Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fredster
#251729
Hej :)

Jeg søger noget hjælp til mit næste valg af TV, da mit sidste køb af Samsung KS7005 ''55 endte med at blive en stor skuffelse.

Mit store ønske inden mit køb af pågældende Samsung skærm var at undgå hakkende billeder (som f.eks. på panorerende billeder på 50hz skærme) men måtte desværre sande at 7005-modellen er rigtig slem med sin Micro-studder (i hvert fald for mig).

Jeg søger derfor noget rådgivning omkring LG B6V OLED, 55 tommer, da jeg har været svært imponeret af billedet ved inspektion i butikken, men samtidig gerne vil være sikker på ikke at ende samme sted som ved mit Samsung køb, hvor jeg lod mig forblænde at diverse 'bedst i test' mm.

Jeg ved OLED er 'state og the art' men betyder det at det kan håndtere bevægelse uden studder og andre forstyrrelser eller er det samme historie som KS7005, der også havde flot billede, men var skidt med motionhåndteringen. Jeg ser meget sport, f.eks. Fodbold, amerikansk fodbold samt film og serier, men bruger som regel sportskiggeri som min reference da der er mange bevægelser på skærmen samt panoreringer.

Jeg er helt grøn på tv-markedet, så jeg er ikke helt up to date med jargonen og fagsproget - det beklager jeg på forhånd :)

Håber nogle kan hjælpe!
Af Law85
#251730
Køb et Sony fra deres xe serie eller Oled, b6 er ikke specielt god på det punkt.

Har du i øvrigt prøvet at slå auto motion fra på dit ks7005?
Af Fredster
#251731
Jeg læste det samme i en anden tråd - at Sony skulle være god til at håndtere bevægelse. Det er hermed noteret :) Jeg prøvede ALT med det auto motion, slå det fra, brugerdefinere efter en masse råd på nettet og det blev ganske rigtig lidt bedre, men det kom ikke i nærheden af at være tilfredsstillende for mig :) Det var så forstyrrende for mit blik at jeg nu har solgt det videre og slugt det økonomiske tab
Af Law85
#251732
Havde også selv et ks7005 og returnerede det grundet blandt andet motion, men primært grundet banding og ujævn belysning i de øverste hjørner.

Ville selv have valgt et xe9005 eller bedre men pengene var desværre ikke til det. Fik selv en god deal på et ks8005 så gav det et forsøg. Ingen banding eller ujævn lys fordeling og bedre på motion fronten, kræver dog at man slår automotion fra.

Også klart bedre byggekvalitet end ks7005.

Men ja Sony må være bedste bud.
Af Fredster
#251733
Okay tusind tak for dit input :)

Men er det så rigtig forstået at dilemmaet generelt set består i hvorvidt man vil gå lidt på kompromis med billedkvaliteten , for så at få bedre håndtering af bevægelse ? Jeg tænker bare der jo så må være en grund til Sony ikke bare er go-to mærket , og folk i stedet sværger til Samsung og LG (heriblandt OLED) :) eller er det noget jeg har misforstået?
Af Law85
#251734
Sony er dyrere almindeligvis.

Ks8005 i 49" fik jeg til Ca 7k xe9005 i samme størrelse koster pt 13k.
Det er dog også grundet xe serien er helt ny. Sony har modeller fuldt på højde med Samsung og Panasonic på billedefronten.

Men til samme pris får man bare mere billede pt for pengene ved at købe et samsung ks serie tv. Skulle jeg have haft et Sony tv til samme pris skulle det være xe8005 som klart er under Ks8005.
Af Fredster
#251735
Okay, hvis dog bare man havde vidst det :D
Nu skrev du at LG B6V OLED ikke var specielt god på punktet omkring at håndtere bevægelse .. kan man navigere uden om fejlkøb ved at få Elgiganten el lign til at vise andre ting på tv'et i butikken eller insisterer de på at vise de ting der kører på skærmene og givet også får tv'et til at fremstå bedst muligt? Hvis OLED kan præstere sport på et tilfredsstillende niveau mht motionhåndtering , ville det jo så være at foretrække jvf 'mere for pengene' :)
Af lennon
#251736
Law85 skrev:Havde også selv et ks7005 og returnerede det grundet blandt andet motion, men primært grundet banding og ujævn belysning i de øverste hjørner.

Ville selv have valgt et xe9005 eller bedre men pengene var desværre ikke til det. Fik selv en god deal på et ks8005 så gav det et forsøg. Ingen banding eller ujævn lys fordeling og bedre på motion fronten, kræver dog at man slår automotion fra.

Også klart bedre byggekvalitet end ks7005.

Men ja Sony må være bedste bud.
Med mindre jeg har misforstået noget, så gir din oplevelse overhovedet ingen mening . Mig bekendt er 7005 og 8005 100% ens mht panel og billedbehandlingsdel ? - og bude derfor performe præcist samme billede . Forskellen består i dobbelttuner og noget design .
Af Law85
#251738
Der kan sagtens være forskel fra panel til panel ift. Banding og lys homogenitet.

Derudover er Ks8005 bygget bedre og har et helt andet og mere solidt bagpanel. Ks8005 har vidst også lidt flere dimming zoner og en lille smule forbedret motion. Men ja de er meget ens så det kan sagtens bare bunde ud i at jeg i denne omgang har været heldigere i "panel lotteriet"
Af Beckham
#251739
Jeg kiggede også en del på B6. Jeg synes egentlig den klarede motion ok, men helt sikkert ikke så godt som Sony's modeller. Nu ved jeg ikke lige hvordan du ser din sport, men den primære grund til at jeg valgte B6 fra var at dets evne til at håndtere opskalering af almindelige HD tv kanaler. Her synes jeg helt klart Sony's topmodeller klarede sig bedre. Jeg endte så med at købe 2017 modellen XE93. Jeg ved så godt at det er lidt en anden prisklasse end KS7005, men for hulen den gør det godt i forhold til sport\bevægelse\opskalering. Ser selv temmelig meget sport også....
#251740
Hvis du kan vente, så falder Sonys TV jo også i pris, men det er helt klart deres modeller der klarer bevægelse bedst. Også når det kommer til OLED.
Af lennon
#251741
Law85 skrev:Der kan sagtens være forskel fra panel til panel ift. Banding og lys homogenitet.

Derudover er Ks8005 bygget bedre og har et helt andet og mere solidt bagpanel. Ks8005 har vidst også lidt flere dimming zoner og en lille smule forbedret motion. Men ja de er meget ens så det kan sagtens bare bunde ud i at jeg i denne omgang har været heldigere i "panel lotteriet"
Det med panel-lotteri er jeg helt med på. Men flere zoner og forbedret motion tror jeg simpelthen ikke er rigtigt ?
Af Law85
#251742
Det har flere dimming zoner. De er begge kant belyst men 8005 har flere zoner. Det står flere steder på nettet. Ift motion har ks 8005 240 supreme som ks7005 ikke har. Om det reelt gør nogen videre forskel er sikkert tvivlsomt, har læst det primært gør en forskel hvis man bruger led clear motion.

Igen jeg tilskriver ikke nødvendigvis forbedringerne disse ændringer og er da sikkert bare panel lotteriet. Men der har været forskel for mig på de to modeller. Det hele inkluderet inkl. forbedret byggekvalitet gør i hverftfald at jeg ville vælge Ks8005 over 7005 prisforskellen er som regel 1000 DKK og tiltider har de kostet det samme.