Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#233906
Hej Derude.

Ved der et par tidligere indlæg om disse skærme, prøver dog alligevel da jeg er lidt i vildrede!

Jeg er så genial at jeg har en eks der har gjort mit tv rent i glas rens mens det var tændt så jeg har en masse plamager på skærmen. Genialt ( måske lidt min egen skyld ) :-)

Men jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre med ny skærm, jeg er samsung fan! og har hele tiden overvejet sidste års model, men prisforskellen er jo nærmest ikke eksisterende, og vi må vel gå ud fra de nye er bedre?

Men hvor om alting er, så var den perfekte verden at KS8005 kostede 15000 i 65", det gør den ikke! :-)

Jeg sidder ca. 3 meter fra fjernsynet, har JU7005 55" i tankerne, eller KS7005 i 55" eller 60" sidst men ikke mindst KS8005 i 65". Mit forbrug er måske ret begrænset når alt kommer til alt, jeg har apple tv til mit tv, og ellers ser jeg blot lidt formel 1 serier og film :-)

KS8005 bliver først aktuelt når det er faldet i pris, jeg giver ikke 19999,- men skal jeg vente eller hoppe på en af de andre? :-)

Nå håber der er nogen der gider komme med inputs!
Af mbm
#233920
Jamen hvis du kan nøjes med 55" så sparer du jo nogle tusinde.
Og hvid du venter til efteråret spare du på alle modellerne.
Hvad vil du gerne høre?
Skal du bruge et nyt tv i nu eller til efteråret?
#233932
Det var det jeg så, men tilbuddet giver ingen mening i min optik, du kan få det nye KS7005 til 9999 MANGE steder inkl en soundbar til en værdi af 1500,-. Men selvfølgelig hvis JU7005 er bedre end KS7005 så giver det mening, og egentlig derfor jeg spørger indtil det.
#233952
Altså her er lidt om forskellen som jeg ser det (har selv et ju7005 65") der er 2 tunere og 3D i ju7005 i forhold til ks7005.... mit 7005 er nok det bedste tv jeg har ejet igennem tiderne og jeg er 100% tilfreds..... sidder nok ca 3.5 meter fra skærmen og har ingen problemer med det efter det er blevet kalibreret til min smag. Så mit valg ville stadig være JU7005 over KS7005 eller jeg ville give det mere og tage et KS8005 hvis jeg skulle købe idag.
Af mhca
#233992
Det er da ikke en soundbar, du får med, men en Samsung 360 graders højttaler. Eller findes der et tilbud jeg ikke kender.

JU7005 har direct LED backlight fremfor Edge LED.
Det ser jeg som en af de primære fordele ved JU7005 fremfor fx JS8005 og KS7005 og KS8005.

Jeg går dog selv og er ret fristet af at købe JU7005, inden det slet ikke kan fås mere (bare ærgerligt, at man ikke gjorde det til 7777 kr., som det flere gange tidligere har været på tilbud til). De nye modeller har fødderne placeret på en måde, der ikke går med mit TV-møbel.

Min største bekymring er dog blot omtalen af den bevægelsesopløsning:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1432540088
Og her kommer vi så til en anden skavank ved JU7505, for deaktiveres MotionPlus helt, så må du leve med en bevægelsesopløsning i den helt lave ende af skalaen. Vi måtte op i den helt høje indstilling af motion-blur justeringen for at få en acceptabel bevægelses-opløsning, men for at undgå at introducere alt for meget fnidder i billedet, så skal der ikke justeres på “Ryste”-funktionen - den skal slås fra. Med Motion Plus justeret på plads performer JU7505 dog som man kan forvente af et LCD-panel og der var kun beskedent slør at spore.
Af freant
#234819
Hej, håber ikke det gør noget jeg låner denne tråd for at undgå at oprette nye lignende tråde, men vil meget gerne høre flere erfaringer om især:

KS7005 vs JU7005 vs JS8005

Efter hvad jeg har læst frem til er KS7005 den nyeste model med forbedrede billedindstillinger og understøttelse af VP9 profil 2, med en ny smartere fjernbetjening og opdateret SmartTV (hvor der desuden følger 1 speaker og 1 tablet med) hvor ulempen er der ikke er 3D, kun 1 tuner og kantbelysning

JU7005 har - som nævnt tidligere i tråden - 3D og 2 tunere, LED Bagbelysning som skulle forbedre billedoplevelsen, men tilgengæld ikke lige så mange billedindstillinger på denne model og mere begrænset HDR end KS og JS modellen. Samtidig et lidt langsommere SmartTV, 2 fjernbetjeninger og 8-Bit panel

JS8005 har også 3D og 2 tunere, bedre processor end KS7005 og hurtigere. Cons er LED kantbelysning, stadig lidt begrænset HDR ifht KS og ikke tilføjet de nye funktioner i SmartTV'et samt 2 fjernbetjeninger.

Hvad vil i vælge og hvorfor/Hvad har i valgt og kan det anbefales? :)
#234820
Jeg køber et JU7005 torsdag. Havde egentligt regnet med KS7005 men der er lige 3.000 kr forskel og det vil altid være noget nyt om hjørnet som frister. For mig lyder det som om at det trods alter småting der skiller dem ad, og producenterne skal jo prøve hele tiden at argumentere for at dette års model er så meget bedre end sidste år. Tjoh.

