Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#232997
Jeg er på udkig efter en ny skærm i soveværelset, da jeg lige har solgt min Samsung UE58H5205. Jeg har tidligere prøvet Panasonic PV60, Pioneer 508XD, Panasonic PX80, Panasonic UT50, Samsung PS51D8005, PS64D8005 og senest Samsung UE58H5205, men kunne godt prøve noget nyt.

Jeg er på udkig efter i størrelsesorden 55"-60" og har kigget på følgende modeller:
Samsung UE55KS7005: http://pricerunner.dk/pl/2-3143330/TV/S ... ign-Priser

Samsung UE55JU7005: http://www.pricerunner.dk/pl/2-3051348/ ... ign-Priser

Samsung UE55KU6075: http://www.pricerunner.dk/pl/2-3162571/ ... ign-Priser

Samsung UE60JU6075: http://www.pricerunner.dk/pl/2-3116678/ ... ign-Priser

Mine spørgsmål er.
1. Jeg kunne godt tænke mit 4k men vil 55" virkelig ikke give mig noget, hvis jeg er 2½-3 meter væk? Erfaringer søges:)

1a. Vil modellerne i år supportere HDR og VP9 profile 2 (tror jeg det hedder) som bl.a. Netflix og Youtube vil benytte fremover.

2. Er der noget der er bedre end disse modeller jeg skal overveje. Har tænkt lidt på OLED men så er det ikke 4k, plus jeg er bange for burn in som de gamle plasma kunne lide af.

3. Hvis jeg vælger Samsung vil springet fra en 7xxx serie til en 6xxx serie kunne mærkes?

Jeg har luret lidt på om jeg burde kigge mere på sidste års 7xxx serie for at få 3D, men det er på vej ud iflg. Samsung, også er der det med 4K HDR på sidste års modeller.

Hvis der er andet i mine overvejelser jeg har glemt sig endelig til.
#232999
1. Du kunne godt gå en tand op i størrelse, for virkelig at kunne få glæde af 4K.
1a. Det kan vi ikke rigtig få oplyst. Nogle producenter skilter med VP2 Profile 2 (LG gør), men andre gør ikke. Vi har ikke fået det bekræftet for andre end Samsungs topmodeller pt.
2. Nu er der jo en Pana DX780 til salg i køb/salg-sektionen. Det var måske en mulighed for at få en 58" i stedet?

3D ville jeg personligt ikke gå så meget op i, da de fleste bruger aktive briller, der er ret belastende at bruge i det lange løb. Man skal virkelig gide det der 3D før det bør stå højt på ønskelisten. Jeg har aldrig brugt det på mit eget TV.
#233006
Hej Torben. Tak for svaret.
1. Problemet er også med pengepungen for 5" større. Så jeg håbede der var nogle der har prøvet 55" fra den afstand (du har sikkert) som kunne fortælle om det gav noget, selvom større er bedre TV mæssigt.
1a. Samsungs topmodeller er vel f.eks. KS7000 serien men ikke 6000 serien?
2. Tak for hint. Har lige skrevet og hørt, men den har dog ikke HDR og VP9 profile 2.

Mht. 3D har jeg heller ikke brugt det ret meget, men det har mest været pga. kravet om totalt mørklagt rum, og dengang havde jeg kun i stuen.

Er dog stadig meget i tvivl om 55" i 7000 serien er noget bedre end 6000 serien i større udgave.
#233012
4 tv fra samme mærke?

Har du checket pricerunner for priser på andre mærker i 55-60". Det kunne være de er i stand til at levere noget du kan lide?

Der er alligevel stadig LG,Sony,Philips og Panasonic på markedet og de har kun prøvet 2 mærker..

Er der ikke et OLED på tilbud et eller andet sted, hvis man går igennem med tættekam?
#233031
Et større TV gør helt klart noget ekstra for oplevelsen. Jeg har selv godt 4 m til min 65" og jeg skiftede netop mit 50" ud for at få noget større - så måtte jeg ofre lidt på billedkvaliteten, da jeg gik fra et Kuro.

4K er - alt andet lige - mere imponerende på en ordentlig størrelse skærm. Jeg har dog ikke ved selvsyn vurderet 6- eller 7-serien fra i år, så den er svær at komme med helt konkrete svar på. Udsigten til en test af 6- og 7-serien er nok også lang, da vi får KS8 først.
#233051
Tak for svaret. Dette er dog et soveværelses fjernsyn så 65" får jeg nok ikke trumfet igennem, selvom det kunne være lækkert. Mht. 6-7 serien tænkte jeg mere på erfaringerne fra de tidligere modeller, da det måske kan være en pejling.
Mit budget tænker jeg er omkring de 10k.
#233191
Hvis valget står mellem Samsung ue55ks7005 og lg hd oled 55" 910 serien. Hvad bør jeg vælge? Skal bruges i soveværelse. Sengegærde ca. 3 1\2 meter væk. Får jeg en fordel ved at vælge den ene fremfor den anden? Også specielt når HDR kommer helt frem.
#233227
hej hej :)

Jeg ville trække lod XD du får og mister lidt ved den ene eller den anden. Men havde nu nok snuppet 4K over oled, specielt når jeg har set ju7005 og oled i action. Oled er dejligt, men med de rette indstillinger så kan samsungen gi Oled ekstrem kamp til stregen, jeg vil påstå at jeg ikke kan se nogen kvali forskel, og sort er sort på mit TV (lytter efter bomber...)

