Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#231134
Jeg har ventet et lille år på at Samsung 55JS8005 skulle falde i pris og havde bestemt mig for at købe det næste gang det kommer på tilbud. Efter at have læst at Samsung TV generelt har micostutter, er jeg hoppet fra denne model, da mine øjne generelt er meget "opmærksom" på lag, stutter etc. Jeg er dog kæmpe fan af farverne på TV'et og synes det har været svært at finde en tilsvarende model når jeg har kigget rundt i f.eks. Elgiganten, med mindre man går over til OLED, som simpelthen er for dyr endnu og har nogle børnesygdomme som jeg ikke kan acceptere. Jeg skal bruge TV’et 95% til film (hovedsaligt streaming), så inputlag har ikke så stor indflydelse på mit valg (så vidt jeg kan forstå).

Efter at have læst en bunke anmeldelser og forum posts er jeg nået frem til at mit valg nok falder på sidste års Sony 55X8505c model. Jeg har nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med inden mit køb:

1. Så vidt jeg kan forstå er der ingen microstutter, er det sandt?

2. Farverne skulle efter sigende være rigtig gode, er der nogen der har set Samsung js8005 og Sony modellen ved siden af hinanden, hvor der har kørt UHD+HDR content, er der stor forskel?

3. Jeg har svært ved at finde et klart svar/kilde på om modellen har et ægte 10bit panel?

4. Jeg har selvfølgelig læst om problemer med android smart TV på denne model, men jeg tænker at efter et år er der nok ved at være styr på problemerne, er der nogle nuværende ejere, der kan bekræfte det? Jeg tænker umiddelbart at android har den mest sikre fremtid ud af alle nuværende smart OS og derfor kan jeg godt se gennem fingre med nogle småproblemer, men jeg gider ikke at skulle genstarte TV’et flere gange om dagen.

5. Er der andre TV i denne klasse, 55” og prisklasse 7000-10000, der kan anbefales med vægt på farver (HDR/10bit etc.) og ingen micro stutter?

På forhånd mange tak og god dag :D
#231136
- sakset fra Flatpanels egen test;
Sony X85 er ikke en HDR-skærm, og det er lidt uklart hvorvidt fremtidige opdateringer vil forsøge at tilføje dette til skærmen, men da den ikke har lokale dimming-zoner, så er det også komplet ligegyldigt.


- og mener også at kunne huske at panelet er et 8 bit............så måske er det ikke et Sony X85 du skal have, med de kriterier du har..?....
#231141
JesperAndersen skrev:- det er jeg temmelig sikker på IKKE er tilfældet..................
( tvivler såmænd også på at det nævnte Samsung har 10 bit panel & HDR..?..)
Ifølge Samsungs hjemmeside er der 10-bit panel på modellen og ifølge flatpanels "Samsung 2015 overview" er der begrænset HDR (ingen local dimming).
#231142
MPoulsen skrev:
JesperAndersen skrev:- det er jeg temmelig sikker på IKKE er tilfældet..................
( tvivler såmænd også på at det nævnte Samsung har 10 bit panel & HDR..?..)
Ifølge Samsungs hjemmeside er der 10-bit panel på modellen og ifølge flatpanels "Samsung 2015 overview" er der begrænset HDR (ingen local dimming).
- OK, så blev jeg det klogere :)
'Tror dog ikke at HDR giver megen mening, om der ikke er indbygget et local dimming som kan håndterer HDR

Lidt mere "løsnings-orienteret", så tror jeg at du skal tage div. anmeldelser og specifikationer med et gran salt, og i stedet låne/købe et Samsung og/eller et Sony samtidig, så du i ro og mag kan finde det TV som passer bedst til dig ( - og returnere det som ikke gør ;) )

Lige meget hvad, så VIL du blive nødt til at accepterer visse kompromisser. Også inden for den prisramme du har
#231144
MPoulsen skrev:#1+2 Okay, så må jeg have misforstået nogle af forkortelserne. Findes der overhovedet andre mærker end Samsung, som har 10bit + HDR omkring 10000kr?
Er Samsung gået igang med at sige det?

Hold da op. Hvad gør man ikke for marketing?
#231147
JesperAndersen skrev:Lidt mere "løsnings-orienteret", så tror jeg at du skal tage div. anmeldelser og specifikationer med et gran salt, og i stedet låne/købe et Samsung og/eller et Sony samtidig, så du i ro og mag kan finde det TV som passer bedst til dig ( - og returnere det som ikke gør ;) )

Lige meget hvad, så VIL du blive nødt til at accepterer visse kompromisser. Også inden for den prisramme du har
Ja, det kan godt være jeg skal teste lidt selv. Jeg tænker bare det vel er ret dyrt at sende et TV retur?

Det kan godt være jeg skal gå på kompromis. Jeg har et 8 år gammelt FullHD Hitachi TV, som egentlig har ret pæne billeder i forhold til mange bekendtes nyere lav-mellem segments TV. Jeg har ikke haft mulighederne for at skifte i en årrække, men det har jeg nu. Da jeg så Samsungs 2015 SUHD modellers farver i en butik, blev jeg ret forbløffet over hvor gode farver den kunne vise, også i forhold til alle de andre mærker i butikken. Jeg er godt klar over at demo-klippet er lavet til at se ekstra godt ud og der ikke er så meget content endnu. Men eftersom 10bit/HEVC content er på vej frem, ville det nok være lidt mere fremtidssikret at vælge et 10bit panel.

Spørgsmålet er så bare om Samsungs 2016 modeller er uden micro stutter, for så ville det nok være bedst at vente og få KS7005 modellen, når den har rystet introprisen af sig :)
#231149
- du må altså SLET IKKE lade dig imponere af "de stærke farver" i en butik. Som i S L E T IKKE!!!

Alle TV'ene er sat til max kontrast og max farvemætning - hjemme i din stue vil disse indstillinger se forfærdelige ud!!!!!

Jeg ville umiddelbart glemme alt om antal bits på TV'ets panel (- budgettet taget i betragtning), et "godt billed" er lige så meget betinget af "god elektronik", som godt panel.

Om du køber i f.eks. Elgiganten, skal du ikke tænke på evt. returomkostninger ( forudsat at du selv afleverer det, forstås)

...og "fremtidssikring" skriver du....glem det......ingen, INGEN, TV på markedet i dag er "fremtidssikret" O_O
Køb TV som opfylder din behov for "i dag" og "i morgen"...glem alt om "fremtiden".
#231150
Okay, så må jeg vel bide i det sure æble og få nogle modeller hjem til test :)

Er der nogen der kan anbefale et 55" TV, som har et godt billede efter kalibrering til omkring 7-10k? Uden microstutter og helst med VA panel, da sort niveau betyder mere for mig end betragtningvinklen.

Det er godt nok en jungle uden lige :s
#231151
Hvad med EG910v OLED, ved ikke om det kommer på tilbud igen, jeg købte det til små 10000kr Her er de farverønsker du har ihvertfald til stede...
#231154
Tag du bare sony'en.

Den har samme hdr som den Samsung. Android tv virker fint nu om dage. Nogle vil sikkert brokke sig, men min har ikke været genstartet undtagen ved firmware opdateringer, i flere måneder.

Farver osv kan justeres nogenlunde ens på både Sony og samsungen.

Den har ingen microstutter eller andet som irriteret når man ser tv eller film, og har generelt et rigtigt pænt billede.