Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#234615
Jeg snakker med Thomas fra TV-kalibrering om, at han kigger forbi Nordjylland for, at kalibrere bl.a. min egen skærm.
Han vil selvfølgelig gerne, om der kunne findes flere kunder til sådan en tur.

Jeg tænker om der er andre i Nordjylland, som er interesserede i en professionel kalibrering af deres skærm?
#234618
Lad vær - penge ud af vinduet imo.

Den smule RGB står forkert ser du kun hvis du har et kalibreret TV og et Ukalibreret TV af samme model stående ved siden af hinanden.

Står det kalibreret TV hos en bekendt og du har dit Ukalibreret TV 10 min. derfra, så kan du ikke se forskel. De meget små detaljer glemmer hjernen på de 10 min. det tager dig at komme hjem.
#234620
Turbo skrev:Lad vær - penge ud af vinduet imo.

Den smule RGB står forkert ser du kun hvis du har et kalibreret TV og et Ukalibreret TV af samme model stående ved siden af hinanden.

Står det kalibreret TV hos en bekendt og du har dit Ukalibreret TV 10 min. derfra, så kan du ikke se forskel. De meget små detaljer glemmer hjernen på de 10 min. det tager dig at komme hjem.
Turbo det er helt enkelt forkert.. Det er ikke sikkert, at dine øjne kan se forskel, mine kan i hvert fald - og med de få justeringer jeg allerede har gjort på out-of-the-box indstillingerne, så er der en kæmpe forbedring..
#234625
Turbo skrev:Lad vær - penge ud af vinduet imo.

Den smule RGB står forkert ser du kun hvis du har et kalibreret TV og et Ukalibreret TV af samme model stående ved siden af hinanden.

Står det kalibreret TV hos en bekendt og du har dit Ukalibreret TV 10 min. derfra, så kan du ikke se forskel. De meget små detaljer glemmer hjernen på de 10 min. det tager dig at komme hjem.
Det var dog det pureste ævl! ;;)

Jeg har ikke selv fået mit professionelt kalibreret, men overvejer det, for lige at få det sidste med. Jeg har indstillet mit efter de indstillinger flatpanels gav i testen af mit tv, og der er da KÆMPE forskel på out-of-the-box, og så hvordan det står nu. Så kan jeg da snildt forstå folk vil betale for at få det HELT yderste ud af et tv til mange penge.

Det du siger der, svarer jo til at sige at der ikke er grund til at købe en Samsung 9 serie, frem for en 6 serie.... For den billedforskel kan din hjerne alligevel ikke huske efter 10 min.
#234626
chicco skrev:Turbo det er helt enkelt forkert.. Det er ikke sikkert, at dine øjne kan se forskel, mine kan i hvert fald - og med de få justeringer jeg allerede har gjort på out-of-the-box indstillingerne, så er der en kæmpe forbedring..
Nej det er ikke.. Jeg har prøvet det et utal af gange.

Jeg har ikke skrevet noget sted du "bare" skal bruge out-of-box indstiller andet end ved RGB - resten kan du selv indstille ved at sidde og kikke på TV'et som du allerede har gjort. Men vil du bruge ca. 1k på det, så gør det - tror bare konen vil være mere glad for en hyggelig middag med en god flaske rødvin, men det er ikke mit problem.

4200, jeg forstår godt dit spørgsmål når jeg kikker på din underskrift ;)
#234628
Se eventuelt den her video :

https://m.youtube.com/watch?v=l4cpwUj-UP8&feature=share

Darko fra Kroatien har jeg skrevet meget sammen med og han har endda været så venlig at sende mig to rigtig gode Blu-Ray skiver med test mønstre til kalibrering, herunder en skive med særlige mønstre til test og indstilling af bevægelses relaterede funktioner, såsom TruMotion eller Auto Motion Plus, blot for at nævne et par stykker.

I videoen jeg har linket til, har Darko kalibreret samme tv model som trådstarter ønsker kalibreret.
#234631
Turbo skrev:
chicco skrev:Turbo det er helt enkelt forkert.. Det er ikke sikkert, at dine øjne kan se forskel, mine kan i hvert fald - og med de få justeringer jeg allerede har gjort på out-of-the-box indstillingerne, så er der en kæmpe forbedring..
Nej det er ikke.. Jeg har prøvet det et utal af gange.

Jeg har ikke skrevet noget sted du "bare" skal bruge out-of-box indstiller andet end ved RGB - resten kan du selv indstille ved at sidde og kikke på TV'et som du allerede har gjort. Men vil du bruge ca. 1k på det, så gør det - tror bare konen vil være mere glad for en hyggelig middag med en god flaske rødvin, men det er ikke mit problem.

