Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#251860
Hejsa.

Jeg skal prøve at gøre det så enkelt som overhovedet muligt.

Min drøm er: At kunne se 4k film samtidig med at jeg får Dolby true HD lyd på en UHD afspiller med min nuværende receiver. Derudover ønsker jeg minimum Dolby digital 5.1 surround på mine smart tv apps og min Chromecast ultra.

Tv: OLED B6. Tv'et er HDCP 2.2 understøttet.

Receiver: Pioneer LX76. Receiveren understøtter kun HDCP 1.4, så på trods af, at den har "4k pass through", kan den faktisk ikke afspille 4K, da tv'et er 2.2. De er derfor ikke kombatible med hinanden.

Ovenstående betyder at alt udstyr jeg sætter i min receivers HDMI indgange kun vil blive vist i fuld HD på tv'et (og ikke 4k) upåagtet om det er et 4K signal der bliver sendt fra eksempelvis en ps4pro, chromcast ultra eller UHD Afspiller. Alle disse er nemlig også HDCP 2.2.

Den eneste måde at få et 4k billede på disse enheder er ved at tilslutte dem direkte til tv'et uden at have receiveren som mellemled. Her vil jeg dog kun have lyd i mine tvhøjtalere og som vi alle ved er det ikke ligefrem den mest ideelle oplevelse. Jeg kunne så vælge at bruge ARC porten eller den optisk digitale port i tv'et og fører disse ned i receiveren, men jeg vil da skulle undvære "Lossless lyd" i form af Dolby True HD og DTS HD og i stedet nøjes med almindelig Dolby Digital lyd i 5.1 (som jeg kan læse mig til). Hvis jeg gør dette får jeg dog kun stereolyd, hvilket jeg ikke forstår. Nogen der har en forklaring på dette? Jeg synes at kunne se at tv'et burde understøtte 5.1 gennem
arc og optisk digital nemlig??

Nåh, men For at løse mit problem har jeg investeret i HD Fury's "Integral" samt deres "Linker". Jeg fik at vide, at de ville løse problemet hvis jeg lavede følgende setup:

PS4 PRO HDMI OUTPUT PORT –> HDMI –> INTEGRAL INPUT PORT

INTEGRAL OUTPUT PORT 1 -> HDMI -> OLED TV

INTEGRAL OUTPUT PORT 2 -> HDMI -> LINKER INPUT

LINKER OUTPUT -> HDMI -> PIONEER LX76 RECEIVER HDMI INPUT PORT 1

Med ovenstående setup er min receiver dog ikke længere "hjertet/hjernen" i mit setup. Der er således ingen HDMI OUT fra receiveren til TV'ets "HDMI IN".

Jeg har endnu ikke forstået hvad linkeren og integralen gør men jeg kan konstatere at de fungerer. Jeg kan nu opleve et 4k billede (i spil) og have Dolby true HD lyd (alm blu Ray film, da ps4proen ikke kan afspille UHD FILM).

Det løser dog kun mit problem i forhold til min PlayStation. Jeg ønsker også jo fortsat at have surround på mine smart tv apps og til min Chromecast som sidder i tv'et (denne kunne jo ikke tilsluttes receiveren, hvis jeg ville have et 4K billede). Jeg har derfor købt et optisk digital kabel som er sat fra tvets "optisk digital out" til receiverens "optisk digital in" port, men jeg får kun stereolyd, som jeg skrev tidligere. Hvordan kan jeg bære mig ad med at få surround (jeg kan klare mig med almindelig Dolby digital surround)?

Jeg tror i det hele taget ikke at det var nødvendigt at købe HD FURY", integral og linker for når jeg tænker over det kunne jeg blot have sat min PlayStation direkte i tv'et, og så tilsluttet min kommende UHD Afspillers ene HDMI port til receiveren og den anden til tv'et og få et 4K billede samtidig med at jeg får Dolby True HD lyd. Ærgerligt det først går op for mig nu. Jeg ville dog foretrække hvis jeg kunne tilslutte alle enhederne i min receiver i stedet for tv'et....

Håber nogen teknikere kan hjælpe med forslag til det her sindssyge setup..
#251871
Dit TV kan ikke videresende 5.1 lyd hvis inputsignalet er HDMI. Der kan kun sendes 2.0 PCM videre. Fra TV'ets indbyggede apps og fra TV-kanaler kan der sendes 5.1. Det er en begrænsning i kopibeskyttelsen, som SPDIF-formatet er for gammelt til at kunne håndtere. Der er nogle fabrikanter, som åbenbart har omgået dette, men de TV jeg har testet har alle haft denne "feature".

