Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af marjoh
#239799
Hejsa

Jeg købte 55´ B6 for lidt tid siden og vil gerne have det kalibreret og betaler gerne for det :), men jeg kan forstå at TV´et kører en kalibrering selv efter x antal timer. Kan det passe og giver det mening at vente til efter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#239811
Jeg ved ikke om der er nogen der har lavet en genmåling af et TV før og efter screen-wipe, men generelt er det en god idé at lade TV'et køre en 2-300 timer før du kalibrerer det.
Af marjoh
#239812
Tak Torben jeg lader det kører et par måneder mere :)

Bare ud af nysgerrighed, er der noget sted man kan se hvor mange timer TV'et har kørt?
Af humber
#239813
Blackspot4200 skrev:Nej desværre ikke.

Men jeg har to E6 skærme denne weekend, så det bliver spændende.

Så en gang i næste uge smider jeg lige et par billeder mere op her i tråden.

Hvad koster det for en E6 ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#240281
Hej med jer

Jeg har været en tur i Jylland her i weekenden og som jeg har skrevet længere oppe i tråden, havde jeg to E6 skærme på programmet.
Der var tale om en 55" og en 65" som begge har kørt over 100 timer.

Det er uden tvivl en super skærm og jeg bliver hver gang imponeret over hvor flot billede den kan levere, især når den får det indhold som den fortjener; 1080P, 4K, 4K-HDR etc.

LG OLED 55" E6 :

Billede

LG OLED 65" E6 :

Billede

Begge kalibreringer er udført på Ekspert Mørk profilen.

Jeg fik lige taget et enkelt før og efter billede af den ene E6er:

55" E6 før :

Billede

55" E6 efter :

Billede


En ting jeg tydeligt lagde mærke til var dog at ved 5% gråt billede som fylder hele skærmen, var den grå uniformitet en del bedre end på de B6ere jeg har haft fingrene i.

Jeg har dog ikke nogle billeder af det lige pt. men det vil jeg få taget næste gang.

Jeg fik også mulighed for at teste lidt HDR materiale i form af diverse HDR test mønstre og kom frem til at den profil skærmen starter på når der registreres et HDR signal, er HDR LYS på mellem og der er en anelse black crush, profilen HDR Standard var noget bedre end HDR LYS og med simpel justering af lysstyrke oplevede jeg at skyggedetaljer blev forbedret end del.

Jeg brugte LG demoen HDR Chess til at bekræfte det og jeg kan kun opfordre ejere af B6 eller E6 til at skifte fra HDR LYS til profilen HDR Standard ved visning af indhold lavet til HDR10 formatet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#240285
Tak for opdateringen. Jeg tror dog der er noget galt med før-billedet? Det vises i hvert fald ikke her hos mig.

Hvor stor - eller lille - oplevede du forskellen på 55 og 65"? Ud fra graferne er der jo både forskelle og lighedspunkter (f.eks. generelt undermætning af blå).

Hvilken profil blev før-målingerne målt i?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#240313
Ja kan godt se den er gal med billederne, de er uploadet via photobucket og den er nede lige pt :(

Jeg oplevede stort set ingen forskel på henholdsvis 65" og 55", de indstillinger jeg endte ud med var ikke identiske, men der var fællestræk som man også kan se i graferne. Det er primært de helt mørke områder af hvidbalancen der krævede mest justering.

Før billedet er taget i profilen Ekspert Lys hvor OLED lys, kontrast, lysstyrke samt gamma er det samme som på Ekspert Mørk
( jeg lavede den ændring midlertidigt, for mest troværdig før og efter sammenligning), det er kun hvidbalance settings som var default på Ekspert Lys og kalibreret på Ekspert Mørk.
Af mikzip
#240317
marjoh skrev:Tak Torben jeg lader det kører et par måneder mere :)

Bare ud af nysgerrighed, er der noget sted man kan se hvor mange timer TV'et har kørt?
Fandt du ud af hvor man kan se hvor mange timer skærmen har kørt?
Af marjoh
#240323
mikzip skrev:
marjoh skrev:Tak Torben jeg lader det kører et par måneder mere :)

Bare ud af nysgerrighed, er der noget sted man kan se hvor mange timer TV'et har kørt?
Fandt du ud af hvor man kan se hvor mange timer skærmen har kørt?
Nej desværre :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#240512
Blackspot4200 skrev:Jeg brugte LG demoen HDR Chess til at bekræfte det og jeg kan kun opfordre ejere af B6 eller E6 til at skifte fra HDR LYS til profilen HDR Standard ved visning af indhold lavet til HDR10 formatet.
HDR Standard skulle også være mere præcis, siger LG. Idéen med HDR Lys skulle ifølge LG være at lave en profil til oplyste rum, som har en tand mere lys/farve, for at kompensere for oplyste omgivelsers påvirkning af billedet.

Nok lidt ud fra samme devise, at en lidt koldere farvetemperatur kan foretrækkes af nogen i meget oplyste lokaler.

Har du egentlig testmateriale i Dolby Vision format? Ellers så kan du få noget af mig :)
Af Brixen
#240557
Skal jeg forresten ikke også ind i DolbyVision og HDR indstillingerne på mit B6 og slå alt billedforbedring fra. Det har jeg ikke fået gjort da jeg kun har set demomateriale og en enkelt serie på Netflix.
Af mikzip
#242173
marjoh skrev:
mikzip skrev:
marjoh skrev:Tak Torben jeg lader det kører et par måneder mere :)

Bare ud af nysgerrighed, er der noget sted man kan se hvor mange timer TV'et har kørt?
Fandt du ud af hvor man kan se hvor mange timer skærmen har kørt?
Nej desværre :o
Fandt selv en løsning med Harmony One, valgte at tilføje et andet LG tv med Instart, kode 0413 og man kan så se timer osv. Snart 600 timer på 3 måneder :s