Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andreaskoch
#247341
Håber på lidt afklaring på trods af at jeg har gennemsøgt internettet for svar. Jeg føler ikke jeg er blevet markant klogere...

Jeg har i lang tid, som i virkelig lang tid, kigget og savlet over LG's E6V i 65", men den slags koster penge - mange penge.
Det førte mig videre til B6V, som et billigere alternativ, men nu har jeg efterhånden trukket spændingen i så lang tid, at kæresten er ved at hive håret af sig selv og priserne har udlignet sig i en grad, som jeg ikke havde forventet.

Jeg er i en vis forstand total grøn når det kommer til TV nørderi og jeg bruger den meste tid, såfremt det er muligt for kærestens besættelse med 'Grey's hvide verden' og 'CSI', på at spille PS4 og se en god film fra tid til anden.

Er der markant forskel på B6V og E6V og hvad pokker skal jeg vælge!? Jeg bemærker siden her anbefaler E6V til spilkonsoller, men er B6V dårligere til denne opgave?

Håber på lidt input, inden jeg går ud og sætter husholdningsbudgettet under pres ;;)
Af Beckham
#247342
Lige her og nu er E6 nok bedst til gaming, da den har et klart laver input lag. I USA har man fixet input lag på B6 også, men den update er ikke kommet her i EU endnu. Den har været temmelig mange måneder undervejs, så ved ikke lige hvornår vi kan forvente at opdateringen kommer.

Ellers skulle der vist ikke være den store forskel på billedkvaliteten sådan generelt set. E6 har dog en anden billedprocessor og nogle mener at det godt kan ses i billedkvaliteten. Har ikke selv haft mulighed for at se E6 i aktion. På B6 var jeg dog ikke voldsom imponeret af dens evner i forhold opskaleringen af HD tv kanaler til 4K.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#247344
andreaskoch skrev: men nu har jeg efterhånden trukket spændingen i så lang tid, at kæresten er ved at hive håret af sig selv og priserne har udlignet sig i en grad, som jeg ikke havde forventet.
Den kender jeg. Konen er også nået til det punkt hvor hun har givet lov til at pengene skydes efter OLED, hvis hun så bare kan få fred ;)

Der er noget forskel i fjernbetjeningen også, hvor jeg personligt er noget mere hooket på E6'erens model. Dertil har E6 lidt flere kræfter under hjelmen, hvilket kan mærkes når du åbner menuer mv. under HDR-afvikling. Og så kan E6 jo vise 3D så ikke et øje er tørt (undtaget dem der er udenfor sweetspot). Lyden i E6 er også bedre end i B6, men uanset hvad, så ville jeg nok købe en soundbar, så det er der jo bedre råd til ved køb af B6.

Selv ville jeg kun gå efter E6, da udseendet tiltaler mig en del mere, men rent billedmæssigt bør du kunne opnå det samme resultat efter en kalibrering. Der er lidt divergerende meninger om hvorvidt slør er anderledes på de to - den vil jeg lade stå for jeg kan ikke svare på det.
Af Beckham
#247345
Du skal nok også overveje om OLED er pengene værd til dine\jeres behov. For selvom E6 er faldet meget, så koster den jo stadigvæk en god portion monetos. Jeg har også kigget på OLED, men har nok konkluderet det nok er lidt overkill til mine behov som primært består af sport\fodbold og lidt PS4 gaming. Til Greys Hvide Verden og CSI er OLED måske lidt overkill...;-)
Af Hbar
#247347
Jeg fik mit 65" B6 for 1½ uge siden og jeg fortryder det ikke et sekund. Havde et LG fjernsyn 55" fra 2011.

Lyden i B6 er hørt være, godt være der ikke er bund, men til alle andre programmer end Xfaktor og Talent programmer med sang, hvor et tilsluttet anlæg vil gøre det bedre.

Det som tæller højt for mig er den dybe sort, mange serier får en helt nyt dimension når en dunkel scene med fakler og lav belysning pludseligt har områder med helt sort og ikke en kedelige grå. Der er bare mere dynamik og kontrast i billederne.

Det er rigtig at fjernbetjeningen til B6 mangler lidt knapper, men du kan evt. supplere den med en universal fjernbetjening som kan kodes direkte fra fjernsynet.

Jeg kommer ikke til skifte tilbage til LCD fjernsyn igen, da de lige meget hvad de kalder dem og gør ved dem aldrig får så god kontrast som et OLED.
Af kruga
#247403
Nu har jeg haft en b6v hjemme i 1,5 uge som jeg leverede tilbage(pga powers kundeservice). Har nu haft et e6v da det dukkede op til 20000 og da det kostede det samme valgte jeg det fordi jeg helst ville have haft det fra starten og havde sagt maks på 20000 kr.

Begge 65 tommer.
Indstillinger på b6v fundet på nettet.
Indstillinger på e6v var kalibreret fra elgiganten.

Det jeg godt kan lide ved e6v:
Designet. Synes bare det ser ud til at være bedre kvalitet og kan bedre lide designet. (Smagssag i know) men synes bare det emmer af kvalitet og ser rigtig godt ud på væggen.

Billede kvalitet er den samme. MEN jeg synes motion problemerne er mindre. Om det er pga signal, indstillinger eller en anden processor ved jeg ikke. Jeg føler det er væsentligt mindre panorering problemer.

3d det er sgu meget godt. Men ville ikke betale ekstra for det. Men angry birds så ungerne og jeg med stor fornøjelse i 3d.

Kan ikke umiddelbart mærke forskel på menuen.