Linkeren stripper nok HDCP-delen, så SPDIF godt kan få lov at passere i 5.1.
#251911
Torben er du sikker på at du ikke kan trække 5.1 optisk ud, hvis input er hdmi?
I såfald melder min receiver forkert signal. Jeg har Apple tv direkte i b6 og optisk til min receiver.
Jeg har også hdmi, men kører lyden optisk grundet lip sync
#251919
Bromberg:
Havde nemlig også set den artikel du har linket til, men af fare for at fornærme de gode folk hos flatpanels ville jeg ikke linke til den :o) men ifølge artiklen ser det ret meget ud som om at den skulle kunne trække 5.1 gennem optisk digital direkte fra tv'et og til en receiver - hvert fald som jeg læser det.

Jeg bildte også mig selv ind at ARC (HDMI port 2) skulle kunne trække 5.1 Dolby digital og ikke kun stereo. Det har jeg dog heller ikke haft held med - måtte også her nøjes med stereo lyd.

Hvis nu du ikke brugte optisk, hvordan ville du så egentlig trække 5.1 lyd til din receiver fra dit Apple tv? For hvis apple tv'et sidder i eksempelvis HDMI port 1 i dit tv, men at din arc kanal jo er HDMI 2 på tv'et, så kan du vel ikke bruge arc til at få lyd i receiveren? Tv'et kan vel kun bruge en HDMI kanal ad gangen? Eller hvad? Det er derfor jeg har valgt at køre optisk digital.. da jeg jo ikke kan sætte min Chromecast ultra i receiveren og få 4k opløsning pga HDCP problemer... i øvrigt fantastisk at have en 4k pass through receiver der ikke kan lave 4k pass through pga HDCP ikke er forenlig med den i tv'et.... -__-

Brixen. Tak for linket. Jeg har ikke prøvet den med at der også samtidig kommer lyd ud af tv'et, prøver jeg efter weekenden. Utroligt at det skal være så besværligt.
#251921
MortenRingsdalAndreasen skrev:Brixen. Tak for linket. Jeg har ikke prøvet den med at der også samtidig kommer lyd ud af tv'et, prøver jeg efter weekenden. Utroligt at det skal være så besværligt.
Der skal ikke samtidig lyd ud af tv'et.

Du skal sætte hak ved Lydudgang (Optical/HDMI ARC) - ikke andre steder - ikke LG Lydsync (Optical) da det ikke virker.

Digital lydudgang: Automatisk

SIMPLINK: Fra. - derved slås HDMI ARC fra, så der kun er optisk tilbage.
billedet fra den anden tråd:
billedet fra den anden tråd:
5_1_lyd.jpg (27.51 KiB) Vist 3428 gange
#251922
Tænker ikke et link til en oversigt over hvilke tv der understøtter dts/dd 5.1 vil fornærme - isåfald beklager jeg.
Linker ikke til reviews, kalibrering eller guides - så håber det er ok:).
Torben har nemlig tidligere spurgt til 5.1 output fra tv via optisk og det har jeg altså. Ellers skriver min marantz og også min tidligere nad forkert i display og det lyder unægteligt som 5.1:).

Ihvertfald syntes jeg det er ret væsentligt at få med i reviews da jeg oplever flere og flere ønsker deres tv som hub. Derfor valgte jeg bla også b6. Jeg vil gerne trække alle kabler til mit tv, så ikke jeg skal skifte billed indstillinger alt efter hvilke input min receiver håndtere.
Der er lækkert, at jeg har et direkte knyttet til atv4, et til ps4 og et til Blu Ray.
#251923
Brixen: Det er desværre allerede det den står på.

Bromberg: Jeg kan ikke se hvem vi skal tegne kridtstregen rundt omkring :o) hmm kan det mon have noget at gøre med min receiver så? Jeg skulle aldrig have købt "linkeren" og "integralen" fra HD fury - jeg skulle "bare" have købt mig en ny receiver. Man bliver bare så træt af at man kan bruge 10.000 på en receiver for kun 2-3 år siden der havde (4k pass through) for så allerede nu at finde ud af at den er forældet, da den åbenbart ikke alligevel kan videreformidle et 4K signal pga noget copyright med HDCP..

Jeg har det faktisk omvendt. Jeg ville foretrække at bruge min receiver som hub. I min våde drøm ville jeg meget gerne trække alle mine signaler ned direkte i receiveren og så kun have en enkelt ledning op i tv'et, men fordi HDCP på tv'et er 2.2 og receiveren kun er 1.4, har jeg været nødt til at trække det hele (Chromecast, Apple tv, UHD afspiller) gennem tv'et - ellers kan jeg ikke opleve 4k, da HDCP 1.4 (receiveren) åbenbart ikke understøtter det.

Problemet er jo så bare at jeg jo kun får stereolyd på alle de enheder.. ret frustrerende. Hverken ARC eller Optisl digital giver mig andet end Stereo. Jeg spekulere i hvad pokker det kan være..