Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MRP9000
#238278
Hej folkens

Har været ude og investere i et Samsung ue49ku6405. Og er lidt træt af billedet på det, føler når jeg ser på det så irettere det mine øjne, som om de ser lidt flimmer der i, og hvis billedet bevæger sig så synes jeg det hakker i det. Samt når billedet er meget hvidt så driller det os øjnene rigtig meget :/ plus at ved stribede ting på billedet får det til at nærmest vibrer/flyde sammen.

Nogle som har nogle råd eller ideer??

Håber i forstår min forklaring :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#238291
Umiddelbart kan det skyldes flere ting.

Første råd er at prøve at justere på Motion Plus inde i billedmenuen. Eventuelt slå det helt fra. Det kan være skyld i at billedet ser underligt ud ved bevægelse. Det med at stribede ting vibrerer skyldes formentlig nogle af "billedforbedringssystemerne". Det er i parentes fordi systemerne ofte gør det modsatte af at forbedre billedet. Slå "dynamisk XXX" fra i billedmenuen og sænk Skarphed-indstillingen.

Det kan også simpelthen skyldes, at I er følsomme overfor LED-flimmer. Den måde som man regulerer lysstyrken på i lysdioder sker ofte vha. PWM - hurtige tænd og sluk cyklusser. De kan genere øjet. Læs mere om det i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1362121182