Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#227460
Hej Flatpanels

Som nogen nok har bemærket, så har jeg været aktiv herinde over de sidste par måneder, hvor jeg har søgt efter et nyt fjernsyn i forbindelse med flytning. Jeg har læst et utal af af reviews - både herinde som mange andre steder, og lært mangt og meget omkring de nuværende modeller.

Den korte
Jeg har egentligt hele tiden søgt et nyt 55" fjernsyn til et budget på omkring 5.000-8.000 kr, og har også haft 7 fjernsyn hjemme i stuen :s , af tre forskellige modeller. Hver gang er jeg dog blevet skuffet i forhold til forventninger og pris. Det hele endte med at jeg har købt et plasma, der forhåbentligt kan holde 1,5 år, hvor så vil lede efter et OLED. :)

Den lange
Panasonic CS630
I maj (2015) købte jeg mit første fladskærm. Budget var sat til 5.000, og ville egentligt "bare" have et fjernsyn der duede. Det til blev til en Panasonic CS630 50", der desværre havde minimum 7-8 døde pixels. Det blev returneret og ikke ombyttet, da begivenheder gjorde at en flytning stod et par måneder forud.

Samsung JU7005
I forbindelse med januarudsalget købte jeg så en Samsung JU7005 55" til 6.999.-. Efter grund research, var det min opfattelse at man her fik mest for pengene. Heldet var heller ikke med mig her, da skærmen var defekt og havde "knuste" cirkler med forskellige pixel-fejl hvor både hvid/grøn/rød/blå osv. lyste. Føtex var ikke i stand til at ombytte, så jeg endte med at måtte tage pengene tilbage for at undgå service-tekniker og andet bøvl som jeg synes et nyt TV ikke burde medføre.

Samsung JS8005
Et par uger senere kom Samsung JS8005 55" på tilbud i Elgiganten til 8.999.- Lidt over budget, men ud fra mange forskellige reviews, det bedste TV til prisen. Jeg sprang ud i det, og var da generelt også imponeret - Lige indtil sport blev sat på, eller FIFA. Her kunne jeg konstatere en stor hvid plamage (DSE) som ved andet ikke havde været synligt, men som jeg straks spottede her. Derudover så nagede clouding (selvom det nok ikke var slemt) mig.

Jeg fik det ombyttet - blot for at konstatere, at clouding var endnu værre på det nye JS8005. Det blev ligeledes ombyttet, hvor katastrofen var endnu større. Endnu en ombytning blev foretaget, og jeg fik et klargjort TV hos Elgiganten. De var ved at være godt trætte af, at jeg kom og ombyttede tænker jeg :D :p Eftersom det jeg fik var klargjort, mente de at så fejlede det ikke noget når deres supporter allerede havde tjekket det. Dog så de noget forvirrede ud, da jeg spurgte om de udover døde pixels også havde tjekket for DSE og Clouding. Et klart svar fik jeg aldrig, men drog hjem med fjernsynet.

Her kunne jeg igen konstatere clouding. Jeg er nok noget OCD med det, og er klar over at alle LCD lider af DSE og Clouding i nogen grad, og var også indstillet på at acceptere dette. Men efter at have set James Bond Spectre, så fik jeg nok. Jeg gad SIMPELTHEN ikke betale 9.000 kr. for et fjernsyn, hvor jeg ikke kunne nyde en film i et mørklagt lokale. Udover at kunne ane cloudingen i mørke scener eller ved sceneskift med mørk skærm og hvid tekst, så fik jeg også nok af betragtningsvinklen.

Selv når man sad midt for skærmen, så var farverne, ikke mærkbart, men synligt anderledes ud mod kanterne af fjernsynet. Og ikke kun på grund af DSE. Sortniveauet synes jeg egentligt også var ganske skuffende. Med dagslys eller lamper tændt, så så det ganske fint ud, men helt sort blev det nu aldrig. Selv med indstillingerne fra diverse tests, og baggrundslys sat til 5, hvor Flatpanels bruger 8 til Samsung (ud af 20).

