Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af reptilen
#232720
For et par uger siden købte jeg mig et LG 65UF860V til 11.999, som jeg faktisk har været utrolig tilfreds med, det hele kører bare.

Jeg hentede i dag så et videoklip i 4K HDR, da jeg havde læst på nettet, at LGs Super UHD modeller med Colorprime skulle kunne afspille HDR materiale.

Da jeg afspillede videoklippet kom der en boks frem i højre hjørne af skærmen, hvor der stod at HDR er aktiveret. Billedet så virkelig lækkert ud og det lignede også der var mere knald på farverne end de ''normale'' 4k videoklip jeg har set på youtube.

Kan det passe, at den godt kan afspille filen, eller er det bare selve klippet der er i så god kvalitet, at det ser ekstra godt ud? :)
Af Turbo
#232723
Hehe, der er en fejl i LG's HP - iflg. deres HP skulle der ikke være HDR i den model ;)
http://www.lg.com/dk/tv/lg-65UF860V

Stod der "HDR er slået til nu" oppe i hjørnet var det HDR du så. Ja, der er noget forskel på HDR og ikke HDR. Det man nok lægger mest mærke til er nok farver og kontrast.
Af reptilen
#232725
Det er nemlig lidt underligt de ikke nævner det på deres egen hjemmeside? Men ved ikke om det kan være en opdatering der er kommet til colorprime tv'ene?

Men den siger i hvert fald: "HDR er nu slået til" når videoklippet starter.
Af Turbo
#232726
Søger man efter TV'et på Google, så kommer der også noget frem om en update og HDR ;)

Så er det HDR du har set - som sagt så lægger man nok mest mærke til farver og kontrast.
Af reptilen
#232728
Synes ellers bare jeg også har læst her på siden, at de fleste modeller godt kan afkode hdr filer, men ikke afspille dem korrekt? Og det bare er et salgstrick?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#232730
LG UF860V kan læse og forstå HDR materiale, skærmen har Colorprime som betyder at den kan gengive noget af det større farverum DCI-P3, men langt fra fuldt ud, dog flere farver end Rec.709 som vi har haft i mange år.

Derudover har den Ultra Luminance som er en funktion der (når skærmen genkender et HDR signal) sætter baggrundsbelysningen på max. Jeg mener også at den på din skærm, låser alle andre indstillinger fast ?

Det gøres alt sammen i et forsøg på at gengive HDR så godt som muligt.

Det skal dog nævnes at skærmen har et kantbelyst 8bit IPS panel med relativt få zoner til styring af lyset, så gengivelsen af HDR er meget beskeden og den synlige forskel vil være grundet det større farverum.

Så skærmen kan læse og forstå et HDR signal, men har ikke hardwaren til at gengive det.
Af mbm
#232731
Blackspot4200 skrev: Det skal dog nævnes at skærmen har et kantbelyst 8bit IPS panel med relativt få zoner til styring af lyset, så gengivelsen af HDR er meget beskeden og den synlige forskel vil være grundet det større farverum.

Så skærmen kan læse og forstå et HDR signal, men har ikke hardwaren til at gengive det.
Er lidt træt af alt dette HDR software vs hardware.
Eksemplet her er meget godt, for jeg har 2016 modellen UH850 som også er et 8 bit kantbelyst IPS med få zoner.
Dette nævnes som at have hardware HDR iflg. Dette site.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#232732
Hehe ja det kan jeg skam godt forstå, det er da også kun til forvirring.

Men som jeg læser det, så understøtter UH850V både HDR10 og Dolby Vision og det har "Super UHD" som skulle være noget med quantom dots der muliggør det større farverum.

Så ja dit har hardwaren til at gengive HDR, det kan også kendes på at LG skriver at fra UH770 og op så kommer skærmene med HDR Super, men fra UH750V og ned så kalder LG det for HDR Pro, altså kun HDR processering.

Men ja, det er ret vildledende.
Af reptilen
#232733
Jeg synes også virkelig det er forvirrende, for på LGs hjemmeside skrev de i hvert fald for en uge siden, at mit tv også var et ''Super UHD'' tv, kan kun lige finde betegnelsen på LGs engelske hjemmeside for mit tv, bare i 55 tommer i stedet for 65 tommer. http://www.lg.com/uk/tvs/lg-55UF860V

Hvor om alt er, så synes jeg som sagt at billedet så noget bedre ud da det viste HDR, så kan kun forestille mig hvor godt det må være, hvis man har hardwaren til at vise det korrekt. Synes dog stadigvæk de 11.999 var en fin pris for tv'et, selvom det da ville være rart at kunne gengive HDR korrekt :)
Af reptilen
#232735
Fandt det lige linket, hvor tv'et står listet som et af deres Super UHD tv: http://www.lg.com/uk/super-uhd-4k-tvs

Synes det er en smule misvisende det her står i deres overskrift omkring tv'ene på listen: ''See images brought to life as never before through the IPS 4K Quantum Display of the LG Super UHD 4K TV range – featuring HDR Super with Dolby Vision™, webOS 3.0 and over a billion rich colours.''

De fem 2015 modeller har jo f. eks i hvert fald ikke WebOS 3, det vidste jeg selvfølgelig godt i forvejen, men synes da det er lidt vildledende fra LGs side?
Af reptilen
#232738
Tror måske jeg prøver at skrive til lg, at jeg finder det ret misvisende at de betegner det som et super uhd, hvis ikke det lever op til de krav som de selv stiller. Elgiganten, hvorfra jeg købte tv'et skriver også, at det er et super uhd tv. Ved godt at det nok mest af alt er et salgstrick, så de kn spille op imod Samsungs suhd brand. Men alligevel, så er det da ikke fair overfor køberen.