Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#264583
Hej alle i kloge mennesker her på flatpanels forum,

Jeg har tænkt på at købe en ny LG 4K skærm. Nærmere betegnet en 55UJ630, men jeg er faldet over den her artikel, som fortæller at en stor del af LG´s paneler stadig kun viser 2,8K opløsning fordi de har valgt at bruge en af pixel´erne til at få en ekstra lysstærk skærm. Er der nogen som kan fortælle mig hvad man skal ligge i det? -Er det så bare snyd og humbug, og er man så ikke bedre tjent med en rigtig 4K skærm fra f.eks Philips eller Sony?

https://www.techhive.com/article/324097 ... ution.html

Mvh Thomas
#264607
Hvis vi antager at artiklen bygger på fakta, så er der 'kun' tale on en reduktion fra 3,84K til 2,88K (4K = 3840 pixels), men tror ikke det er helt så ligetil at beregne hvad det vil betyde for den samlede teoretiske opløsning af billedet. For eksempel, så er en hvid subpixel jo i sig selv i stand til at vise samtlige gråtoner, hvilket normalt kræver 3 subpixels (RGB). Alt i alt tror jeg ikke at det kan have nogen større negativ effekt, og selv hvis det havde, så ville det kun være synligt med perfekt produceret 4K materiale og en ret kort afstand til skærmen.
#264647
LG is crap og en mindre rookie på TV markedet, ihvertfald iforhold til Samsung..
Derimod verdens største TV-producent Samsung har også været ude og fortælle om hvor rådden LG er, med deres produkter..
Bevares' om de i videoen sammenligner et af de billigeste budget-RGBW med en markant dyrere Samsung RGB-model fra dem selv, skal jeg lade være undsagt, men vil selvfølgelig mudre vandene hvis det er tilfældet)
(link fra trådtopic Samsungs LG-attack) https://www.youtube.com/watch?v=Rssh8FqMI_8

Og flippet at se hvordan LG svarer igen, "jamen det er altså et 4K TV det siger ISO jo også" :D og ligesom ovennævnte laver en sammenligning hvor deres RGBW er en del flottere end det VA-RGB TV som de sammenligner med. (tjahh som man råber i skoven søger man svar O_O )
(LGs argument video) https://www.youtube.com/watch?v=fPEnUcQEKd0

Tror man gør klog i at gå uden om LG, al deres RGBW med deres IPS TV og OLED TV er fup og humbug.
Næhh du' derimod er Samsung vejen frem, for dem kan man stole på og er jo også de største og Samsungs QLED er altså rigtig RGB og ikke som RGBW IPS 11.520 eller LG OLED RGBW som dog har flere pixels end native RGB 4K med 11.520 (3x 3840 = RGB)

Ovennævnte er selvfølgelig sagt med et ;) vi har selv LG OLED men da jeg var ude og tjekke TV efteråret 17 tjekkede jeg også om man kunne se forskel på RGBW-IPS vs RGB-VA som El Giganten havde in house (dog alle relative billige modeller og prislejet tror jeg har meget at sige), og noterede mig ved den lejlighed at LG RGBW var en tand bedre end de tilsvarrende VA-RGB-TV, men et hav af forhold kan selvfølgelig spille ind, indstillinger, prisleje, matriale, model etc etc.
Under 5K DKK vile jeg kigge mod RGBW IPS fra LG (møntet på tilbudspriser på LG's 6 & 7serie pt) da de billigere VA paneler ikke imponerede i min optik, - hvor mellem 5 til 10k pris ville jeg vælge VA-TV da der er nogle oplagte modeller her som skiller sig ud, og med bedre billedkvalitet og fra +10k ville jeg kigge mod OLED hvor alle TV på vores breddegrader som bekendt er LG RGBW-panel dog med 3840 for hver R+G+B+W = 15.360 (4x3840)
#264651
Så længe pixels ikke deles om subpixels, så har jeg svært ved at se problemet. Det er ikke alle LG's LCD-modeller, som deles, men det er sandt, at visse af eks. UJ-modellerne har en lidt spøjs udforming af pixels:
Billede
hvorimod andre (her SJ9500) ikke har samme struktur:
Billede
Og OLED har en 3. struktur (RGBW i hver pixel - den ene subpixel er svær at se, da den hvide overdøver den):
Billede

