Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#231530
Jeg tænker, at det er en no-brainer, men jeg har ikke kunnet Google mig til sammenlige tests. Så hellere stille et dumt spørgsmål, end at dumme sig ;)

Så ultra kort:
1. Fås den bedste billedkvalitet ikke på Samsung'en?
2. Har jeg overset noget vigtigt?

Ekstra info:
Jeg kan få begge til samme pris (14.999 kr.) - så prisen er ikke et parameter.

Jeg er principielt ikke til buede TV, men hvis billedkvaliteten er mærkbart bedre, så må jeg leve med buen. Jeg kan dog se, at Samsung'en har kantbelysning. Men da det næsten er en topmodel, burde billedet vel logisk set være bedre?

Fjernsynet bliver koblet på surroundanlæg og skal kun bruges til:
- TV (Yousee boks)
- Film og serier (HTPC(+NAS), Netflix og bluray)

Indtil nu har jeg kun brugt smart tv til at starte Netflix. Jeg er derfor ret ligeglad med smart tv funktioner.

Det må gerne være et lidt fremtidssikret valg, da mine TV lever i mange år. De starter i stuen, så rykker de i multirummet, og så i al-rummet - til sidst får min forældre dem :)

Den kommer til at overtage pladsen fra en gammel UE55D8005.
#231537
En demo-model fra Hifiklubben - så det var desværre den eneste.
Måske kan du være heldig at finde en demo et andet sted. Det er jo tiden hvor de skifter til de nye modeller.
Jeg havde selv håbet at få en UE65JU7005 i Bilka, men selv demo-modellen forsvandt lige før jeg kom til.
#231543
AradoX skrev:Jeg tænker, at det er en no-brainer, men jeg har ikke kunnet Google mig til sammenlige tests. Så hellere stille et dumt spørgsmål, end at dumme sig ;)

Så ultra kort:
1. Fås den bedste billedkvalitet ikke på Samsung'en?
2. Har jeg overset noget vigtigt?
1. Det er jo som man tager det

SUHD er (også) bare en LCDskærm.Altså IKKE en ny teknologi (som Samsung ellers gerne vil have os til at tro) og øjet kan næppe se den store forskel på SUHD og UHD.

Men fin reklame: http://www.cnet.com/news/what-is-samsung-suhd/

Til den pris er selvfølgelig svær at komme uden om, så er det samme pris som X85, er valget vel ikke så svært...

Heldige asen.

Lidt info:

Baggrundsbelyst LED

Den baggrundsbelyste teknologi er den mest avancerede, da den typisk bruger omkring 1.000 LED lamper til at lyse skærmen op. Nyheden er, at LED lamperne kan dæmpes, der hvor billedet skal gøres mørkere, og dermed forbedres LCD panelets evne til at skabe sort. Problemet er bare, at LED lamperne kun kan styres i grupper. Det betyder, at når en del af billedets lysstyrke dæmpes, kan det gå ud over en tilstødende del af billedet, som ikke skulle have været dæmpet. Det er dog stadig et fremskridt fra normale LCD fladskærme.


Kantbelyst LED

Fordelen ved kantbelysningen er, at tv’et kan blive supertyndt – Samsungs nye LED serie måler således kun 29 mm. Teknologien minder derudover meget om normal baggrundsbelysning, men LED teknologien er mere strømbesparende.

Men der er også:

OLED regnes for plasma (Allerede SLUT-PRUT, SNØFT :( ) og LCD’s afløser. OLED skærmene er kun nogle få millimeter tykke, kan genskabe dyb sort, bruger kun lidt strøm.

Måske er de allerede væsentlig billigere om 2-3 år..?