Men hvad end du vælger er jeg sikker på du bliver glad for det rent billedkvalitetsmæssigt :)

HDR er ren marketing efter min mening (dette er der meget delte meninger om som du nok ska se) så jeg fraråder at gå efter det, da prisen gerne går skyhøjt op. samt der ikke rigtigt er noget material endnu, og det bliver sløjt med at komme, og Who cares...

Og burn in kan nu altså forekomme på alle nuværende fladskærms teknologier, også LCD.
#233230
Dr. Krieger skrev:hej hej :)

Jeg ville trække lod XD du får og mister lidt ved den ene eller den anden. Men havde nu nok snuppet 4K over oled, specielt når jeg har set ju7005 og oled i action. Oled er dejligt, men med de rette indstillinger så kan samsungen gi Oled ekstrem kamp til stregen, jeg vil påstå at jeg ikke kan se nogen kvali forskel, og sort er sort på mit TV (lytter efter bomber...)

Men hvad end du vælger er jeg sikker på du bliver glad for det rent billedkvalitetsmæssigt :)

HDR er ren marketing efter min mening (dette er der meget delte meninger om som du nok ska se) så jeg fraråder at gå efter det, da prisen gerne går skyhøjt op. samt der ikke rigtigt er noget material endnu, og det bliver sløjt med at komme, og Who cares...

Og burn in kan nu altså forekomme på alle nuværende fladskærms teknologier, også LCD.
Utroligt med al den Samsung reklame.... :s

Dét der er reklame, er så også S'UHD reklame...

http://www.cnet.com/news/what-is-samsung-suhd/

Jeg ville så teste tvet grundigt HVIS du vælger Samsung.

Sony.LG.Philips og Panasonic laver altså også skærme..



Du kigger slet ikke på andet..?
#233235
Dr. Krieger skrev:hej hej :)

Jeg ville trække lod XD du får og mister lidt ved den ene eller den anden. Men havde nu nok snuppet 4K over oled, specielt når jeg har set ju7005 og oled i action. Oled er dejligt, men med de rette indstillinger så kan samsungen gi Oled ekstrem kamp til stregen, jeg vil påstå at jeg ikke kan se nogen kvali forskel, og sort er sort på mit TV (lytter efter bomber...)
OLED er LCD/LED langt overlegen ang. billedkvalitet.
Dr. Krieger skrev:Men hvad end du vælger er jeg sikker på du bliver glad for det rent billedkvalitetsmæssigt :)

HDR er ren marketing efter min mening (dette er der meget delte meninger om som du nok ska se) så jeg fraråder at gå efter det, da prisen gerne går skyhøjt op. samt der ikke rigtigt er noget material endnu, og det bliver sløjt med at komme, og Who cares...

Og burn in kan nu altså forekomme på alle nuværende fladskærms teknologier, også LCD.
Du har ikke set HDR på et OLED. HDR kommer virkelig til sin ret på et OLED. Glem HDR på LCD/LED og især på low og mid-end LCD/LED.
#233250
Tak for jeres kommentar. Jeg har også skrevet i OLED tråden, men jeg sidder ca. 3-3½ meter væk, men som det er nu vil mest blive brugt til Bluray/HD materiale, men er OLED virkelig så markant bedre på HD/SD materiale end Samsung KS/JU serien? Som det er nu er der en prisforskel på 3000-, samt en højtaler oveni. Havde prisen været 10k for begge modeller var valget måske nemmere. Men går jeg glip af så meget ved at fravælge OLED. Jeg var i Elgiganten i Taastrup for at se begge modeller, men Samsung var udsolgt og LG ville ikke tænde, så det var spild af tur og jeg ved ikke om jeg kan få prisen ned på LG til deres normale tilbud.
Turbo skriver det er langt overlegen, men har du set begge to mod hinanden. Ikke den nye Samsung selvfølgelig men tilsvarende highend LCD mod LG 910? Er blot interesseret i at få det bedste for pengene.
#233254
Jeg har en LG 55eg910v og en HU 7505 Samsung tv fra 2014, og har sammelignet nogle af de ting du taler om.. du kan selv prøve at søge mit navn eller LGén for tråden.

måske du kan bruge noget der.