Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#239544
Hej alle,

Lidt et pudsigt problem jeg er rendt ind i efter at have fået min LG OLED 65 tommer hjem i sidste uge.

Min Stofaboks og Plex afspiller sidder i min Marantz 7008 receiver via HDMI, som er trukket videre op til HDMI indgangen i skærmen. Alt i alt helt standard og har fungeret perfekt med min gamle plasma fra Panasonic.

Men her er problemet.

Såfremt jeg tænder skærm og receiver direkte på indgangen, hvor stofaboksen sidder, er billedet alt for lyst. De helt sorte pixels lyser svagt (plasma niveau) og ikke helt det sorte niveau, hvor pixel er helt slukket, som det bør være ved OLED. Profilen er ISF dark room sat op efter indstillingerne her på siden.

Skifter jeg kort over på min Plexafspiller er alt som det skal være, sort er sort, perfekt billede på samme profil. Stadig ISF dark room og alt er godt.

Skifter jeg så retur på indput med Stofa boksen er alt nu som det skal være. Sort er sort, og billedeprofilen er stadig den samme.

Lukker jeg helt ned og genstarter alt, starter på stofa input er billedet igen for lyst og kan reproduceres hver gang. Problemet opstår ikke, når forstærkeren starter på det input min plexafspiller sidder i.

Jeg har haft sat stofaboksen direkte i TVet, hvor der tilsyneladende ikke er nogle problemer. Det tyder umiddelbart på et issue eller indstilling i min receiver.

En der kan hjælpe mig lidt videre?
#239546
For højt sortniveau på OLED kan skyldes, at indstillingen "HDMI Sortniveau" (tror jeg den hedder) står forkert. Indstillingen ændrer vist sig selv, afhængigt af hvilken type inputsignal der kommer ind. Afhængigt af om man sender et videosignal eller PC-signal ind, skal den stå forskelligt. Krydser man indstillingerne forkert, kan sortniveauet blive hævet (fordi lysniveauerne fra 0-255 står forkert).

Det kan nok også skyldes andre ting, men det kunne godt lyde som om, at kæden Stofa-boks->receiver sender en trigger som var det et PC-signal til skærmen og den derfor ændrer indstillingen. Prøv at tjek menuen om "HDMI Sortniveau" står forskelligt, når billedet er hhv. korrekt og forkert.
#239549
Rasmus Larsen skrev:For højt sortniveau på OLED kan skyldes, at indstillingen "HDMI Sortniveau" (tror jeg den hedder) står forkert. Indstillingen ændrer vist sig selv, afhængigt af hvilken type inputsignal der kommer ind. Afhængigt af om man sender et videosignal eller PC-signal ind, skal den stå forskelligt. Krydser man indstillingerne forkert, kan sortniveauet blive hævet (fordi lysniveauerne fra 0-255 står forkert).

Det kan nok også skyldes andre ting, men det kunne godt lyde som om, at kæden Stofa-boks->receiver sender en trigger som var det et PC-signal til skærmen og den derfor ændrer indstillingen. Prøv at tjek menuen om "HDMI Sortniveau" står forskelligt, når billedet er hhv. korrekt og forkert.
Hej Rasmus,

Tak for svar.

Jeg tror den skal stå på lav til min tv-boks og høj for min mediecenterpc(plex). Det ser umiddelbart ud af at virke, hvis jeg sætter den manuelt.

Desværre synes den at blive styret ud fra hdmi input og det er jo det samme i begge scenarier, da den del styres af receiveren.

Alternativt kan jeg jo trække hver enhed direkte til tv'et og lyden retur via arc. Så får de hvert sit input? - men det lyder umidelbart lidt som et kompromis.
#239550
Det lyder som årsagen. Tv-boksen sender det man kalder video-levels ud og PC'en sender RGB-levels ud. Du har helt ret i, at den så skal stå på 'Lav' for boksen og 'Høj' for PC'en.

Din receiver sender sikkert som udgangspunkt ud på en prædefineret måde, når den tændes, indtil den har tunet sig ind på det rigtige signal.

