Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beckham
#252542
OliverØstergaard skrev:
Torben Rasmussen skrev:Ret stor på disse OLED-modeller. Panasonic skulle efter sigende have kalibreret deres EZ1000 til perfektion, men der er ingen af de andre der har leveret et produkt, som ikke krævede justering og som gav ret synlige forskelle før/efter.
Er det noget jeg selv kan gøre, eller kræver det jeg får én ud? :)
Du kan sagtens selv justere på en masse ting. Jeg plejer at bare at tage udgangspunkt i de indstillinger som er brugt i diverse anmeldelser af tv'et. Jeg tror dette er rigeligt for langt de flest forbrugere. På forums som disse vil der selvfølgelig være entusiaster hvor det ikke er nok, men for langt de fleste tror jeg altså på at det er rigeligt at kopiere de indstillinger man kan finde i diverse anmeldelser.
Af OliverØstergaard
#252546
Beckham skrev:
OliverØstergaard skrev:
Torben Rasmussen skrev:Ret stor på disse OLED-modeller. Panasonic skulle efter sigende have kalibreret deres EZ1000 til perfektion, men der er ingen af de andre der har leveret et produkt, som ikke krævede justering og som gav ret synlige forskelle før/efter.
Er det noget jeg selv kan gøre, eller kræver det jeg får én ud? :)
Du kan sagtens selv justere på en masse ting. Jeg plejer at bare at tage udgangspunkt i de indstillinger som er brugt i diverse anmeldelser af tv'et. Jeg tror dette er rigeligt for langt de flest forbrugere. På forums som disse vil der selvfølgelig være entusiaster hvor det ikke er nok, men for langt de fleste tror jeg altså på at det er rigeligt at kopiere de indstillinger man kan finde i diverse anmeldelser.
SÅ gør jeg det! Tak for hjælpen :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252547
En X-Rite er også dem vi bruger. Vi har både en Pro og en Munki og de performer ens med undtagelse af hastigheden. De virker begge med HCFR.

Indstillingerne for hvidbalancen kan du ikke kopiere på et OLED. Der er for stor panel-til-panel forskel til at det vil virke. Det kan gå fuldstændig modsat på dit eksemplar ift. hvad andre måler.
Af Kaktus-burger
#252587
Jeg kører med gamma 1.9 ved dagslys, og gamma 2.2 om aftenen.

I min stue kan jeg nemlig godt opleve 'crushed blacks' ved gamma 2.2 ved dagslys. Jeg synes stadig 'sort' ser korrekt ud ved gamma 1.9, og ikke udvasket eller grålig.
Af zyborg
#252588
Jeg kan ikke få adgang til billedindstillingen "Sortniveau" (den er nedtonet i menuen). Skal jeg slå en anden indstilling til for at få adgang til denne?
Af Kaktus-burger
#252609
zyborg skrev:Jeg kan ikke få adgang til billedindstillingen "Sortniveau" (den er nedtonet i menuen). Skal jeg slå en anden indstilling til for at få adgang til denne?
Det kommer vist an på, hvilken profil du bruger.

Men hvis "Sortniveau" står på 'lav', er det fint. Det gør den vist pr. default.
Af zyborg
#252638
Torben Rasmussen skrev:Du benytter nok en profil, hvor det ikke er tilgængeligt. Hvorfor vil du rette på det? Den skal stå på "Lav".
Jeg skifter mellem profilerne "Ekspert (Lyst rum)" om dagen og "Ekspert (mørkt rum) om aftenen. Begge profiler er konfigureret til stort set de samme indstillinger:

Ekspert (Lyst rum) og Ekspert (Mørkt rum)
OLED Lys: 60 (for lyst rum) og 16 (for mørkt rum)
Kontrast: 100
Lysstyrke: 50
Farve: 50
Tint: 0
Skarphed: 0

Billedformat: 16/9 Kun Scan: TIL
Energibesparelse: Fra

Ekspertindstillinger:

Dynamisk kontrast: Fra
Super Opløsning: Fra
Hele farveskalaen: Automatisk
Kantforbedring: Fra
Farvefilter: Fra
Gamma: 1.9 (for lyst rum) og 2.2 (for mørkt rum)

Billedindstillinger:

Støjreduktion: Fra
MPEG Støjreduktion: Fra
Sort Niveau: Automatisk (nedtonet - kan ikke ændres)
Rigtig biograf: Til (nedtonet - kan ikke ændres)
Tilpasning af skærmens lysstyrke...: Fra
---
Jeg har sågar forsøgt at vælge profilen "Standard", og her kan jeg heller ikke ændre indstillingen for Sortniveau. Og har også lige forsøgt at nulstille profilen "Ekspert (lyst rum" (for at genskabe indstillingerne), men igen kan jeg ikke ændre indstillingen for Sortniveau (da den er nedtonet). Har samme problem/udfordring med indstillingen "Rigtig biograf".
Af zyborg
#252642
Fandt selv et svar ovre i avforums.com:

"Black level adjustment is only available on certain inputs/content. All other times it's disabled and set to "Auto".

It's disabled when watching content using the inbuilt tuner (...). But if you switch over to a bluray player you will see the Black Level options enabled, regardless of input mode (Expert, Cinema etc).

I think it's to do with full or limited range RGB (16-235 vs 0-255) and if the tv detects a video signal it locks you into limited".
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#252670
Kaktus-burger skrev:Jeg kører med gamma 1.9 ved dagslys, og gamma 2.2 om aftenen.

I min stue kan jeg nemlig godt opleve 'crushed blacks' ved gamma 2.2 ved dagslys. Jeg synes stadig 'sort' ser korrekt ud ved gamma 1.9, og ikke udvasket eller grålig.
Hej Kaktus-burger

Hvis du kører med gamma 1.9 så bibeholder skærmen ikke det perfekte sort niveau, hvis du oplever "crushed blacks" så ville jeg nok sætte lysstyrken op på 52 og beholde gamma på 2.2.

Hvordan tjekker du om skærmen klipper sort ?