Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#239629
bentpetersson skrev: Men får jeg fx besøg af jer eller af Blackspot hvilket kunne være hyggeligt - vil I måske mene og påstå, at billedet kan blive bedre ved en såkaldt seriøs kalibrering. Ligesom jeg har en mening , om at billedet kan blive bedre, når jeg ser andre TVs.
Det du spørger om her, er jo reelt bare, om du kan stole på at en kalibreringsmand ikke tager røven på dig? Der må du jo gå med en du føler du kan stole på, og som har fået god omtale. Men nu lyder du som om at du har så meget styr på tingene selv, så det slet ikke er et issue for dig.
#239631
Det var ment som kommentar til kalibreringsrapporten fra Power. Personen har jo tydeligvis haft de bedste intentioner og øjensynligt fulgt processen, som han er oplært i, men han har glemt at sætte skærmens farverum korrekt før han startede. Så kan man kalibrere med udstyr og software i en evighed. Man vil aldrig komme i mål.

Derfor er grundviden (til at kunne forstå hvad de forskellige håndtag i menuen gør, og hvorfor de gør det) samt erfaring med producenternes forskellige valg/indstillinger vigtigt.
#239632
Martin Sjøstrand skrev:
bentpetersson skrev: Men får jeg fx besøg af jer eller af Blackspot hvilket kunne være hyggeligt - vil I måske mene og påstå, at billedet kan blive bedre ved en såkaldt seriøs kalibrering. Ligesom jeg har en mening , om at billedet kan blive bedre, når jeg ser andre TVs.
Det du spørger om her, er jo reelt bare, om du kan stole på at en kalibreringsmand ikke tager røven på dig? Der må du jo gå med en du føler du kan stole på, og som har fået god omtale. Men nu lyder du som om at du har så meget styr på tingene selv, så det slet ikke er et issue for dig.
Det handler ikke så meget om tiltro eller manglende tiltro fra min side, men derimod om, at man ikke skal hævde at en kalibrering "altid" er nødvendig.

At man fx ændrer kalibreringsudtrykket til måske kun at kalde det for en billedforbedring eller billedjustering for de mange, der har brug for hjælp frem for at hævde, at producenternes billedindstilling intet har med slutbrugeren at gøre.
#239633
Om det er nødvendigt, er jo en subjektiv vurdering. For nogle vil det altid være nødvendigt. For andre ikke.
Personligt ville jeg helt sikkert smide pengene efter en kalibrering, hvis jeg havde købt et tv til 20k.
På et billigt tv gad jeg ikke.
#239637
Ja, det er mange år siden at vi havde et prøvebillede, hvor vi kunne justere lidt gråskala, farver og kontrast. Det var tider :) :)

Kunne faktisk godt tænke mig at prøve det her. Hvem kunne man forestille sig ved noget om kalibrering af LG OLED B6 oppe i Nordjylland? Kender I nogen der kan anbefales?
#239639
At man fx ændrer kalibreringsudtrykket til måske kun at kalde det for en billedforbedring eller billedjustering for de mange, der har brug for hjælp frem for at hævde, at producenternes billedindstilling intet har med slutbrugeren at gøre.
Hvorfor skulle man ændre udtrykket kalibrering ?
At kalibrere betyder netop at man indstiller/justerer noget ind efter en forudbestemt standard/mål.

Billedejustering eller forbedring ligger mere i retning af noget subjektivt.
#243846
Har netop købt et tv i Power, som jeg købte kalibreret, da jeg fik afslag i prisen på vægbeslag og kalibrering, så prisen svarede til, hvad jeg skulle have givet for vægbeslaget (kalibrering og vægbeslag til i alt 800 kr).

På kassen til tv'et sad en fin kalibreringsrapport (Se vedhæftede billedfil), som viser før og efter kalibrering. Der var dog ikke en side, som angiver, hvilke justeringer de har lavet. Kan se, at det er der i den kalibreringsrapport, som er vist i denne tråd.

Efter jeg har fået tv'et hjem på væggen, har jeg tjekket efter i billedindstillinger, og jeg kan ikke se, at de har ændret noget nævneværdigt sammenlignet med, hvad der fx ændres i et tv af samme model her: https://www.youtube.com/watch?v=CM8wZfdKEFQ
Har tjekket for HDMI1-3 og DVB-C/T samt for de forskellig billedeindstillinger (Normal, True Cinema, Brugerdefineret osv), men alt står efter hvad jeg kan se på default (0).

Kan Power have lavet ændringerne i servicemenuen? Og er der nogen som helst måde at få sikring for, at man ikke har købt luftkasteller?
Vedhæftede filer
kalibreringsrapport.png
kalibreringsrapport.png (912.96 KiB) Vist 3014 gange