Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af broderloller
#223324
Hej

Jeg købte mig et nyt tv i Tyskland igår, det drejer sig om det Samsung UE55JU6050 - svarende til den danske model JU6075.

Jeg var rigtig glad og imponeret over billedet, men efter nogle timer lagde jeg mærke til noget belysning i bunden af skærmen som kun er synligt når der skal vises mørke farver.
Jeg har forsøgt at tage billeder af det og vedhæftet her.

jeg går ud fra at det er en fejl i skærmen og den skal byttes? Eller kan det virkelig være rigtigt at det skal være sådan?

Mvh
Lars
Vedhæftede filer
IMG_4483.jpg
IMG_4483.jpg (912.93 KiB) Vist 5606 gange
IMG_20151129_180623.jpg
IMG_20151129_180623.jpg (484.03 KiB) Vist 5606 gange
Af allando
#223330
Ja måske har du ikke funktionen Cinema Black...
Prøv Menu...Billede...Billedindstillinger...Cinema Black...hvis du ikke kan det ved jeg desværre ikke hvad du skal gøre, beklager...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#223333
Det ligner blot clouding. Det betragtes ikke som en fejl, så hvis du ikke kan leve med det skal du skynde dig at returnere det.
Af broderloller
#223381
JanTheMan skrev:
Steen5 skrev:Det er da ikke noget der betyder noget.
Det gør det måske for køberen, hvis denne ikke gider at se på det.
Nu kendte jeg desværre ikke til clouding og det er helt klart et irritations moment for mig. Kan slet ikke forstå at producenterne sender sådan noget på gaden og det ikke bliver anerkendt som fejl?

Nå men, jeg har nu været nede og bytte mit tv - der er betydelig mindre clouding på det nye, og er vist ved at være derhenne hvor 'jeg kan leve med det'.
Men bliver clouding forværret med tiden eller har det nået sit max når tv'et tages i brug?

Er der nogen modeller i den billige ende af 4k skærmene hvor der er mindre chance for clouding?
Af lennon
#223383
Clouding er teknologibestemt. Alle LCD/LED har det i et eller andet omfang . Vi forbrugere vil ikke betale ret meget for vores produkter, og må derfor leve med diverse skavanker . . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#223397
broderloller skrev:
JanTheMan skrev:
Steen5 skrev:Det er da ikke noget der betyder noget.
Det gør det måske for køberen, hvis denne ikke gider at se på det.
Nu kendte jeg desværre ikke til clouding og det er helt klart et irritations moment for mig. Kan slet ikke forstå at producenterne sender sådan noget på gaden og det ikke bliver anerkendt som fejl?

Nå men, jeg har nu været nede og bytte mit tv - der er betydelig mindre clouding på det nye, og er vist ved at være derhenne hvor 'jeg kan leve med det'.
Men bliver clouding forværret med tiden eller har det nået sit max når tv'et tages i brug?

Er der nogen modeller i den billige ende af 4k skærmene hvor der er mindre chance for clouding?
Clouding er der størst risiko for på kantbelyste LED skærme, ligesom den du har købt. Det kan oftest minimeres ved at indstille TVet korrekt, så start med at skifte til Film-profilen på TVet (det skal gøres på alle indgange på TVet - også når du bruger apps).
Af broderloller
#223413
Torben Rasmussen skrev:Clouding er der størst risiko for på kantbelyste LED skærme, ligesom den du har købt. Det kan oftest minimeres ved at indstille TVet korrekt, så start med at skifte til Film-profilen på TVet (det skal gøres på alle indgange på TVet - også når du bruger apps).
Forværres clouding med tiden?
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
#223420
Man kan sagtnes komme ud for at clouding er mindre ved ombytning af tvet, noget som du selv kunne konkludere, og som allerede nævnt ved at indstillet tvet korrekt.

Men du har ret i at det er overraskende, at producenterne sender skærme på markedet med disse uheldige egenskaber, men det er desværre en del af LED teknologien, og vi er købere til det, og derfor får de lov til at sælge dem.

Nu ser det jo ud til at være et bedre tv teknologi under udfoldelse, nemlig OLED, prisen på de nye er bare alt for høj endnu, LED har problemer, Plasma havde problemer, med tunge skærme, højt el forbrug, burn-in, buzz, blæser støj, hvor ender OLED når vi får erfaring med det.

Så valget af tv i dag er forbundet med kompromiser, også når du køber LED skærme, de har alle nogle fejl/mangler.
Af bentpetersson
#223434
Oled-produktionen er præget af problemer med pixelfejl, og kassationsprocenten bliver dermed stor, hvilket forøger prisen.
Der findes/fandtes desuden et holdbarhedsproblem med mistet blå lysstyrke. Oledskærmene får desværre ret hurtigt en utilfredsstillende farvekvalitet. Men jeg mener, at dette problem allerede er løst. Synes dog også at have læst om andre problemer med oled?
Der må være særlige grunde til at Samsung ikke producerer oled-skærme.

OLED’s styrke er sort-visningen, men de nyeste LCD skærme fx Samsungs JS 9000 serie nærmer sig. LCD’s styrke er hvid-visningen. Der er betydeligt mere lysstyrke i LCD-panalet på rund af ensartet baggrundsbelysning. Eller er det?Også her rykker Oled sig. Skarpheden på en LCD-skærm ser skarpere ud end på en OLED-skærm i samme opløsning, men producenter på begge sider forbedrer hele tiden kvaliteten.

Efterfølgende har jeg fundet en læseværdig artikel på
http://gizmodo.com/which-is-a-better-tv ... 1732313764