Et alternativ til at koble hver afspiller separat til tv'et er at ændre PC'en grafikkortoutput til et videosignal. Hvis du udelukkende bruger den til videoafspilning via Plex så bør den alligevel indstilles sådan for at undgå at signalet gennemgår en konvertering fra videolevels (i indholdet) til RGB-levels (i output) og tilbage til video-levels (i tv'et).
#239553
Rasmus Larsen skrev:Det lyder som årsagen. Tv-boksen sender det man kalder video-levels ud og PC'en sender RGB-levels ud. Du har helt ret i, at den så skal stå på 'Lav' for boksen og 'Høj' for PC'en.

Din receiver sender sikkert som udgangspunkt ud på en prædefineret måde, når den tændes, indtil den har tunet sig ind på det rigtige signal.

Et alternativ til at koble hver afspiller separat til tv'et er at ændre PC'en grafikkortoutput til et videosignal. Hvis du udelukkende bruger den til videoafspilning via Plex så bør den alligevel indstilles sådan for at undgå at signalet gennemgår en konvertering fra videolevels (i indholdet) til RGB-levels (i output) og tilbage til video-levels (i tv'et).
Jeg prøver at se på det. Det kan også være jeg skal overveje en opgradering af min efterhånden gamle medieafspiller. Min gamle Zotac har ikke ikke været den optimale løsning på flere områder :) - men jeg kan høre det måske er noget som kræver lidt research, da jeg ikke vil ud i samme problemstilling igen. Synes i hvert fald ikke jeg umiddelbart kan finde nogle settings, hvor det kan ændres. Min oprindelige plan var at smide en embedded linux/ Plex media player på en NUC.

LG skærmen har jo også en Plex app indbygget. Har du tilfældigvis en ide om hvilke formater der er understøttet i forhold til ARC. Hvis der er fuld understøttelse er det bestemt også en mulighed.
#239566
Ser desværre ud til udfordringen stadig er der med tv-boksen.

TVet går åbenbart i et standby stadie det første stykke tid det slukkes. Starter jeg herfra ser det ud til at virke, men har tv'et været lukket helt ned er lysniveauet stadig forøget fra tvboksen, til trods for at sortniveau står til lav i profilen.

Umiddelbart fungerer det med "lav" på medieafspilleren efter min rettelse på den den.
#239584
Jep, det ser umiddelbart fint ud med de nye indstillinger på Nvidia-kortet :) Nu får du video-levels ud af PC'en.

Hmm, mærkeligt med tv-boksen. Jeg har ikke særlig mange erfaringer med Stofa-boksen. Er der nogle menuindstillinger, som der kan trækkes i? Måske er der en indstilling i receiveren som skal ændres?

Jeg har ikke mange erfaringer med Plex på webOS, men hvis du kommer fra en PC, så tror jeg du vil finde, at app'en er noget begrænset. Skal du købe nyt lyder en NUC da som et fint valg. Alternativ skal du kigge på tv-bokse såsom Nvidia Shield. En ny skulle være på vej.
#239592
Rasmus Larsen skrev:Jep, det ser umiddelbart fint ud med de nye indstillinger på Nvidia-kortet :) Nu får du video-levels ud af PC'en.

Hmm, mærkeligt med tv-boksen. Jeg har ikke særlig mange erfaringer med Stofa-boksen. Er der nogle menuindstillinger, som der kan trækkes i? Måske er der en indstilling i receiveren som skal ændres?

Jeg har ikke mange erfaringer med Plex på webOS, men hvis du kommer fra en PC, så tror jeg du vil finde, at app'en er noget begrænset. Skal du købe nyt lyder en NUC da som et fint valg. Alternativ skal du kigge på tv-bokse såsom Nvidia Shield. En ny skulle være på vej.
Jeg endte med at sætte tvboksen direkte i tv'et og køre lyden via arc. Det virker fint, da jeg maksimalt får dolby digital ud alligevel. Desværre er der ingen DTS eller HD lyd via arc, men det er til at leve med. Sortniveau ser ud til at være i orden hver gang nu. Lidt en workaround, men den er acceptabel. Synes jeg har forsøgt de fleste hdmi settings i forstærkeren, men det kan sagtens være det kan løses her. Der er ikke rigtigt nogle valgmuligheder i boksen fra Stofa. Giver det et skud mere en anden gang :)

Jeg tog skridtet at og købte en 6th gen. NUC i dag og har opgraderet til Plex Media Player, som er den nye version. Indtil videre spiller det. Jeg har længe ville over på deres embedded platform, som kræver langt mindre vedligehold og egentlig blot fungerer som en dedikeret afspiller.

Tak for hjælpen.