Billeder er lånt fra rtings.com.
#264818
Torben, selv op i SJ serien bruger de vist RGBW så ikke kun UJ serien.
men kan umiddelbart ikke finde nogen oversigt, men har fået indtrykket at ihvertfald 6'serien, og 7'serien, og visse dele af 8'serien, bruger RGBW panel med 2880'RGB + 960'W panelstruktur.
men om overgangen sker fra SJ850 og videre op, skal jeg lade være undsagt, men både SJ800 / SJ810 ser ud til også at operere med RGBW panel i deres 2017 line..
https://www.displayspecifications.com/e ... /6cdb17d10

Har kastet et blik på flatpanels egen LG2017'modeloversigt, men den bunder som regel i LG's eget matriale her tidligt på året efter line-up er klarlagt, og RGBW paneltyper er ikke noget som LG flasher medmindre de behøver.
https://www.flatpanelshd.com/article.ph ... 1491561507
#264893
Ja det er en skam de går så stille med dørene men på den anden led, for meget info vil måske også forvirre mere end det gavner på den menige forbruger, men ikke tvivl om de udmelder efter-forgodt-befindende og går meget stille med de forhold som ikke pynter deres fjer..

Har kastet et blik på vores OLED RGBW panel under et USBmicroscop og interessant at se hvordan RGBW dioderne interreagere..

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Besynderligt så meget vores kat, pludselig tager notits af bevægelserne på et OLED panel, og markant mere end tidligere displays. :o
På billeder her kan det selvfølgelig være øjnene der lurre der trigger, men han sætter sig ofte foran og stirre rundt på hvad der udfolder sig på skærmen, og jeg skal være agtpågiven overfor at han ikke stiller sig op af det med poter og mulige klør, men om det er OLED diodestrukturen som gør at en kats-øjne nemmere notere bevægelser, - aner jeg ikke men Victor er markant mere obs på bevægelserne på skærmen end han var tidligere..

Billede

-man kan tydelig se OLEDS RGBW diodestruktur og de har en seperat diode for hver RGBW 15.360 (4x3840) iforhold til et traditionelt 4K RGB panel med (3x3840=11.520) , dog virker det som om den hvide diode (W) er en del bredere fysisk' end de andre som grøn & rød, men samme med blå, også en tand mere buttet, så muligvis en del er afstemningen, ligesom man kender fra laser RGB projektorer netop for at få en harmoni i billedet da vores øjne jo opfatter wavelengths markant forskelligt fra farve til farve.

// om samtlige 4pixels kan være tændt samtidig, er jeg dog mere usikker på.
#265934
Som tilføjelse til kattehistorien, så begyndte vores lille datter (dengang 2-3 måneder gammel, så vidt jeg husker) først at vise interesse for tv'et, da vi skiftede den tidligere Sharp LCD ud med LG OLED. :)

Det kan selvfølgelig være et rent tilfælde, men det skete på dagen, hvor vi udskiftede skærmen. Mn egen lille teori er, at billedet er så meget mere kontrastrigt, at det ser næsten virkelighedstro og 3-dimensionelt ud til tider.
#265953
DaneLaw skrev:LG is crap og en mindre rookie på TV markedet, ihvertfald iforhold til Samsung..
Derimod verdens største TV-producent Samsung har også været ude og fortælle om hvor rådden LG er, med deres produkter..
Bevares' om de i videoen sammenligner et af de billigeste budget-RGBW med en markant dyrere Samsung RGB-model fra dem selv, skal jeg lade være undsagt, men vil selvfølgelig mudre vandene hvis det er tilfældet)
(link fra trådtopic Samsungs LG-attack) https://www.youtube.com/watch?v=Rssh8FqMI_8

Og flippet at se hvordan LG svarer igen, "jamen det er altså et 4K TV det siger ISO jo også" :D og ligesom ovennævnte laver en sammenligning hvor deres RGBW er en del flottere end det VA-RGB TV som de sammenligner med. (tjahh som man råber i skoven søger man svar O_O )
(LGs argument video) https://www.youtube.com/watch?v=fPEnUcQEKd0

Tror man gør klog i at gå uden om LG, al deres RGBW med deres IPS TV og OLED TV er fup og humbug.
Næhh du' derimod er Samsung vejen frem, for dem kan man stole på og er jo også de største og Samsungs QLED er altså rigtig RGB og ikke som RGBW IPS 11.520 eller LG OLED RGBW som dog har flere pixels end native RGB 4K med 11.520 (3x 3840 = RGB)