Jeg kan kun konkludere, at LCD ikke er noget for mig! De skavanker som LCD har, er ikke noget som jeg kan overse, så jeg må have mig et OLED når pengene og timingen er til det O_O Overstående fjernsyn har alle været rigtig gode, og det er ikke en kritik af dem. Mit problem består nærmere i LED-LCD.

Slutning på hele fadæsen
Det hele endte med at jeg købte et brugt Panasonic 46" G10 til 800.- på DBA. Det kan hvad det skal! Så meget paradoksalt, så fik PeterD ret i mit tilfælde :) . Det endte med at jeg fulgte hans råd, selvom det nok var lidt en tilfældighed at jeg faldt over overstående "tilbud", da jeg blot søgte et okay stort fjernsyn med digital tuner, til så få penge som muligt.

Bevares - JS8005 har da et noget skarpere billed og mere lysstærkt - Og faktisk også bedre sortniveau. Mange skriver herinde at Plasma er overlegen her (og det er nok også rigtigt med KURO), men G10 synes mindre sort sort end JS8005 på trods af, at anmeldelsen herinde har målt G10 til 0,03 kontra Samsung som skulle være 0,04-0,05 ved baggrundslys på 8.

Alt i alt så er jeg sikker på at mit "ny"-erhvervede Panasonic G10 kommer til at tjene mig godt indtil OLED er indenfor min rækkevidde, og super value-for-money.

Selvkritik
Der er ingen tvivl om, at mine forventninger er for høje i forhold til, hvad man betaler for/får. Især clouding er dog en uønsket artefakt som jeg ikke kan leve med, og så betyder sortniveauet også rigtigt meget for mig. Så hvis det ikke kan lade sig gøre at undgå det med mindre man skal op i 25.000 for 55" OLED, hvis man gerne vil have 4k med, så har jeg måtte sande at tiden/jeg ikke er moden nok til at investere i et nyt fjernsyn nu.

For 800.- kan jeg leve med flere mangler, selvom G10s billed bestemt ikke er dårligt. Tilgengæld er jeg UTROLIGT glad for at have sluppet af med den dårlige betragtningsvinkel, clouding og utilfredsstillende uniformitet som LCD generelt lider af. Det skal dog ikke tolkes som om at jeg synes G10's billed er bedre, men blot at irritationselementerne er fjernet. Et kompromis der er lettere at sluge for mig :)
#227470
Reelt set har det vel egentlig kun været JS8005, som du har haft mulighed for at vurdere. Det havde været interessant, hvis du havde haft fingrene i et fungerende tv med bagbelysning for at se om clouding og uniformitet havde været til at leve med for dig.
Personligt venter jeg netop af samme årsager som dig med at vente med at skifte mit Panasonic GT50 til OLED er nede i et lavere prisniveau for en nyere flad model.
#227474
@Stephan A:

Din fortælling bekræfter mig i, at jeg gør det rigtige ved at holde fast i min plasmaskærm, så længe den fungerer (7-9-13).

Udover de skavanker, du nævner, synes jeg fortsat også, at billedet på en LCD-skærm ser alt for "LCD-agtigt" ud.
#227478
Havde også overvejet nyt 65" 4K LCD-tv. Været ude og kigge i butikkerne, meen når jeg så kommer hjem og tænder mit 60" plasma og for sjov prøver at afspille nogle af de samme 4K klip fra youtube... Det ser jo MINDST lige så godt ud selv min skærm ikke er i 4K.
Ja så dropper jeg idéen om nyt tv her og nu... Jeg venter 2-3 år mere... så er OLED blevet udviklet yderligere og prisen er nede i 10-15K for et 65-70" og der er meget mere 4K materiale.
#227490
Mfede skrev:Reelt set har det vel egentlig kun været JS8005, som du har haft mulighed for at vurdere. Det havde været interessant, hvis du havde haft fingrene i et fungerende tv med bagbelysning for at se om clouding og uniformitet havde været til at leve med for dig.
Jeg testede alle tre modeller. De fejl de havde, gjorde ikke at jeg ikke kunne se fjernsyn. Jeg købte netop JU7005 på grund af baggrundsbelysningen, men synes ikke at uniformiteten eller sortniveauet var tilfredsstillende. Clouding var der stadig.

