Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#239921
Hey,

Jeg har lige nogle spg. som jeg håber at kunne få nogle svar på :)
(Nogle kan godt være et par dumme spg.)

1. Skal man køre HDR for at aktivere sit udvidet farverum på skærmen?
eller kan man godt kører dem separat?
Tænker nemlig ikke jeg vil gøre brug af HDR, da hardwaren ikke er til det i skærmen, men det udvidet farverum burde den kunne kører helt fint.

1.1 Hvor aktivere man den ene frem for den anden i menuerne?
Eller sagt på en anden måde, hvad hedder indstillingen på et samsung tv?

2. Jeg har idag skræmen kalibreret ud fra nogle fundne værdier på nettet. OG er godt tilfreds. Men hvordan i forhold til HDR/Udvidet faverum?
Det udvidet farverum skal vel også kalibreres? (og i tråd med spg.1 har det nogen indvirkning om HDR er slået til og fra?)

2.2 Kan skærmen selv finde ud af hvornår det Udvidet farverum eller ej den får af materiale?? eller skal man selv ind og skifte hver gang?

Håber det hele giver mening :)

Mvh
Christian
#239926
1. I princippet sagtens. Tv- og filmindustrien har bare valgt at lægge dem sammen, hvilket i praksis betyder, at man kun får adgang til film og tv-serier med større farverum som HDR-materiale. Vi testede for nylig Sony ZD9, hvor man kunne slå HDR-delen fra, men jeg mener ikke at huske, at Samsung har en lignende funktion.

1.1. Noget du i hvert fald skal holde dig fra er sætte farverummet til f.eks. "bredt" (eller hvad indstillingen hedder) i menuen som standard. I så fald trækker skærmen bare alt indhold i normalt farverum ud i det større farverum. Generelt kan man nok sige, at skærmen automatisk skal skifte/detektere HDR/større farverum for at undgå sådanne ting.

2. Ja det skal kalibreres separat.

2.2. Som forlængelse af 1.1. så ja, det skal den kunne. I praksis pakker man alt tv-indhold i stort farverum ind i den såkaldte Rec.2020 container (også selvom indholdet er i DCI-P3), og den har nogle signalkoder, som skærmen skal reagere på. Kommer ingen signalkoder til skærmen går den ud fra at materialet vises i normalt Rec.709 / sRGB farverum.
#239930
Super tak for svar.

Så jeg skal bare sætte skærmen på udvidet farverum også finde nogle "okay" indstillinger til kalibreringen. Og så finder skærmen selv ud af hvornår den skal skifte?

Så det gode spørgsmål, sletter den så indstillingerne fra Rec.709 / sRGB farverum, hvis jeg ændre film profilen til kalibreringen for det udvidet farverum? Eller sagt på en anden måde, kan indstillingerne kører parallelt ved siden af hinanden og skærmen selv finde ud af hvad den skal vise for en profil?
#239933
Omvendt :) Det jeg mente var, at farverummet skal stå på f.eks. "auto" (jeg kan ikke huske, hvad den hedder på JS8005). Så skulle skærmen gerne skifte automatisk afhængigt af farverummet, som indholdet er tilgængeligt i.

Hvis man sætter farverum på "udvidet/bred/native" og lign. så tvinger man normalt skærmen til at trække alt indhold ud i det store farverum. Det er ikke formålstjenligt.