Hvis jeg slet ikke skulle tænke på pris ville jeg tage et 55 eller 60 tommer OLED tv, men for dyrt og for tidligt lige nu. Så det vil alligevel være et kompromis.

Jeg kommer fra et 10 år gammel Samsung 40 tv (kostede vist 13-15k dengang) som jeg nok har beholdt lidt for længe, men som i det store hele har været OK (laver en del andet end at se TV i fritiden). så dels skal jeg lige vænne mig til 55 tommer, dels prøver jeg at holde mig lidt i skindet ift hvad et tv må koste. Måske kan vi om 3-4 år få +60 tommer OLED TV til cirka 10K, og så kan man jo lave et nyt køb der. Det bliver ihvertfald min plan.

De 3.000 kr vil jeg kaste efter en god middag med min kone :)
#234824
freant skrev:JS8005 har også 3D og 2 tunere, bedre processor end KS7005 og hurtigere. Cons er LED kantbelysning, stadig lidt begrænset HDR ifht KS og ikke tilføjet de nye funktioner i SmartTV'et samt 2 fjernbetjeninger.
Var det JU7 du forsøgte at sammenligne med hér? KS7005 har også kant-belysning (dog i toppen og bunden og ikke i siderne).

Fjernbetjeningen på KS-serien er markant anderledes end den til JU/JS, da den ikke længere har en Wii-funktion. Dvs. Samsung har droppet deres pegepind allerede. Jeg synes personligt, at den gamle fjernbetjening var i bedre kvalitet og bedre at holde på, men det er lidt bekymrende, at de allerede har smidt pegepinden på porten.

Det nye Tizen er væsentlig mere minimalistisk og mindre rodet end sidste års version. Til gengæld kræver det en del flere tastetryk at nå frem til det man vil i menuerne. KS-serien virker mere snappy i menuerne end JU-serien gjorde da vi testede sidste år.
Af freant
#234831
Tak for hurtigt svar :)

hkochnielsen: Har lige skrevet til Hifiklubben og de har på nuværende tidspunkt 5 stk på lager så regner også selv med at købe det, efter de indtryk jeg har fået af anmeldelserne hvor der ikke skulle være den store forskel.

Efter den ret store prisforskel er det nok ikke værd at bruge 3000 ekstra på et nyere
Kommer selv fra et 4 år gammelt Toshiba også 40'' og lyder som en god ide med opgradering til OLED senere :)


Torben Rasmussen: Ja det var faktisk begge modeller jeg forsøgte at sammenligne med (både JU7 og KS7) men det betyder vel en del på billedet at det er bagbelyst?

Troede der også i den nye fjernbetjening var indbygget pegepind, da det lød til at være ret godt i deres sidste model (dog skulle LG være de bedste på den front). Men så vil jeg ikke bekymre mig yderligere ved at vælge JU/JS af den grund.

Der er ikke udsigt til at dette års Tizen bliver opdateret til sidste års tv modeller? Gad godt kunne vælge rækkefølge på Smarttv delen og flytte dem rundt som jeg ved er tilgængelig på den nye version og som LG har.
Må lige få det afprøvet i butikken, hvordan sidste års model er, og om det spiller en afgørende betydning :)
Hvordan er KS på i menuen sammenlignet med JS?

Og hvad er det man mister ved at vælge JU der "kun" er UHD vs JS og KS der er SUHD?
Har prøvet at læse mig frem til det men kan kun finde ud af SUHD har større farverum og måske kan skabe billedet lidt lysere...
#234832
Du får ikke et udvidet farverum på JU-modellen, hvilket er dét som giver det største løft på disse skærme uden ægte lokal dæmpning af lyset under HDR-afvikling.

Tizen kører mærkbart bedre på KS-modellerne ift. sidste års modeller. Der er ryddet godt og grundigt op i de mærkelige pop-up menuer, som man fandt sidste år, så det er meget mere clean nu og det kører en del hurtigere. Der er stadig nogle småbugs rundt omkring, hvor jeg ofte oplever, at EPG'en ikke vil åbne på KS'eren hvis der er gang i en optagelse. Det var også et issue sidste år.

Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg så på JU, men det forekommer mig, at JU var bedre til at håndtere bevægelse end KS når Auto Motion Plus var deaktiveret. På KS-serien så hakker bevægelse og du får en del slør uden Auto Motion Plus, men aktiverer du det så får du mere micro-stutter, som vi også så på JU og JS modellerne.
#234856
Torben Rasmussen skrev: Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg så på JU, men det forekommer mig, at JU var bedre til at håndtere bevægelse end KS når Auto Motion Plus var deaktiveret. På KS-serien så hakker bevægelse og du får en del slør uden Auto Motion Plus, men aktiverer du det så får du mere micro-stutter, som vi også så på JU og JS modellerne.
Kan ikke lige huske hvor jeg har læst det, at det var ikke det problem på KS-serien.