Jeg brugte meget tid på at kigge på disse billeder: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-tes ... shlighting
Og der er ikke mange af dem, der vil være okay i min optik. Med det samme det bliver lidt mælke-hvidt, så opfanger jeg det med det samme, når der ses film med slukket lys, når mørke scener er på. OLED'erne er de eneste hvor jeg ikke kan udsætte noget.
Mfede skrev: Personligt venter jeg netop af samme årsager som dig med at vente med at skifte mit Panasonic GT50 til OLED er nede i et lavere prisniveau for en nyere flad model.
Jeg satser på det er mere overkommeligt om de 1,5 år. Jeg vil hellere betale 15.000 for et produkt som jeg elsker fremfor 7-9.000 kr. for noget der giver en halv-skuffende oplevelse

edinger skrev:@Stephan A:

Din fortælling bekræfter mig i, at jeg gør det rigtige ved at holde fast i min plasmaskærm, så længe den fungerer (7-9-13).
Ja, de bliver jo ikke yngre. Jeg håber også at mit køb kan holde længe nok. Personligt synes jeg ihvertfald 800 kr var billigt sluppet for et 46" G10. Og da jeg har kabel, så undgår jeg at skulle have en boks - dem jeg købte af havde Boxer, så de kunne ikke bruge det mere.
edinger skrev: Udover de skavanker, du nævner, synes jeg fortsat også, at billedet på en LCD-skærm ser alt for "LCD-agtigt" ud.
Det er sjovt, for jeg synes faktisk at billedet på G10'eren ser lidt mere "falsk" ud på en måde. Billedet virker lidt mere "gammeldags". Det er svært at sætte ord på, men det virker på en måde ikke lige så skarpt og klart. Uden tvivl så har LCD dog ikke den samme effekt som OLED, og det kan sagtens være at din plasma er bedre/nyere end min. Jeg ville hellere ikke skifte en fungerende Plasma ud med en LCD, hvis det ikke var for at gå markant op i størrelse. Det synes jeg ikke prisen kan retfærdigtgøre :)
mbm skrev:Havde også overvejet nyt 65" 4K LCD-tv. Været ude og kigge i butikkerne, meen når jeg så kommer hjem og tænder mit 60" plasma og for sjov prøver at afspille nogle af de samme 4K klip fra youtube... Det ser jo MINDST lige så godt ud selv min skærm ikke er i 4K.
Ja så dropper jeg idéen om nyt tv her og nu... Jeg venter 2-3 år mere... så er OLED blevet udviklet yderligere og prisen er nede i 10-15K for et 65-70" og der er meget mere 4K materiale.
Vi kom også frem til at prisforskellen ikke er de 8000 kr. værd. Nuvel, det er et brugt produkt, der nok lever kortere, men de 9.000 kr. var aldrig helt godt givet ud for mig, med mit "OCD". Jeg synes dog at de 4k klip jeg har tjekket med var flottere på JS8005, og at jeg også kan se forskel i forhold til opløsningen. Billedet er lidt mere "jagged" på kanter (kun fullHD), men ikke en ekstrem forskel. Og så betyder lysstyrken også noget for den oplevelse jeg får ud af billedet. Her kan min plasma ikke følge med, men den har nok også kørt en del timer. Sammenholdt med ulemperne ved LCD, så klager jeg dog ikke over mit valg, selvom jeg også ser fordele på nogle punkter ved LCD. Irritationselementerne ved LCD er dog for mange for mig :D

Så jeg kan absolut godt forstå at rigtig mange går og venter på at OLED kommer ned i et prisleje, hvor det er lidt mere spiseligt - for eksempelvis en 65". Jeg synes selv at LCD har nok skavanker til at jeg synes det er et halv færdigt produkt som jeg ikke vil smide mange penge efter. Så hellere betale mere. Havde selv købt et OLED nu, hvis det ikke var fordi at jeg fra september er udenlands i 4 måneder. Så vi venter til næste generation :)