Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#234296
Hej.

Jeg har bestemt mig for Tv'et i stuen skal skiftes ud efter 3 år med den gamle 42" LG jeg har nu. Jeg er kommet frem til at kampen står mellem Sony KD-55XD8505 og Samsung UE55KS8005. Dertil har jeg lige et har spørgsmål.

Tizen mod Android TV. Er begge løsninger gode? og kan man med begge få alle danske streaming tjenester som app, og hvad med PLEX app?

Har læst at sony'en ikke har hardware til ordentlig HDR understøttelse, har Samsung'en det?

Kan man forsvare at give 3.000 kr mere for Sasnung tv'et. Er det det værd?
#234299
Har du set anmeldelsen af XD85 herinde?: http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1462956941

I forhold til sidste års XC85 er Sony gået over til at bruge IPS-panel i stedet for VA-panel som Samsung-modellen har - hvilket har sine fordele og ulemper. På de fleste testsider bliver VA-panel foretrukket, hvilket du også kan læse i anmeldelsen her på siden.

Flatpanels er ved at teste KS8005 i øjeblikket, så det kan være, at Torben herinde fra kan byde ind med nogle kommentarer.

Hvis du gerne vil have en mere sammenlignelig Sony-skærm med KS8005, skal du kigge på XD93.
#234300
Du skal vide, ved VA-panel skal du sidde i sweetspot - du skal ikke ret mange grader ud til en af siderne før billedet ændre sig (specielt farverne, de bliver matte) i forhold til sweetspot.
#234309
Hvis du læser anmeldelsen herinde omkring xd85, synes jeg kun den model vækker bekymring. Af de to ville jeg klart vælge Samsung der har fået gode anmeldelser flere steder, anmeldelsen af KU8005 er i øvrigt lige på trapperne her på sitet.

Jeg er dog spændt på at få XD93 Sony i selvsyn, synes anmeldelserne forekommer spændende. Den er dog noget dyr pt.
#234311
hans123 skrev:Samsung er heller ikke god til HDR.

Begge er gode tv. Sony'en skulle være sluppet af med sine software fejl efter de sidste opdateringer.
Er du sikker på, at du ikke tænker på sidste års model, XC85?
#234313
Tak for jeres feedback allesammen.

Jeg har læst den fine andmeldelse af XD85, og det lyder også som et rigtig godt TV. Jeg vil bare være sikker på at når jeg går ud og fyre den slags penge af, vil jeg gerne have mest mulig ud af dem. Men der er self flere aspekter i det, som f.eks at de bruger 2 forskellige paneler.

Det er fedt at hære der er en samsung anmeldelse på vej, så vil jeg lige slå koldt vand i blodet og se hvad Flatpanels synes om det.

Jeg var dog i elgiganten idag og se begge skærme, og ud fra mit synspunkt stod samsung'en bare flottere end sonyen. Nu ved jeg godt det er svært at forholde sig til med det indhold man kan se på den i elgiganten, samt lyset derinde. Tizen synes jeg der virkede rigtig godt. Ikke for at sige at Android tv ikke også virkede fint.

Så det i siger er altså at HDR, hvis det skal være ordentlig stadig kun er at finde i de helt dyre tv?
#234317
KS8005 klarer HDR rigtig fint taget i betragtning det er en kantbelyst LCD skærm, Sony 4K HDR Camp demoen var rigtig flot og især lyset fra solen i vandoverfladen syntes jeg er imponerende.

Det klart at en skærm som Panasonic DX900 klarer det noget bedre, men prisen er også markant højere.

Jeg er ret overbevist om at den nok skal få en god anmeldelse her på siden.
#234318
[quote="jimmido"]Tak for jeres feedback allesammen.



Jeg var dog i elgiganten idag og se begge skærme, og ud fra mit synspunkt stod samsung'en bare flottere end sonyen.


Det er ikke bare svært, men ganske enkelt umuligt for en almen bruger,at vurdere billedkvalitet ( korrekt billedgengivele) på forskellige skærme i et hvilket som helst udsillingsmiljø .