Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af brr_dk
#225356
Jeg har rodet mine gemmer igennem og har fundet min gamle Spyder2TV og vil prøve lidt kræfter med HCFR kalibrering af mit 65x8505C.

Da jeg ikke har de store erfaringer heri har jeg forsøgt at læse lidt på lektien og gennemgå de guides jeg kan finde. - og har egentlig fået nogenlunde styr på processen. Og i mine første gennemløb (legen med udstyr) lander jeg på 6500K over hele linjen, og deltaværdier på alle farverne på under 3. Dog er min luminance forkert - om end kurven følger den optimale - og min gamma ligeledes for lav - ligger med snit på 1,9-2.

På nettet er jeg stødt på kommentarer om at mit tv ikke justeres som de gængse andre, hvorfor jeg kunne tænke mig et råd på min vej udi kalibrering - og her tænker jeg på de indledende øvelser for at sætte:
- White level (Contrast)
- Black level (Brightness)

Hvilke specifikke håndtag skal jeg bruge i mit specifikke tv til at indstille disse værdier - umiddelbart har jeg:
Lys (styrer baggrundslys)
Gamma
Kontrast (de fleste er enige om ikke at flyttet denne fra værdien 90)
Sortniveau (de fleste er enige om ikke at flytte denne fra værdien 50)

Så jeg tænker hvis jeg i første omgang kommer i mål med white og black lvl, så kommer min gråskala, farver og gamma til at ramme målet.

Håber I vil bære over med mine "dumme" spørgsmål, som er mere baseret på det specifikke tv end på selve kalibreringen.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#225363
Gamma vil flytte hele gamma-kurven og i film-profilen står den som default på -2. I mine målinger, så vil det dog resultere i en gamma på 2.4 (og ikke 2), så jeg har justeret den op til 0 for at ramme en gamma på 2.2.
Af brr_dk
#225371
Tak Torben, jeg må prøve at teste på Gamma værdien - da jeg lige nu har en gamma på 1,9 skal jeg vel næsten helt ned i -3 eller min?

Hvilket håndtag i tv stiller jeg på for indledningsvis at sætte Kontrast / white level korrekt - jeg har tænkt at bruge et IRE100 pattern til at sigte mod en ftL på ml. 30-40. Er det Kontrast, der din anmeldelse står til 90, eller "lys" ?

og hvilket håndtag stiller jeg på for at sætte korrekt Black level (brightness) - jeg har tænkt at bruge et IRE10 pattern og sigte mod 0,65% af Y værdien ved 100% IRE. Er det "Lys" eller "sort niveau" ?

På forhånd tak, og undskyld de "dumme" spørgsmål.
Af brr_dk
#225378
Hej Waqas
??? Hvorfor ikke pålideligt.
Og selvom det er lidt upræcis i det mørke nuancer, er det vel langt bedre end pr. øjemål?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#225386
Spyder2 er generelt ikke en speciel præcis enhed, så der har været en del debat førhen hvor den blev kritiseret for sin pålidelighed. Jeg vil dog sige, at når jeg sammenligner hvad min egen Spyder og min Display One målte på mit Kuro, så var det relativt ens.

Lysstyrken på 100IRE ville jeg justere med "Lys". Hvis du har Motion Plus aktiveret, så skal den dog næsten op på max for at ramme 120 cd/m2.
Af brr_dk
#225463
Tak for hjælpen.

Har i går fået justeret lidt videre på tv´et og indtil videre er jeg godt tilfreds. Billedet virker mere naturligt og ikke længere så overbelyst.
Ligeledes har jeg fået elimineret mine lysende kanter i højre og venstre side, og skærmen virker mere homogen i lysfordeling nu.

Jeg har vedhæftet de foreløbige resultater af mine indstillinger.

Der har skullet tweakes en del på farverne, hvor den blå skulle sænkes noget i de mørke nuancer og hæves i de lyse, og den røde sænkes lidt over hele spekteret.

Gamma har jeg været nød til at sætte til min eller -2 for at opnå vedlagte resultat. Lys er sat på 49 for at opnå 122 cd/m2, og sortniveau er frit efter hukommelse sat på 46. Motion har jeg bevaret på tydelig, og sat filmmode på mellem.

Er der kommentarer til resultaterne hører jeg gerne nærmere.
For lige så sjovt det er at lege med, lige så rart er det at blive klogere på teknikker og det korrekte billede.
Vedhæftede filer
Luminance.PNG
Luminance.PNG (591.8 KiB) Vist 6414 gange
Gamma.PNG
Gamma.PNG (584.44 KiB) Vist 6414 gange
RGB.PNG
RGB.PNG (567.19 KiB) Vist 6414 gange
Colour.PNG
Colour.PNG (586.55 KiB) Vist 6414 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#225464
Jeg har også tweaket en del på blå, som du kan se af mine forslag her på siden. Efterfølgende har jeg ydermere tweaket på 10-trins skalaen, hvor jeg dog ikke lige husker hvor meget der skulle til.

Mit eget eksemplar endte sådan her (OBS - skalaen på akserne er lidt anderledes end din):
Capture.JPG
Capture.JPG (55.19 KiB) Vist 6407 gange
Af Thomas B. Rieck
#227455
Hvis jeg må have lov til at spørge til ind til jeres kalibrering. Jeg har et Panasonic TX-55CXC725 og hvor jeg også kæmper lidt med lyse kanter i siderne. De virker kunstige og er kun fremme i specielle lysscener (lyse scener). Jeg har kun fundet ganske få tråde om dette problem. Jeg forventer ikke en klar løsning fra jer, men hvis jeg kunne få nogle ledetråde omkring, hvilke indstillinger der fjernede de lyse striber?
Jeg er ikke selv ejer af et kalibreringsapparatur, men det kan man leje, hvis det er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#227475
Der er desværre ikke nogen indstillinger, så kan fjerne hverken banding eller bleed i siderne, men det er klart, at jo mindre lysstyrke, des mindre vil man se bleeding eller inhomogen lysfordeling. Der er dermed ikke lige nogen opmuntrende forslag jeg kan komme med og hvis du i forvejen benytter dig af de indstillinger vi har foreslået i anmeldelsen, så vil du nok ikke få et markant anderledes billede af at leje noget udstyr og måle selv.
Af Thomas B. Rieck
#227494
Ok, det forstår jeg. Men det er et helt nyt TV og jeg er lige så meget i tvivl, om det mon har en fejl? Jeg vil i hvert fald prøve at tale med Elgiganten, hvor det er købt.
Jeg bruger jeres foreslåede indstillinger, så det er dæmpet meget og står egentligt flot - så tak for det :) Jeg har tidligere haft et godt plasma tv, så måske er jeg lidt for krakilsk? Det var ikke noget i notererede jer i jeres test?