Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Moulder
#218890
Jeg har nu i dagevis forsøgt at få styr på nogle problemer med min opsætning.

Tv er Panasonic CX725, og min receiver er en Denon AVR x2100w.
Jeg har 2 Chromecast forbundet, den ene i receiveren, den anden i tv'et

Når jeg streamer feks. HBO til chromecast i tv'et, er der fint og flot billede, men jeg kan ikke få surround lyden ned til receiveren.
Når jeg streamer til chromecast i receiveren, er der fin surround lyd, men billedet er overhovedet ikke på højde med det som chromecast i tv'et viser :( Det lagger en lille bitte smule, og billedet er ikke nær så godt.
Jeg vil sige forskellen ligner dvd kvalitet igennem receiveren, og blueray hd kvalitet igennem tv'et..

Jeg har nu forsøgt mig med et optisk kabel fra tv til receiver, og fandt på et tidspunkt en indstilling under LYD, hvor jeg kunne vælge spdif.
Den indstilling er der ikke længere, uanset hvad jeg prøver..
På recieveren kan jeg aflæse i displayet, når jeg streamer fra chromecast i tv, at det er stereo PCM.. Så der kommer kun stereolyd..
Og selv om jeg vælger optisk på receiveren, er det stadig kun stereo..

Er der nogen af jer med samme tv, som kan sige mig om I har den indstilling i LYD som hedder spdif ??

Er der nogen som ved, om det er muligt at få surround lyden via chromecast i tv til receiver ??
Når jeg feks. ser Netflix fra app'en i tv'et, så er der fint surroundlyd i receiveren, så tv'et kan godt sende surroundlyd til receiveren..

Receiveren ryger iøvrigt til rep. på mandag, da hifiklubben siger at den SKAL vise samme billedekvalitet når der streames igennem den, som hvis der streames direkte til tv..
#219069
Jeg havde et lignende problem med at få lyden til en sonos playbar via spdif, fra en yousee boks. Løsningen var at ændre en hdmi indstilling fra 2 til 1 for den valgte hdmi indgang. Jeg kan simpelthen ikke huske hvor i menuen det var, og jeg er ikke ved tv'et lige nu.
Af Kimldk
#219683
Hej Jslsloth
Kan du uddybe dette? Jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Jeg har lige købt Panasonic cxc725 og denon heos soundbar. Når jeg løber set up guiden igennem vil de to enheder ikke finde hinanden (hverken igennem hdmi arc eller optisk lyd).
Hifiklubben efterspørger om jeg har tændt for hdmi arc på tv'et? Jeg kan ikke finde denne function, men går egentlig også ud fra at det er "slået til".
Mvh Kim
#219696
Jeg har lige fået flg. svar fra Panasonic idag..
Jeg undrer mig godt nok noget over svaret :(
Specielt når jeg nu har forklaret dem, at tv er forbundet med receiver via HDMI-ARC, og at der er fint 5.1 surround når jeg ser film på den indbyggede Netflix app. i tv'et.

Kære Per,

Tak for din tålmodighed.

Jeg har nu hørt fra Teknikerne og værkstedet omkring problemet med Surround Sound og Chromecast.

Desværre vil dette ikke være en mulighed af "CopyRight" årsager. TV enheder er ikke istand til at vidresende et 5.1 eller 7.1 surround signal med mindre det afspilles til en højttaler der har HDMI, og HDMI porten ARC bruges.

Beklager ventetiden, og at der ikke kunne findes en løsning.

Ønsker dig en rigtig god weekend.
#219701
Det er sandt, at lyd modtaget i TV'et via eks. HDMI ikke må videresendes til SPDIF pga. HDCP. Hvis det foregår via HDMI-ARC, så burde alle enheder dog kunne lave handshake, så HDCP er bibeholdt, så 5.1/7.1 kan sendes direkte igennem til receiver.

Førhen kunne Sonys TV sende 5.1 ud af SPDIF fra en HDMI-kilde, men det kan de ikke længere. Dermed er der ingen af de store producenter der kan klare denne opgave. Lyd fra en TV-kanal eller lyd fra dine mediefiler burde man dog kunne smide ud som 5.1 via SPDIF (7.1 er naturligvis ikke muligt via SPDIF pga. begrænsninger i båndbredden og alderen på formatet).