modtages meget gerne.

Jeg ikke fulgt med i fladskærme siden jeg købte mit nuværende PX80, og der er vist sket en del siden :) Jeg skal primært bruge skærmen til at se internetbaseret tv så det skal have en god smart tv brugerflade hvor det er muligt at se Netflex, HBO, DR Tv, Viaplay og lignende.

Umiddelbart er jeg faldet over en LG skærm som pt. er på køtilbud i Elgiganten - det lyder jo meget fint, men er tilbuddet så også det?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... v-49sj810v

Jeg modtager meget gerne imod anbefalinger, tips og råd til købet. Budgettet er nok maksimalt 7000.

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

God aften

Christian
#252487
Jeg plejer at benytte dette her:

Vogels BASE 45 L Wall Mount Turn 180 40-65'' sort
OG så med et twist- når du har boret beslaget på væg...brug en eller to metal skriver som følger i kassen med beslaget......i bunden af beslaget mellem væg og beslag!, og det er fordi at når fjernsyn hænget fladt ind til væg og er fuldkommen vandret og er i vatter, når du så trækker det ud fra væg i 90 grader så hjælper de skiver i bundet til at holde det vandret man kan også bruge kiler hvis det er...det kan være du skal bruge 1 eller 2 eller 3 skiver....det må du prøve dig frem med...men det har med vægten af tv at gøre...(så meget vigtig) og så god fornøjelse:-)
Af cwinn
#252489
MontørThomas skrev:Jeg plejer at benytte dette her:

Vogels BASE 45 L Wall Mount Turn 180 40-65'' sort
OG så med et twist- når du har boret beslaget på væg...brug en eller to metal skriver som følger i kassen med beslaget......i bunden af beslaget mellem væg og beslag!, og det er fordi at når fjernsyn hænget fladt ind til væg og er fuldkommen vandret og er i vatter, når du så trækker det ud fra væg i 90 grader så hjælper de skiver i bundet til at holde det vandret man kan også bruge kiler hvis det er...det kan være du skal bruge 1 eller 2 eller 3 skiver....det må du prøve dig frem med...men det har med vægten af tv at gøre...(så meget vigtig) og så god fornøjelse:-)

Mange tak for tippet - det lyder som det rigtige beslag!
Af jng
#252554
Torben Rasmussen skrev:Ergonomisk set, så bør den hænge i øjenhøjde (den højde du sidder i sofaen). Så skal du ikke have hovedet tiltet forover eller bagover.
Nogle gange ved kigning af [primært] DR, tilter mit hoved forover eller bagover, selvom hovedhøjde og tv-højde er kalibreret, som du skriver...
Af Ego
#252557
jng skrev:
Torben Rasmussen skrev:Ergonomisk set, så bør den hænge i øjenhøjde (den højde du sidder i sofaen). Så skal du ikke have hovedet tiltet forover eller bagover.
Nogle gange ved kigning af [primært] DR, tilter mit hoved forover eller bagover, selvom hovedhøjde og tv-højde er kalibreret, som du skriver...
:D :D :D
Af cwinn
#253055
MontørThomas skrev:Jeg plejer at benytte dette her:

Vogels BASE 45 L Wall Mount Turn 180 40-65'' sort
OG så med et twist- når du har boret beslaget på væg...brug en eller to metal skriver som følger i kassen med beslaget......i bunden af beslaget mellem væg og beslag!, og det er fordi at når fjernsyn hænget fladt ind til væg og er fuldkommen vandret og er i vatter, når du så trækker det ud fra væg i 90 grader så hjælper de skiver i bundet til at holde det vandret man kan også bruge kiler hvis det er...det kan være du skal bruge 1 eller 2 eller 3 skiver....det må du prøve dig frem med...men det har med vægten af tv at gøre...(så meget vigtig) og så god fornøjelse:-)
Nu overtalte Power sælgeren mig til at købe et Vogels BASE 45 M Wall Mount Turn 180 32-55" idet han forsikrede mig om at det kunne det samme (og han havde ikke det andet beslag hjemme)

Kan det nu også det samme? umiddelbart når jeg kigger på deres hjemmeside, så kan jeg se at muligheden "Forward and turning motion up to 120*" kræver L modellen.

Er det hvis man vil trække skærmen frem og så dreje de yderligere end 90 grader?
Af thg
#253058
Mht. beslag, forstår jeg ikke man vil give over 1000 kr. for det, når et som dette her fint kan løse opgaven: https://www.avxperten.dk/vaegbeslag-42- ... m-slim.asp

Ja Vogels er et fint navn, det er sikkert lavet pænere og med flere detaljer, men det skal hænge bagpå tv'et, så jeg kan simpelthen ikke forstå at man vil bruge så mange penge på et vægbeslag, når det billige helt fint løser den ønskede opgave!
#253074
Ja, M og L står for Medium og Large.

Det med, hvor meget de kan dreje, tror jeg, du har misforstået.
Hvis ophænget, kan dreje "180" grader, må det betyde, den kan svinge 90 grader til begge sider, hvilket vil sige vinkelret på væggen, hvilket vel er mere end rigeligt?
Hvis det kun er 120 grader, vil det svare til 60 grader til begge sider, så som jeg opfatter det, kan den større model "L", faktisk IKKE dreje så meget som "M"-modellen
Uanset hvad, er der vel ingen, der har brug for mere end 90 grader, til begge sider, da det jo ellers vil pege ind mod væggen...

Når man læser informationen, der står for L-udgaven hos AV-Connection, er der vist sneget sig en fejl ind, så det er svært at vide, om det kan dreje 120 grader eller 180 grader: :)

http://www.av-connection.dk/?PGr=10428

"Vogels BASE 45-L er et vægophæng med drejefunktion (op til 120 grader), der passer til fladskærme i størrelsen 40-65". Beslaget kan maksimalt bære op til 45 kg.

Vogels BASE 45L højdepunkter:
• Nem montering (monteringsdele medfølger)
• Kan drejes 60 grader til hver side (120 grader)
• Passer fra 40-65" (Max VESA 600x400)
• Op til 45 kg.

Til tv'er på op til 65 tommer. BASE 45 L er et robust vægbeslag til fjernsyn på 40 til 65 tommer og med en vægt på op til 45 kg. Ekstra stor drejevinkel sikrer ekstra god betragtningsvinkel. BASE 45 L byder på en ekstra stor drejevinkel på op til 90 grader i begge retninger."

Vogels er kendt for kvalitet, som der er nogle, der gerne vil betale for. Personligt er jeg meget glad for deres produkter, men om det er merprisen værd, i forhold til det fra avXperten ved jeg ikke, men det er i hvert fald dyrere! :)

Jeg kan se, POWER også laver en fejl, i deres beskrivelse af varen, under hvilken størrelse tv, den passer til:

https://www.power.dk/tv-og-billede/vaeg ... 0Base%2045

Der bliver både opgivet 32'' til 55'' og 40" - 65".