4200, jeg forstår godt dit spørgsmål når jeg kikker på din underskrift ;)
Hun skal nok få en god flaske rødvin alligevel :)
Hvis det var konen jeg var bekymret for, så havde jeg måske været bedre tjent med et tv til 10000,- end en E6 ;)

Det er jo rigtig fint, at du på øjemål, kan få det resultat ud af dit tv, der giver dig et godt billede - jeg kan bare se, at det ikke helt kan gøre det på mit tv.

Så det var ikke meningen, at tråden her skulle blive en diskussion om kalibrering er pengene værd eller ej, men en tilmeldingstråd, hvor de som gerne vil have det gjort, kan tilkendegive deres interesse.. Diskussionen hører til et andet sted.
#235227
Hej alle

Datoerne er hermed fastlagt og det bliver:

Tirsdag d.26/7 og onsdag d.27/7

På nuværende tidspunkt er der lavet aftaler i både Sønderjylland, Midtjylland og Nordjylland.

Tirsdag vil jeg være i Sønderjylland og Midtjylland og onsdag Nordjylland.

Blot til info.

God dag ! :)
#235520
En 2 punkts kalibrering, vil nok give dig 90% korrekt billede, de sidste 10% er op til dig om du vil ofre de penge, det er ikke sikkert at du vil kunne mærke/se forskellen, så jeg delvis enig med turbo.

Så er der også lige gamma problematikken, nogle er til 2,2, andre til 2,4 eller bt.1886. Læs evt denne for at blive klogere/mere forvirret.

Selv et E6 kan ikke vise 100 procent DCI-P3 (96%), så personligt vil jeg ikke smide penge efter en HDR kalibrering, når hardwaren alligevel ikke kan levere et reference billede. Der gik også pænt lang tid før lcd tv kunne gengive rec 709 og mange kan stadig ikke gengive alle farver korrekt.

I sidste ende kommer det vel an på hvor perfektionistisk man er , for der vil altid være kompromiser når vi taler om forbrugerprodukter :p

Måske bliver det bedre med laser projektion. 8-)
#235591
Waqas skrev: Selv et E6 kan ikke vise 100 procent DCI-P3 (96%), så personligt vil jeg ikke smide penge efter en HDR kalibrering, når hardwaren alligevel ikke kan levere et reference billede. Der gik også pænt lang tid før lcd tv kunne gengive rec 709 og mange kan stadig ikke gengive alle farver korrekt.

I sidste ende kommer det vel an på hvor perfektionistisk man er , for der vil altid være kompromiser når vi taler om forbrugerprodukter :p

Måske bliver det bedre med laser projektion. 8-)
rec709 (sRGB) er lidt noget utilfredsstillende når det kommer til reproduktion af rød og grøn ..

- rød bliver fesen og er mere orange end rød.
- grøn er også fesen og ikke grøn-grøn .,. sikkert derfor så mange fodboldtosser foretrækker en speciel profil til fodbold og en anden til film/tv

Så jeg kan godt følge Turbo meget langt hen ad vejen

Jeg selv, har brugt de settings som Flatpanels kom frem til, til mit TV. men syntes det gav et fesent billede... kallibreret ...wuhu... men fesent.
Først efter jeg smækkede noget dynamisk kontrast på og noget dybere sort blev billedet godt.

Dernæst kan der være et hav af andre faktore som gør det irellevant om fjernsynet er kallibreret eller ej... overvej lige hvad folks indstilling til TV / film kiggeri ville være hvis skærme aldrig kunne indstilles / kallibreret, ligesom i gamle dage.

Man accepterede billedet helt fint og i stedet er det kun filmens handling som er relevant.

lige nu sidder jeg på ferie og ser en film på et 28tommer CRT fjernsyn fra 1990'erne med familien - ALLE er totalt ligeglad med det skodbillede som vi ser på, filmen og hyggen er det som tæller.
#235770
Waqas skrev:En 2 punkts kalibrering, vil nok give dig 90% korrekt billede, de sidste 10% er op til dig om du vil ofre de penge, det er ikke sikkert at du vil kunne mærke/se forskellen, så jeg delvis enig med turbo.
Det varierer meget hvor meget du kan opnå med en 2 punkts kalibrering af hvidbalancen, så om det giver 80 eller 90% procent af et korrekt billede kan man ikke konstatere ud fra det alene.

En kalibrering indebærer jo andet end blot justering af hvidbalancen, så snart du begynder at justere på hvidbalancen ændrer det også gammakurven en smule. Som udgangspunkt sigtes der efter 2.2, men det kan afhænge af hvordan skærmen bruges.

Det er i denne sammenhæng urelevant hvor meget af DCI-P3 farverummet et E6 kan gengive da der ikke kalibreres i HDR tilstanden, det der skal foretages er en kalibrering af de to ISF profiler, altså en dag og nat profil.

Om en skærm kan gengive rec.709 korrekt er et spørgsmål om indstilling/kalibrering dog har jeg ikke kendskab til nogen 2015/2016 LCD eller OLED modeller som ikke kan gengive det farverum fuldt ud.