Ovennævnte er selvfølgelig sagt med et ;) vi har selv LG OLED men da jeg var ude og tjekke TV efteråret 17 tjekkede jeg også om man kunne se forskel på RGBW-IPS vs RGB-VA som El Giganten havde in house (dog alle relative billige modeller og prislejet tror jeg har meget at sige), og noterede mig ved den lejlighed at LG RGBW var en tand bedre end de tilsvarrende VA-RGB-TV, men et hav af forhold kan selvfølgelig spille ind, indstillinger, prisleje, matriale, model etc etc.
Under 5K DKK vile jeg kigge mod RGBW IPS fra LG (møntet på tilbudspriser på LG's 6 & 7serie pt) da de billigere VA paneler ikke imponerede i min optik, - hvor mellem 5 til 10k pris ville jeg vælge VA-TV da der er nogle oplagte modeller her som skiller sig ud, og med bedre billedkvalitet og fra +10k ville jeg kigge mod OLED hvor alle TV på vores breddegrader som bekendt er LG RGBW-panel dog med 3840 for hver R+G+B+W = 15.360 (4x3840)
Nå, du mener Samsung's LCD tv.. 8-)

Næ du Sony er bedst til bevægelse. Selv dér kan Samsung ikke følge med.

Om man man stole på Samsung? Deres Markedsføringsmaskine er i hvertfald velsmurt..

Tja..De har haft en korruptionssag kørende helt oppe i Sydkoreas regering, så om man kan stole på dem..Det er spørgsmålet?
#265975
PeterD@ jeg syntes ellers jeg smurte så tykt på' at sarcasmen alt andet lige måtte være åbenlys for selv den mest fatsvage (ej attended og selvflg overført betydning) og ikke mindst understreget ordret med "sagt med et glimt i øjet ". ;)

-og indlægget fulgte trop på en del andre tråde omkring LG og hvor jeg forsøgte at balancere synpunkterne kva VA vs IPS - og IPS besad andre fordele end alene bedre betragtningsvinkler, -hvorefter man blev skudt alle mulige interessekonflikter i skoene som at være på lønningslisten hos LG eller være ansat hos Elgiganten' kva deres LG-forherligelse og diverse hip hop og kom herned' af søgte argumenter... O_O

men fred være med det, jeg er nu blevet fyret fra LG og nu er jeg ansat hos Samsung, eller måske er jeg bare en af de famøse Samsung-fanboys. (*jeg kommer vidt omkring) :p nahh har selvfølgelig intet med de to selskaber at gøre, - eller det skulle da lige være hvis man positionere sig i den ene eller hedger den anden på børsen og klynker efter-forgodt-befjndende i en naiv tro på at man kan rykke aktiekurserne på intradaybasis via et dansk forum :D

Begge disse selskaber både LG & Samsung er så store og af marketmaker-format at de vil havde et hav af hængepartier og muligt urent vasketøj kva diverse skandaler og ikke mindst i hjemlandet Sydkorea hvor korruption desværre er en del af dagligdagen iflg transperancy-international, men dog også flippet at Sydkorea er så vejledende på denne techscene, alt andet lige kun 50 mio, indbygger - dog gearet voldsomt siden bare 1960 hvor der var under 25 mio..
#266006
Har taget nogle billeder af et 2017 LG LED WRGB panel og netop det panel som topic refere til med 2880RGB+960W.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

resten kan ses her.. (55UJ701)
https://imgur.com/a/W0k7U

Da jeg selv købte et OLED B7V i Oktober ved køtilbud Gentofte Elgiganten, blev det her købt til min mor til 4999 + 200 for en kalibrering. 5199dkk da der kun var kalibreret modeller in stock. (ej et synderlig godt køb selvom prisen på 4999 selvfølgelig virker attraktiv, men prisen pt på 11.499 hos Elgiganten er alene en pumpet releasepris for at kunne lave nye slagtilbud ved senere lejligheder. men følte at WebOS nok var det bedste OS til min mor som er oppe i årene, og billedkvalitet med mere, kommer dels i anden række for en som min mor ' når vi endelig er nede i dette sub5k prisleje.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... v-55uj701v

_dog var deres "kalibrering" fup og humbug, alt stod på native settings, og kalibreringsreport eller andet som kunne understøtte at det skulle være blevet kalibreret, var ej at finde upåagtet at kassen var forseglet i deres kalibrerings/slogantape. ::l nahh et stk returvare med nye påfuglefjer af en usynlig-kalibrering'.. tjahh ;)