Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Strandfelt
#203634
Hej

Jeg er på jagt efter et TV, der skal erstatte mine forældres (højt elskede) B&O-fjernsyn fra midt-80-erne.

Min far har længe været tilbageholden overfor digitale fjernsyn, da han mener at de er ringe til at håndtere bevægelse. En pæn håndtering af dette er derfor første og et af de største krav.
Han har selv været ude at kigge på fjernsynene der hænger i ElGiganten og mener, at Philips er det eneste mærke, hvor bevægelserne på deres standardvideo ikke "hakker" i det. Kan det virkelig passe?

Nå, lidt info til at udvælge fra:
1. Fjernsynet skal håndtere bevægelser godt (sport, især fodbold)
2. Fjernsynet skal være omkring 48 tommer (TV ses fra 3,5-4 meter)
3. Prisen skal gerne ligge under 10.000 kr., maks. 15.000.
4. Fjernsynet skal hænges op i hjørnet af stuen og skal derfor have gode betragtningsvinkler, ligesom det skal kunne hænges op uden store problemer
5. Lyden skal være i orden i sig selv. Dvs. der ikke skal købes højtalere oveni.
6. Brugervenlighed i menuerne skal være i orden. Det skal især være let og hurtigt at optage tv på ekstern (eller intern?) enhed.

De modtager DVB-C TV fra den lokale antenneforening uden kodning.

Jeg har kigget i købsanbefalingerne her på siden og har hørt venner tale varmt om Samsungs fjernsyn, hvorfor F7005 lige nu er et fjernsyn, jeg har tænkt på. Vil det matche ovenstående krav?
Brugeravatar
Af edinger
#203636
Som jeg skrev i et svar til en bruger i denne tråd...
edinger skrev:Skærmene i Elgiganten er (som hovedregel) ikke indstillet korrekt og kører i øvrigt med en "misvisende" demodisk fra Philips. Så hvad du ser dér, skal du tage med et vist gran salt – hvad du i øvrigt helt generelt skal, når du kigger i en butik. Farven på rammen er som regel (beklageligvis) det eneste, du kan få vished om.

(...)

Det flydende look, du efterstræber – også kaldet sæbeopera-effekten – er faktisk det, som man i seriøse tests (bl.a. her på siden) forsøger at eliminere, da det, som Torben er inde på, uvægerligt introducerer såkaldte artefakter i billedet og i det hele taget skaber et unaturligt billede frem for blot at vise det billede, som feedes via kildematerialet.

Smag og behag er dog forskellig. Og selvom det ikke er "korrekt", er det naturligvis aldeles legitimt at foretrække dette look. Det er tilladt at være uenig med sagkundskaben.

(...)

De skærme, der hakker, hakker fordi kildematerialet, den føromtalte og berygtede Philips demoskive, er designet til at fremprovokere hakkeri på snart sagt enhver anden skærm end Philips' egne (med motion interpolation aktiveret).

Dermed ikke sagt, at visse af disse skærme ikke også i praksis vil performe dårligere end dem, som ikke hakker. Det er blot ikke en konklusion, du kan drage på baggrund af dine "selvstudier".

Det er ikke usandsynligt, at Sony W6 – der, som du kan se, er et rigtig fornuftigt valg – i Elgigantens setup, vil ligne noget, som du bestemt ikke vil have lyst til at tage med hjem. Hvilket er vildledende og en skam.
Hvis lyd er en væsentlig parameter, ligner Sony W828, som også brillerer på billedsiden, en vinder. Med 3-4 meters siddeafstand skal du dog op i størrelse og have 55-tommer udgaven.

Review: Flatpanels | HDTVtest | AVForums
Af Strandfelt
#203859
Tak for svaret. Efter at have set W828 i butikken faldt valget på dette. Dog i 50-tommer, hvilket vi vurder er stort nok.
Brugeravatar
Af edinger
#203863
Fornuftigt valg. Selvom 50-tommer nok er lige i underkanten og valget i øvrigt blev truffet på et forkert grundlag: "efter at have set det i butikken".
Af Strandfelt
#203885
edinger skrev:Fornuftigt valg. Selvom 50-tommer nok er lige i underkanten og valget i øvrigt blev truffet på et forkert grundlag: "efter at have set det i butikken".
Jeg har også lavet min research på nettet, men vi ville også se fjernsynet i live. Det gjorde vi i Hi-Fi klubben, hvor den kørte på live tv efter vores valg.

Jeg ved ikke, hvor du får de gyldne 55 tommer fra. Andre steder omtales 50 tommer som passende for 4 meter, og vi var enige.
Da vi stod og så fra 4 meters afstand virkede 50 tommer som ganske tilfredsstillende. Især med det prishop, der er mellem 50 og 55 tommer. 55 tommer ville, i mine forældres tilfælde, være kæmpe overkill.
Af Non-Desperado
#203886
Til sammenligning betragter jeg min 50W805B fra 1,5 meters afstand, hvilket giver en dejlig filmoplevelse.
Jeg har dog planer om at øge afstanden til 2,8 meter og gå op i en 65" X9005B, alternativt S9005B.
Af Supergris
#203915
Én af de største fejl ved førstegangskøbere af en fladskærm er, at de vælger en skærm, der er én eller 2 numre for små i forhold til, hvad de troede var det korrekte.
Det kan ikke nævnes ofte nok, at det at se et tv stillet op i en butik, ikke kan bruges til en dyt.
Brug i stedet for den viden fra et forum, som eksempelvis dette eller fagpressen, hvor du får noget uvildig input, fra folk der brænder for dette emne, så går du ikke helt ved siden af.
Ét 55 " på den nævnte afstand vil BESTEMT ikke være kæmpe overkill!!!
At økonomien kan have betydning i dette tilfælde kan være en afgørende faktor, men de ekstra penge vil være givet særdeles godt ud, og der er faktisk ofte tilbud på en af de populære modeller i 55 " til omkring de 10.000 kr..