Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#215973
Jeg skal bruge et smarttv A+, led.
Jeg kikker på Samsung og Philips.
Men når jeg prøver at blive klog på det, prøver jeg at sammenligne specifikationerne, men det er da umuligt.
for eks Samsumg 200 HZ philips 50 HZ
Philips 40" LED TV 40PFT5300
Samsung 40" hvid TV UE40J5515
pris samme,
hvad skal jeg vælge? eller et helt tredie?
hilsen Lis
#215976
Hej Lis.

Jeg vil råde dig til ikke at hænge dig for meget i specifikationerne, særlig ikke producenternes angivelser for Hz. Tallene siger reelt ikke noget og kvaliteten. Der er gået inflation i dem efter producenterne fandt ud af at de kunne få dem til at fremstå højere ved at inkludere andre ting.

Først og fremmest, hvad skal tv'et bruges til? TV-kanaler, streamingtjenester eller andet?

Du nævner i starten at du søger et Smart TV. Jeg kan personligt ikke anbefale den Smart TV-platfom der sidder i Philips-skærmen. Det er heller ikke den som Philips kommer til at satse på fremover, så regn ikke meget opdateringer og nye tjenester.
#215980
Hvilke tjenester vil du gerne have? Altså Netflix, DR TV, TV2 Play, Viaplay eller lignende?

Der er forskel på hvilke tjenester de forskellige producenter tilbyder, så det er ikke uden relevans ift. valget. Eller tænker du simpelthen i baner af at du vil kunne gå ind på hjemmesider via en browser? Det vil jeg nemlig kraftigt fraråde. Det virker ikke specielt godt på Smart TV.

Alternativet er en boks, som kan tilsluttes til tv'et og som giver adgang til tjenesterne. Det er en bedre og billigere løsning efter min mening, men I får typisk en ekstra fjernbetjening.
#216018
Ja en Chromecast synes jeg er et godt alternativ til Smart TV. Den kan jo sættes i alle fladskærme.

Den understøtter snart alle de danske tjenester og DR TV er angiveligt også på vej. Men det kræver så at I betjener streamingtjenesterne fra en mobiltelefon eller tablet.