Lyden fra tvet. Har normalvis altid anlægget slået til. Men det jeg har hørt fra tvet er rigtig godt.

Fjernbetjening meget flottere ved e6v(også er der 2). Men synes faktisk b6v fjernbetjening lagde bedre i hånden.

Det er sådan kort det jeg har bemærket i egen stue.
Af claussor
#247405
Har haft B6V 65" i en måned og stod i samme situaton - E6V vs B6V...

Fjernbetjeningen ER bedre til E6V, men begge er "#¤"¤ elendige i forhold til et plain simple Panasonic Plasma fx. Man skal trykke og trykke for at nå frem til ting.

Derudover er menuen frygtelig langsom på B6V. Tager 3-4 sekunder at komme ind i indstillinger (den tænker).

Billedet er sublimt. Intet over og intet ved siden af. Synes virkelig mit gamle plasma er godt, men det er bare slået her. Motion er hvor det hele halter. Er ikke imponeret. Visse ting ser rigtig fin ud uden trumotion og andet hakker helt helt sindssygt. Det er ting man først finder ud af efter noget brug. Amazon Prime -> The Grand Tour uden trumotion på 3-4 stykker ser simpelthen forfærdeligt ud fx.

Jeg synes lyden er ganske fin på B6V - skal jeg have bedre lyd tænder jeg anlæg - jeg synes ikke soundbaren på E6V er god nok når det skal være "alvor". Sidst men ikke mindst, så er design smag og behag - jeg bryder mig personligt ikk om glaskanten på E6V - det bliver større og mere klodset i forhold til B6V.
Af claussor
#247408
Dertil skal siges - jeg er hamrende glad for mit tv :-) B6V / E6V - begge er helt fantastiske. Jeg tror ikke noget TV er perfekt. Jeg overvejede meget at vente til 2017 og se hvad det byder på. Men til 20k for et supertv som B6V der tror jeg man kommer til at vente længe i 17 før det bliver overgået.

Mit drømmetv ville være et Panasonic / Sony / Philips OLED med Android platform. Jeg havde et 55" billigt Philips LED sidste år på mit kontor. Billedet var virkelig ikke imponerende, men Android TV var virkelig lækkert og der var masser af imponerende nørdede indstillinger i Philips tv'et. Men igen. Til 20k lige nu, kan jeg ikke se hvad der er at tænke over.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#247412
I relation til en af dine anker fra før: Du kan vel ikke klandre fjernbetjeningen for, at der skal trykkes mange gange for at nå ind til et menupunkt?
Af claussor
#247450
Jeg kan vel klandre LG? Eller? :-) Ved ikke hvordan jeg skal tolke spørgsmålet. Men min pointe er at fjernbetjening er direkte elendig i forhold til fx. en Panasonic. Den ligger rigtig godt i hånden - og rullehjulet er ret godt i forbindelse med at scrolle igennem kanaler, men det er nok også det.

Fravær af play, record, mv. er en katastrofe. Ingen info knap. Ingen TV knap (man skal ind i input for at komme i TV.

Noget andet er - og det er åbenbart gældende for LG 2016 TV (ret mig hvis jeg tager fejl) er at man ikke kan få noget info at vide omkring input. 24p, 1080p og sådan.
Af lennon
#247453
Tror Torben mener,at du blander kritik af brugerinterface og fjernbetjening sammen . Bemærk,at vi er mange,som er fuldstændig ligeglade med fjernbetjeningen,da vi under alle omstændigheder erstatter den med en universal . Hvorimod brugerinterfacet er lidt sværere,at erstatte . . . ;;)
Af claussor
#247457
Jeg kan godt se det, men på sin vis hænger de to ting sammen synes jeg. Fjernbetjeningen er jo styresystemets forlængede arm.

Kan godt være mange bruger universalfjernbetjening, men den er stadig en del af produktet, ikke desto mindre tror (og håber) jeg da at folk er enig i den er ret tæt på totalt dumpet (fjernbetjeningen).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#247466
claussor skrev:Jeg kan vel klandre LG? Eller? :-) Ved ikke hvordan jeg skal tolke spørgsmålet. Men min pointe er at fjernbetjening er direkte elendig i forhold til fx. en Panasonic. Den ligger rigtig godt i hånden - og rullehjulet er ret godt i forbindelse med at scrolle igennem kanaler, men det er nok også det.

Fravær af play, record, mv. er en katastrofe. Ingen info knap. Ingen TV knap (man skal ind i input for at komme i TV.

Noget andet er - og det er åbenbart gældende for LG 2016 TV (ret mig hvis jeg tager fejl) er at man ikke kan få noget info at vide omkring input. 24p, 1080p og sådan.
Det er nok et spørgsmål om smag, for jeg synes Panas fjernbetjeninger er noget dårligere (med undtagelse af deres metal-version til high-end modellerne).

Et TV er efterhånden meget mere end et TV og jeg er langt mere tilhænger af Samsungs seneste remote, som er totalt blottet for knapper, end jeg er for Panas diametralt modsatte. Jeg bruger ikke primært mit TV som "TV skærm", så genveje til TV osv. har jeg ikke et problem med at skulle finde i en pop-up menu.

Panasonics remote ligner endvidere ikke noget jeg på nogen måde ville sætte pris på at have liggende fremme, men det er igen et spørgsmål om smag. I sidste ende er der slet ingen af producenternes fjernbetjeninger, som jeg ville gide bruge i det daglige, da de er alt for ringe kvalitet. Jeg bruger en Beo4 fra B&O til alt mit grej.